Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GP3 zahajuje třetí sezónu, pojede i Čech Klášterka

GP3 zahajuje třetí sezónu, pojede i Čech Klášterka

Představení GP3 Series 2012

V rámci Velké ceny Španělska Formule 1 začíná svou třetí sezónu juniorská kategorie GP3 Series. Ta je podpůrným seriálem silnější GP2, což dokazuje přesun řady závodníků, mezi nimi i prvního šampiona Estébana Gutiérreze.

S juniorskými kategoriemi jakoby se v posledních letech roztrhl pytel. Po vzniku Formule 2, která je přímo zaštiťována Mezinárodní automobilovou federací, zatoužil po další doprovodné sérii také Bernie Ecclestone. K již existující GP2 tak v roce 2010 přibyla ještě GP3, která má představovat předposlední krok před vstupem do Formule 1.

Velkou výhodou pro její účastníky je závodění v rámci víkendů F1, při kterých si nejen mohou zvyknout na okruhy, na kterých jezdí i královna motorsportu, ale zároveň prokazovat své kvality přímo před zraky týmových šéfů.

Hovořit o svém by mohli například zmiňovaný Gutiérrez, jenž je třetím jezdcem Sauberu, nebo jeho nástupce na trůnu celkového vítěze série Valtteri Bottas, který je rezervním pilotem stáje Williams. Také někteří jejich kolegové již přitom dostali šanci vyzkoušet si vůz F1.

Harmonogram víkendu je velice podobný GP2, začíná se půlhodinovým tréninkem, následuje stejně dlouhá kvalifikace a dva závody, oba však o stejné délce a bez povinné zastávky v boxech. O postavení na startovním roštu druhého závodu pak rozhoduje výsledek závodu prvního, nejlepší osmička si přitom své pozice otočí.

Bodovací systém je totožný s GP2. První závod se boduje po vzoru F1 klíčem 25-18-15-10-8-6-4-2-1, ve druhém závodě je odměněno osm nejlepších stylem 15-12-10-8-6-4-2-1. Čtyři body se udělují za pole position pro první závod, dva za nejrychlejší kolo v každém závodě, jezdec však musí být klasifikován v první desítce a nesmí do závodu startovat z boxů.

Stejně jako v prvních dvou sezónách čítá kalendář osm podniků, vůbec poprvé se však pořadatelům podařilo zajistit účast při Velké ceně Monaka v ulicích Monte Carla. Závodit se pak bude na dalších sedmi evropských okruzích.

Startovní listinu tvoří deset týmů, každý z nich má možnost nasadit do sezóny tři vozy. Zatímco však první dva ročníky byly naplněné, letos se zdá, že by pole nemuselo být kompletní. Žádného jezdce totiž zatím nenominoval tým RSC Mücke Motorsport (provozovaný bratrem sedminásobného šampiona F1 Michaela Schumachera Ralfem a Peterem Mückem). Sérii pak úplně opustila stáj Tech 1 Racing, kterou nahradil portugalský tým Ocean Racing Technology.

Horní řada zleva: Trident Racing - Vicky Piria (ITA), Antonio Spavone (ITA), Carlin - Alex Brundle (GBR), Antonio Félix da Costa (POR), William Buller (GBR), Atech CRS Grand Prix - Tamás Pál Kiss (HUN), John Wartique (BEL), Ethan Ringel (USA)
Prostřední řada zleva: Status Grand Prix - Marlon Stöckinger (PHI), Kotaro Sakurai (JAP), Alice Powell (GBR), Ocean Racing Technology - Kevin Ceccon (ITA), Carmen Jordá (SPA), Robert Cregan (IRL), Jenzer Motorsport - Patric Niederhauser (SUI), Jakub Klášterka (CZE)
Spodní řada zleva: Lotus GP - Daniel Abt (GER), Conor Daly (USA), Aaro Vainio (FIN), MW Arden - Mitch Evans (NZL), David Fumanelli (ITA), Matias Laine (FIN), Marussia Manor Racing - Dmitrij Suranovič (RUS), Fabiano Machado (BRA), Tio Ellinas (CYP).

Za volanty vozů uvidíme například vítěze závodů z minulých sezón Mitche Evanse, Antonia Félixe da Costu, který má zkušenosti i s vozem F1 týmu Force India, či Tamáse Pála Kisse. Většinu pole však tvoří nováčci.

Zajímavým zpestřením by mohly být i zástupkyně něžného pohlaví, které se ve startovním poli sešly hned tři. U týmu Status Grand Prix se představí Britka Alice Powell, v barvách stáje Trident Racing Italka Vicky Piria a za volantem vozu týmu Ocean Španělka Carmen Jordá.

 

Piloty týmu Ocean Racing Technology čeká nelehký úkol, udržet soustředění na svou práci vedle pohledné týmové kolegyně Carmen Jordá. Ta je jednou ze tří slečen ve startovním poli.

Poprvé v historii přitom bude mít v GP3 své želízko v ohni také Česká republika, na poslední chvíli totiž své angažmá u stáje Jenzer Motorsport potvrdil Jakub Klášterka. Jisté jsou pro něj zatím sice pouze starty v prvních třech podnicích, o dalším pokračování v sezóně se však usilovně jedná.

Tak či tak se však osmnáctiletý Klášterka na svůj debut těší: "Přes zimu jsem trénoval hlavně fyzičku a také angličtinu, už se nemůžu dočkat, až si vyzkouším závod na okruhu. Je to pro mě obrovská zkušenost a budu se snažit dosáhnout co nejlepšího výsledku."

 

Jakub Klášterka zahájil svou kariéru jako pětiletý v autokrosu, poté sbíral úspěchy na motokárách. V roce 2008 se představil v národní formuli a ve stejné době byl jako jediný Východoevropan přijat do prestižní pilotní akademie Auto Sport Academy ve francouzském Le Mans. Od roku 2009 zkoušel štěstí ve Formuli Academy Euro Series. V roce 2011 dostal po úvodních testech v Euroserii Formule Renault nabídku jet v roce 2012 seriál GP3.

GP3 Series 2012 startuje již o tomto víkendu na Katalánském okruhu ve Španělsku.