BES: Bitva o Británii
Rozhodující závod prvního ročníku vytrvalostního šampionátu.
K poslednímu pátému závodu Blancpain Endurance Series se účastníci vydají za kanál La Manche. Zde se v ostrovním království a zemi motorsportu zaslíbené nachází řada více či méně proslulých okruhů. Jeden z nejznámějších leží v oblasti Northamptonshire na bývalé základně spojeneckých bombardérů u obce Silverstone. Na 5 891 metrech slavné britské dráhy se odehrají souboje o poslední příděl bodů a trofeje šampionů pěti tříd Blancpain Endurance Series.
Zdařilý přerod vojenského letiště v legendární okruh.
Na nevyužívaném letišti se uskutečnil první podnik 2. října 1948. Velkolepá premiéra závodu s přídomkem Grand Prix se odehrála na 5,906 kilometrů dlouhé dráze vytvořené ze dvou ranvejí a spojené obslužnými komunikacemi na obvodu letiště. Následující rok byl závod pořádán již jen na obvodových komunikacích v celkové délce 4 648 metrů a okruh dostal svůj charakteristický tvar.
V roce 1950 se zde odehrál historicky první závod GP Formule 1 v nově založeném světovém mistrovství. Následující rok převzal od klubu RAC pronájem dráhy současný vlastník, Britský klub závodních jezdců (BRDC). Nový majitel přemístil boxy z míst, kde se nyní nachází šikany Bridge a Luffield na donedávna užívané místo. Délka okruhu vzrostla na 4,71 kilometrů a jednalo se o stav, který vydržel takřka čtvrtstoletí.
Další změny proběhly v roce 1975 a 1987 v úseku před nájezdem na cílovou rovinku. K rozsáhlé přestavbě došlo v roce 1990 a na 4,778 kilometrů dlouhé dráze provedli stavbaři řadu změn s cílem opět snížit rychlost vozů na tomto rychlém okruhu. Délka vzrostla díky několika novým šikanám bezmála o půl kilometru na 5 226 metrů.
Po menších změnách v letech 1994 a 1996 vydržel tento stav až do roku 2010. Návrh nové části mezi zatáčkami Abbey a Brooklands, někdy nazývané Arena, provedla společnost Populous. Letos došlo k přestěhování zázemí do areálu nových boxů, s čímž souvisí i nové místo startu před zatáčkou Abbey.
V současné době nabízí britský okruh pět možností variant okruhu: dvě verze Grand Prix (nová a původní verze nazývaná Bridge) a variantu National (od roku 1987, nyní měří 2,63 kilometru), International (vychází z Jižního okruhu vybudovaného v roce 1991, délka 3,16 km) a Stowe (1,73 km, od roku 1994). Poslední tři zmiňované verze lze provozovat nezávisle na sobě.
Okruh nabízí deset pravých a osm levých zatáček, které se zpravidla dají projíždět velmi rychle. Nejnižší místo se nachází 145 metrů nad mořem, nejvyšší je o 13 metrů výše. Nicméně stoupání a klesání jsou mírná. Přestože patří Silverstone mezi klasické okruhy, štěrk v únikových zónách je postupně nahrazován asfaltem. Jezdci okruh projíždí ve směru chodu hodinových ručiček.
Uchazeči o trofeje podle tříd.
GT3 Pro Cup.
V hlavní kategorii má nejlepší pozici Greg Franchi. Belgický pilot stáje WRT udělal rozhodující krok vítězstvím v 24 hodinách ve Spa. Navíc se mu dařilo i v průběžném bodování výjimečného podniku, díky čemuž má zdánlivě pohodlný náskok 21,5 bodů. V případě, že skončí nejhůře osmý anebo lépe, tak jej neohrozí ani případná výhra jeho pronásledovatelů.
Mezi ně patří italské trio pilotující Porsche 997: Roda/Giammaria/Ruberti, týmoví kolegové s Audi R8 ve složení Ortelli/Longin/Albuquerque a ohrozit jej může také vítěz minulého závodu Markus Palttala s BMW Z4 týmu Marc VDS Racing. Nicméně vzhledem k omezenému počtu bodů, o něž bojuje hned trojice vozů, skončí nejhůře druhý.
Výše zmínění pronásledovatelé si zároveň musí hlídat svá umístění na stupních vítězů, poněvadž v případě neúspěchu se mohou naopak kořistí pilotů umístěných do 10. příčky celkového hodnocení.
Souhrn vozů bojujících o zlatou příčku: černobílé Audi (Franchi, č. 33, 79.5 bodů), modrobílé Porsche (č. 9, 58 bodů), černobílé Audi (č. 32, 56 bodů), stříbrné BMW (Palttala, č. 40, 55 bodů).
Vozy bojující o 2. - 3. místo celkově: viz výše uvedená čtveřice. Dále černozelené Ferrari (Kechele, č. 1, 49 bodů), stříbrný Aston Martin (Moser, Makowiecki, č. 4, 40.5 bodů). Pouze do bojů o třetí místo může zasáhnout červené Ferrari s černou kapotou (Petrobelli, č. 29, 38 bodů). Totéž platí pro piloty, kteří se střídají ve vozech výše umístěných jezdců – tj. sedmí Leinders s Martinem (44 bodů, BMW č. 40) a desátý Bobbi (38 bodů, Ferrari č.1).
Šestí Ekström a Scheider (46.5 bodů) zatím nejsou uvedeni ve startovní listině – letos však nastoupili pouze ve Spa. Stejně jako sestava stáje Need for Speed Schubert s BMW Z4 (12. místo, 34.5 bodů). Nenastoupí ani osmý Fässler (42 bodů) a jedenáctý Bartels (38 bodů) se rozhodl vypomoci kolegům ve smíšených posádkách.
Třetí místo vozu stáje WRT Belgian Audi Club stačilo pouze na zajištění týmové trofeje. Greg Franchi musí s případnými oslavami počkat minimálně do nedělního odpoledne. V boji o titul mu pomůže zkušený Piccini a mistr GT3 z roku 2009 Christopher Mies.
Týmovou trofej si již v minulém závodě zajistil belgický tým WRT ziskem 97.5 bodů. Souboj o další příčky je nadále otevřený.
Následující týmy však mají na kontě 60 bodů: Marc VDS a Vita4One. Do bojů Belgičané nasadí z Francie osvědčenou vítěznou zbraň BMW Z4 (č. 40), kterou by měla jistit čerstvá posila v podobě Alpiny B6 (č. 41)! Německý tým spoléhá na dvojici Ferrari 458 – černozelené č. 1 a červené Ferrari s černou kapotou č. 29.
Ve hře jsou ještě stáje AutOrlando (Porsche č. 9, 59.5 bodů) a Hexis s dvojicí stříbrných vozů Aston Martin (č. 3 a č. 4, 51.5 bodů).
GT3 Pro/Am Cup.
V kategorii smíšených posádek má nejlepší pozici trojice Morel/Beaubelique/Badey stáje SOFREV. O náskok pouhých pěti bodů na dvojici Hommerson/Machiels lze snadno přijít, nicméně v nejhorším případě má sestava francouzské stáje jisté druhé místo v celkovém pořadí. Jejich pronásledovatelé mají naopak šanci stát se mistry této kategorie, ale rovněž mají velkou jistotu, že neopustí oceňované příčky. Náskok na bývalého kolegu van Splunterena činí rovných 25 bodů.
Holandský pilot se naopak musí bát o svůj současný bronz, neboť si naděje na cenný kov mohou dělat hned dvě až tři posádky – navíc zatím není uveden v žádné posádce. Jeho místo ve voze číslo 2 zaujme Bartels, aby pomohl holandsko-belgické dvojici a své stáji k zisku titulu.
Přehled vozů bojujících o stupně vítězů: červené Ferrari s bílým spodkem (č. 20, 81.5 bodů), černozelené Ferrari (č. 2, 76 bodů). Pouze o bronz bojuje posádka oranžově černého Lamborghini (č. 6, 45 bodů), černé Ferrari (č. 50, 39 bodů), stříbrný Mercedes (č. 90, 31 bodů) a červené Porsche (č. 18, 30 bodů).
Šestý Moreau (38.5 bodů, pomáhal ve Spa vedoucí posádce) a sedmý Jordan (31 bodů, v Mercedesu č. 90 ve Spa) nejsou uvedeni ve startovní listině.
Tak jako v hodnocení jezdců, i v boji o týmové zlato se utkají stejní rivalové: červené Ferrari s bílým spodkem týmu SOFREV (č. 20, 83 bodů) a černozelené Ferrari stáje Vita4One (č. 2, 76 bodů).
Urputný souboj proběhne o bronz: dvojice Lamborghini ze stáje Rhino´s Leipert (č. 6 a 7, 46 bodů) jej bude hájit před dvěma Ferrari 458 týmu AF Corse (č. 50 a 51, 40 bodů) a Mercedesem týmu Preci Spark (č. 90, 32 bodů).
Šestý Faster Racing (31 bodů) a sedmý De Lorenzi (30 bodů) nejsou přihlášeni.
Ostatní třídy.
Trojice zatím přihlášených vozů z Gentleman Trophy je obsazena řadou pilotů na čele, jemuž vévodí Georges Cabannes. Francouzský pilot jezdící v bílém Lamborghini se nezúčastnil 24 hodinovky, v ostatních závodech však vždy triumfoval.
Cabanesův tým vede s 75 body hodnocení stájí před De Lorenzi Racing (59 bodů) a Level Racing (Porsche, 56.5 bodů). První tři stáje již nikdo nemůže ohrozit nikdo ze zbytku pole. Proto možná nenastoupí De Lorenzi Racing ani v této kategorii, aby se snažil hájit druhé místo celkového pořadí. Čtvrtý Muehlner Motorsport (43 bodů) jel pouze ve Spa.
Předčasně je rozhodnuto v kategorii pohárových vozů Porsche. Vedoucí Negroni se střídá se svými pronásledovateli v jednom voze. Náskok italského pilota je dostatečný, takže by jej neohrozilo ani přihlášení a případný úspěch jiných posádek. O týmovou trofej se v této kategorii nesoutěží.
O titul v hodnocení jezdců třídy GT4 se utká sestava černočerveného Nissanu (č. 63, 98 bodů) s posádkou zeleného Lotusu (č. 70, 80 bodů).
Zároveň se jedná o soupeře v souboji o týmový titul, v němž má díky výhře v 24 hodinovém závodě navrch RJN Motorsport s japonským vozem. Třetí Lotus Driving Academy výše postavené soupeře ohrozit nemůže. Posádka jejich Lotusu (č. 61, 43 bodů) se pokusí hájit bronzovou příčku před BMW M3 týmu DVB Racing (33 bodů).
Česká vlajka na F458.
Spolu s Petrobellim a Iaconellim se již podruhé objeví v kokpitu Ferrari 458 (č. 29) Filip Salaquarda. V předchozím podniku BES se v italské voze střídal s Martinem Matzkem a Michaelem Bartelsem. Po protnutí cíle na čtvrtém místě se jednalo o nejlepší sestavou stáje Vita4One v Magny Cours.
Sledování závodu.
Událost | Den | BES TV | Sport 5 |
Závod | Neděle | 13,00-16,30 | 13,00-16,35 |
Užitečné odkazy.
Oficiální stránky BES Zde
Kromě možnosti sledování zde naleznete bližší informace o sérii, např. složení posádek.
Daily Motion – oficiální stránka BES Zde
Na stránkách lze nalézt necelou hodinu trvající sestřihy závodů z Monzy, Navarry a 24 hodin Spa. U všech tříhodinových podniků jsou také celé závody a u 24 hodin ve Spa vybrané části.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Jiří Čermák a slovenský závodník Andrej Studenič.