Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zimní závod v kopírování se letos točí kolem Lotusu

Zimní závod v kopírování se letos točí kolem Lotusu

Tým vyvíjí inovativní systém kontroly světlé výšky svého vozu.

Tradiční závod v kopírování inovativních systémů, se kterými přichází některý z týmů, se rozeběhl i letos. Na svědomí ho přitom má Lotus, který vyvíjí zařízení reagující na vertikální pohyby vozu během jízdy a udržujícím jeho světlou výšku na stabilní úrovni.

Spekulace kolem tohoto systému odstartovaly po loňských testech nováčků na konci sezóny v Abú Zabí, kde Lotus (tehdy ještě Renault) zkoušel mechanismus upevněný k zavěšení.

Soupeři v posledních týdnech vyčkávali na vyjádření Mezinárodní automobilové federace, která zkoumala, zda systém Lotusu není v rozporu s technickými regulemi Formule 1. Podle reportáže v italském Gazzetta dello Sport totiž systém ovládá jezdec pomocí pedálu v kokpitu, s čímž by Lotus rozhodně narazil.

Článek 3.15 Technických regulí F1 totiž říká: "Kromě dílů potřebných k úpravám popsaným v článku 3.18 (systém DRS) jsou jakýkoliv systém, zařízení nebo procedura využívající pohyb jezdce k úpravě aerodynamických vlastností vozu zakázány."

FIA však vývoj tohoto systému průběžně sledovala a na jeho současné podobě nenalezla nic, co by pravidlům odporovalo. Podezření italského tisku by tak mělo být vyvráceno.

Britský Autosport naopak přišel s tvrzením, že zařízení je pevně spojeno se zavěšením a nemůže proto být v rozporu s pravidly ani v tom smyslu, kvůli kterému byly Renaultu v roce 2006 zakázány hmotové tlumiče.

Vývoj systému ovlivňujícího světlou výšku a tím pádem zlepšujícího stabilitu vozu při brzdění už přitom přinesl první výsledky na začátku loňského roku, Lotus jej však nasazuje teprve letos.

Objevil se už navíc i první rival, který přišel se svou verzí takového systému, když jeho vývoj potvrdilo Ferrari. To nyní čeká na schválení Mezinárodní automobilovou federací.