BES: Ve víru sladké Francie
Třetí podnik vytrvalostní série GT na okruhu Paul Ricard.
Dosavadní podniky druhého ročníku Blancpain Endurance Series v Itálii a Velké Británii byly poznamenány deštěm. Výsledkem bylo počáteční kroužení v několika úvodních kolech za zpomalovacím vozem. Nyní se účastníci přesouvají na jih Francie do oblasti Provence, která bývá nazývána krajem slunce. Spolu s okouzlujícím Azurovým pobřežím omývaným Středozemním mořem jsou neodolatelným lákadlem pro nespočet turistů. Příznivé klimatické podmínky jsou vhodné i pro lidi zabývající se motorsportem, jimž zde již přes čtyřicet let slouží okruh nesoucí jméno významného francouzského podnikatele.
Od koktejlů k okruhu
Paul Ricard zbohatl na výrobě alkoholických nápojů, mj. také na míchaném nápoji nazvaném podle jeho příjmení. Ve věku šedesát let se rozhodl rozšířit své aktivity do motorsportu, netradičně výstavbou okruhu. Byl postaven za 300 dní poblíž Le Castellet, městečka ležícího nedaleko severozápadního okraje přístavního města Toulon. Provoz byl slavnostně zahájen 19. dubna 1970. Základem byla 5,81 kilometru dlouhá dráha, kterou doplňovaly dvě kratší verze. Moderní okruh splňoval bezpečnostní požadavky tehdejší doby a tak se od následujícího roku stal součástí kalendáře F1. Královna motorsportu zde s přestávkami vydržela až do roku 1990, než došlo k přesunu Velké Ceny Francie do Magny-Cours.
Okruhu vévodila 1,8 kilometru dlouhá rovinka Mistral, na jejímž konci dosahovaly monoposty F1 závratných rychlostí. Tato skutečnost vyvolala v roce 1982 úvahy o zkrácení okruhu za šikanou La Verriere, čímž by došlo jednak ke zkrácení dlouhé rovinky, ale také délky okruhu na 4 kilometry. Ke změnám došlo až o čtyři roky později po smrtelné nehodě Elia de Angelise během testů. Italský závodník zahynul rychlé zatáčce Signes navazující na nejdelší rovné místo okruhu. V roce 1986 tak byl podnik F1 poprvé uspořádán na verzi zkrácené na 3,812 kilometru.
Další změny provedl až nový majitel, který okruh odkoupil v roce 1999, dva roky po smrti Paula Ricarda. Jednalo se o společnost Excelis, jejímž vlastníkem byl sám šéf F1, Bernie Eccelestone. Rok trvající práce byly zahájeny v dubnu 2001. Přestože byl známý profil zachován, výčet změn byl velmi dlouhý: menší poloměr se týkal zatáček Hôtel, Camp, Lac a Pont, před upravenou zatáčkou Bendor zmizela šikana. Naopak rovinku Mistral rozdělily šikany Sud a Nord a změnám neunikla ani za ní následující zatáčka Signes, kde rovněž vznikla šikana. Přestavba byla završena novými úseky Epingle a esíčkem Airport vybudované mezi první zatáčkou Verriere a rovinkou Mistral. Samozřejmostí byla i rekonstrukce zázemí pro týmy. Název okruhu dostal ke jménu Paul Ricard zkratku HTTT (High Tech Test Track).
Jak vyznívá z třetího slova zkratky, služby okruhu se zaměřily především na využití dráhy na testovací účely. K tomuto záměru se hodily také příznivé klimatické podmínky oblasti, v níž se Paul Ricard nachází, ale také nepřítomnost tribun a tím i uzavřenost areálu veřejnosti.
Rozsáhlým přebudováním dráhy však změny neskončily. O rok později přibyla ke stávajícím šikanám Sud a Nord ještě třetí nazývaná Montreal. Následující rok byla vybudována před dlouhou vracečkou Double Droite de Beausset zkracující spojka Petit Beausset. V roce 2005 byly změny završeny doplněním úvodního esíčka Verriere zatáčkami Suzuka V1 a V2. Výsledkem je komplex umožňující umožňují vytvořit neuvěřitelných 167 variant okruhu, včetně 64 s možností umělého zavlažování! Nejkratší varianta je dlouhá 826 metrů, nejdelší měří 5 861 metrů.
Účastníci vytrvalostní série se zde objeví poprvé, přičemž pojedou na mírně odlišné verzi 1C SC od jiných závodů společnosti SRO (MS GT1). Ta jim poskytne rychlejší průjezd úvodní dvojicí zatáček, šikana rozdělující rovinku Mistral je stejná. Na piloty tak čeká 5 810 metrů dráhy, 7 levých a 8 pravých zatáček, které absolvují po směru chodu hodinových ručiček. Její šíře se pohybuje mezi 10-12 metry. Přestože profil dráhy se nachází mezi 419 až 442 metry nad mořem, změny terénu jsou pozvolné.
Kačírek se v okolí dráhy vyskytuje velmi sporadicky, nejbližší okolí dráhy lemují v roce 2002 vybudované charakteristické modré a červené pásy na asfaltovém podkladu. Součástí pruhů je wolfram, modré zpomalují vozy pouze částečně a dávají pilotům možnost dostat vůz pod kontrolu. Červené pásy již dokáží zbrzdit auto výrazněji, ale jejich drsnější povrch si vybírá daň v podobě nadměrného opotřebení pneumatik, které mohou vyžadovat následnou výměnu. Pak již následují bariéry, nikoliv však z obvykle používaných pneumatik, ale ze speciálního polyethylenu schopného pohlcovat nárazy.
Časový rozvrh přenosů
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
Událost | Den | BES | Sport 5 | Start |
Závod | Neděle | 14,00-17,30 | 19,00-22,10* |
14,25
|
* nejedná se o přímý přenos
Užitečné odkazy
Blancpain Endurance Series Zde
Oficiální stránky, kde naleznete informace z dění v šampionátu a z předchozích závodů. Internetové vysílání bude aktivní krátce před zahájením přenosu.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů BES a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
You Tube Zde
Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů.
Daily Motion Zde
Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozího roku včetně záznamu některých závodů.
Doplňující informace o BES
Formule.cz Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o Blancpain Endurance Series. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a seznam úspěšných jezdců. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody BES.
Zdroj: Paul Ricard Circuit, Wikipedia, BES, Circuiti, E-tracks, Topocoding, Moje cestovka, Sport 5, Formule