Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Lotus zklamaný zákazem systému regulujícího světlou výšku

Lotus zklamaný zákazem systému regulujícího světlou výšku

Po dlouhém vývoji FIA náhle rozhodla, že systém neodpovídá pravidlům.

Lotus vyjádřil své zklamání ohledně rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace o tom, že jeho systém udržující danou světlou výšku při brzdění neodpovídá technickým regulím. Tvrdí však, že to jeho rychlosti příliš neuškodí.

Stáj z Enstone se na začátku letošního roku dostala do hledáčku soupeřů, když se začalo mluvit o jí vyvíjeném systému, umožňujícímu při brzdění zachovat stejnou světlou výšku a tím pádem vylepšit stabilitu vozu při deceleraci.

Některé konkurenční týmy dokonce začaly vyvíjet vlastní systém stejného principu, jiné však byly přesvědčeny o jeho ilegálnosti. FIA nakonec použití takových systémů zakázala s odůvodněním, že přestože se nejednalo o pohyblivý aerodynamický prvek, měnily aerodynamické vlastnosti vozu.

Šéf týmu Lotus Eric Boullier se nechal slyšet, že s rozhodnutím FIA rozhodně nebyl spokojený, neboť od ní tým při vývoji tohoto systému dostal zelenou už v lednu roku 2010.

"Musím říct, že je to velké zklamání," řekl Boullier v rozhovoru pro Autosport. "Vložili jsme spoustu času a energie, plus také peněz, abychom vytvořili skupinu, které tento systém bude inovovat. Trvá to takové zavěšení zakomponovat a nám to zabralo pár let.

Samozřejmě nejsme hloupí, kdykoliv jsme tím procesem procházeli, šli jsme k FIA a FIA nás podpořila. Pak, když to začnete používat, vidět, že se to bez jakékoliv diskuze zakáže, je vždycky frustrující. Musíme respektovat pravidla, ale je to frustrující."

Technický ředitel týmu James Allison zastává názor, že zákaz Lotusem vyvíjeného systému je běžnou součástí života ve Formuli 1, když se týmy neustále snaží posouvat hranice se svými interpretacemi pravidel.

"Upřímně, myslím, že je to jen součástí ořezávání a zarážení vývoje ve Formuli 1," řekl Allison. "Není to bezprecedentní, že?

Velice často jsme z takového rozhodnutí těžili my a jindy se to obrátilo proti nám. Ale je součástí F1, že se snažíte přicházet s nápady, které vycházejí z neobvyklých interpretací.

Charlie (Whiting, technický delegát FIA - pozn. redakce) vám může říct svůj názor, ale pak může slyšet jiné argumenty a nechat se jimi zvyklat. To je zkrátka nedílnou součástí sportu."