Systémy stabilizující světlou výšku zakázány
Inovativní řešení Lotusu nakonec FIA označila za nelegální.
Týmy Formule 1 se budou muset obejít bez systémů stabilizujících světlou výšku při brzdění, Mezinárodní automobilová federace včera totiž oznámila, že je pro sezónu 2012 nakonec zakáže.
FIA údajně včera večer informovala týmy o tom, že již systémy, se kterými letos zatím nejvíce laboroval tým Lotus, neodpovídají pravidlům.
Není jasné, proč se FIA rozhodla označit takové systémy za nelegální, když řešení Lotusu odsouhlasila údajně už loni v lednu a i letos týmu dala na jeho použití zelenou. Má se však za to, že se konkurenční týmy posnažily, aby dokázaly, že tyto systémy předpisům nevyhovují.
Se zprávou o zákazu systémů regulujících světlou výšku při brzdění jako první přišel operační šéfinženýr Williamsu Mark Gillan, který řekl: "FIA právě tento typ systémů zakázala."
K přístupu Williamsu k takovým systémům Gillan dodal: "Nějaký čas jsme tento typ systémů zkoumali. Samozřejmě má vliv na aerodynamiku auta, cokoliv, co snižuje přední světlou výšku, je z aerodynamického hlediska přínosné."
Lotus se svým řešením systému poprvé vyjel v nováčkovských testech v Abú Zabí loni v listopadu. Systém, který byl pevnou součástí zavěšení, se rychle dostal pod drobnohled soupeřů a má se za to, že Ferrari jako první připravilo svou verzi.
Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali řekl minulý týden na akci Wrooom, že stáj z Maranella nyní čeká na vyjádření FIA o tom, zda je systém možné považovat za legální.
"Čekáme na závěrečné potvrzení toho, zda taková zařízení budou akceptovatelná, nebo ne. Samozřejmě ale taková zařízení sledujeme, abychom zjistili, zda zlepšují výkonnost. Musíme si ale počkat a uvidíme, jak na to zareaguje FIA."
Tento týden se pak k systému vyjádřil šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner, který si podle svých slov není jeho přínosem jistý.
"Je to jako se všemi takovými věcmi, jde o to, jak fungují a jak jsou zakomponovány do auta," řekl Horner. "Musí to fungovat především jako celek, ne jako individuální komponenty. Zdá se, že je to zajímavý koncept, ale já nejsem ten správný člověk, který by se k tomu měl vyjadřovat."
Na otázku, zda si myslí, že jsou takové systémy legální, Horner odpověděl: "Nedíval jsem se na to moc podrobně. To je spíš otázka na (technického delegáta FIA) Charlieho Whitinga."