24 hodin ve Spa: Rozdílné verze stejných modelů
Doplňující informace nejen o vozech Porsche.
Pokud jste studovali oficiální startovní listinu (Zde) anebo článek zde zveřejněný článek (Zde) věnující se rozdělení vozů do jednotlivých tříd, mohli jste si všimnout odlišně pojmenovaných verzí u vybraných modelů. Tím hlavním je Porsche, jemuž bude věnována část článku podrobněji.
Ve dvou třídách GT3 Pro Cup (černé startovní číslo na bílém podkladu) a GT3 Pro-Am Cup (bílé číslo na černém podkladu) se mohou vyskytovat vozidla dle nejnovějších technických předpisů pro GT3 (2011/2012). Technika v obou kategoriích je shodná, rozdíl je ve složení posádek. Zpravidla se zde vyskytují vozy s nejnovějšími úpravami přímo od výrobců.
Jedinou výjimkou je v kategorii GT3 Pro-Am vůz stáje GT3 Racing (č. 30), který oproti soupeřům s vozy Audi v obou neoblíbenějších třídách, používá starší model R8 LMS bez dodatku ultra (širší kola, účinnější chlazení předních brzd a oleje, uložení ramen zavěšení v kulových čepech místo silentbloků, lehčí tlumiče, změny na výfukovém systému, širší křídlo). U jiných výrobců není z dostupných údajů patrné, zda jsou modernizovány anebo vychází z původních specifikací.
Třetí zúčastněnou kategorií je Gentleman Trophy. Je určena vozů dle starších předpisů (do března 2010). Pomineme-li další omezení týkající se složení posádek, je zde patrné použití starších (nemodernizovaných) vozů, mj. Dodge Viper, Ferrari F430, Ford Mustang anebo právě základního Audi R8. Tato skutečnost se týká také dvou zdánlivě rozdílných verzí vozu Porsche 997 (GT3-R a GT3 Cup S). Přidáme-li k nim vozy čtvrté kategorie (Cup Class) v podobě modelu 997 GT3 Cup, je zde téma následující kapitoly.
V hlavní roli Porsche
Na úvod této kapitoly bych zmínil, že uvedené údaje (výkon, hmotnosti apod.) pochází z údajů od firmy Porsche v době uvedení. Vzhledem k vyrovnávání výkonnosti (nejen) v tomto závodě a šampionátu se mohou použitím restriktorů sání vzduchu, závaží anebo nastavení křídel skutečné hodnoty odlišovat.
Vůz dle pravidel GT3 představilo Porsche v roce 2008 pod názvem GT3 Cup S. O dva roky později byl jeho vylepšený nástupce přejmenován na GT3-R. Letos byl tento model mírně upraven. V následující tabulce jsou uvedeny parametry použitých pohonných jednotek (vždy se jednalo o plochý šestiválec) a další údaje o závodních modelech. V závorce je případně uvedeno vylepšení oproti silniční verzi (v tomto případě GT3 RS a GT3 RS 4.0).
Popis | Cup S (2008) | GT3-R (2010) | GT3-R (2012) |
Objem (cm3) |
3 598
|
3 996
|
3 996
|
Výkon (kW) |
324 (+ 14)
|
358 (+ 22)
|
373(+ 5)
|
Výkon (koně) |
440
|
480
|
500
|
Počet koní na 1 litr |
122 (+ 7)
|
120 (+ 2)
|
125 (+ 2)
|
Poměr síly k hmotnosti (koně/kg) |
0,38 (+ 0,08)
|
0,4 (+ 0,07)
|
0,42 (0,06)
|
Hmotnost (kg) |
1 170 (- 205)
|
1 200 (-170)
|
1 200 (- 160)
|
Vpředu jsou použita kola se šířkou 10,5 palce (9 palců série). Výsledkem je viditelné rozšíření blatníků, které je před dveřmi doplněno výdechy na odvod teplého vzduchu od brzd. Vzadu jsou v obou případech použita 12 palcová kola. Použití karbonových dílů na karoserii se projevilo na výrazném snížení hmotnosti.
V době uvedení byl typ GT3 Cup S porovnáván s pohárovým modelem (Cup) oproti němuž poskytoval více přítlaku. Vpředu k tomuto účelu sloužil nastavitelný spojler, vzadu výše posazené širší křídlo (patrné i v porovnání se silničním modelem).
Vylepšení u nově pojmenovaného typu GT3-R z roku 2010 byla zaměřena na jednodušší ovladatelnost. Použita byla širší kola, vpředu 11 palcová, vzadu 13 palcová, s čímž souviselo rozšíření blatníků. Přepracována byla kontrola prokluzu, ABS a ovládání plynu. Z jiného soudku bylo zvětšení objemu pohonné jednotky a s ním související nárůst výkonu. Menší změnou bylo přidání aerodynamických plošek před předními koly pro zvýšení přítlaku na přední nápravu anebo použití LED diod v koncových světlech místo žárovek.
Letos se vůz kromě dalšího navýšení výkonu díky vylepšení sání dočkal především řazení pádly pod volantem. Výsledkem je zjednodušení a zrychlení změny převodů u šestistupňové sekvenční převodovky. Dále bylo zapracováno na elektronice, takže by nemělo docházet k přetočení motoru při chybě pilota během řazení. Na podvozku byly změkčeny přední stabilizátory, čímž by mělo dojít k potlačení nedotáčivosti.
Porsche 997 GT3-R v akci. Tento model nasazuje v mistrovství světa stáj s čínskou licencí Exim Bank Team China. Podle provozovatele, belgické stáje Muehlener Motorsport, se jedná o model letošní specifikace. Pohled na částečně odstrojený vůz prozradil rám vyrobený již v únoru 2010, takže vůz byl letos pouze vylepšen. Jedním z mála rozlišovacích znamení mezi pohárovými vozy a vozy GT3 se ve Spa mohou stát patrné otvory za předními koly anebo výrazně širší zadní blatníky. Zadní křídlo je nyní velmi podobné, dříve bylo u pohárových verzí na nosnících o zhruba poloviční délce. Rozlišení jednotlivých tříd by mělo být zřejmé z podoby startovního čísla.
Pohárové vozy 997 GT3 Cup mají o něco delší historii, jenž se začala psát již v roce 2005 s uvedením předposlední generace vozu Porsche 911 s označením 997.
První dvě generace (z roku 2005 a 2008) vycházely ze silničního modelu 997 GT3 (3 598 cm3; 310 kW; 115 koní na litr objemu; poměr síly a váhy 0,3 koní/kg; hmotnost 1 395 kg). Jeho výkon v porovnání s verzí pro GT3 (997 GT3 Cup S) byl menší (2005 – 298 kW/400 koní; 2008 313 kW/420 koní), ale díky nižší hmotnosti (1 150 kg, respektive 1 130 kg) nabízel podobný poměr síly k hmotnosti (0,35 koní/kg, respektive 0,37 k/kg). Díky užším pneumatikám (standardních 9 palců) nebylo nutné rozšiřovat přední blatníky jako u později uvedeného modelu pro kategorii GT3. Užší a níže posazené zadní křídlo patřilo mezi další odlišení od vyspělejší verze.
Již tehdy byla nabízena varianta pro vrcholný šampionát pohárových vozů Porsche Mobil1 Supecup s úpravami výfuků, které navozovaly dojem zvuku motorů F1. Další vymožeností byly lehčí karbon-keramické brzdy místo ocelových.
V roce 2010 představená verze měla základ v lehčí a výkonnější verzi 997 GT3 RS. Na rozdíl od vozu pro GT3 byla vybrána základní pohonná jednotka o objemu 3 797 cm3. Některé parametry sériové i pohárové verze byly shodné: výkon 336 kW (450 koní), 118 koní připadalo na jeden litr objemu. Díky nižší hmotnosti závodního vozu (1 200 kg místo 1 370 kg) nabízel pohárový vůz lepší poměr síly k váze: 0,38 koní/kg oproti 0,33 k/kg.
Na přední nápravě byla použita o půl palce širší kola (9,5 palce), vzadu byl vůz rozšířen o 4 cm. Přední spojler byl posazen o 15 mm blíže k vozovce. Zadní křídlo bylo naopak posazeno výše a výrazně narostla jeho šířka: z 1,46 metru na 1,7 metru. Čímž došlo k odstranění jednoho z poznávacích znaků při rozlišení pohárového vozu a verze pro GT3.
Vylepšením pro letošní rok se stal palivový systém v podobě 100 litrové nádrže a plnicího hrdla v přední kapotě. Novinka rozšiřuje možnosti nasazení vozu do vytrvalostních závodů.
Zdroj: Total 24 hours of Spa, Ultimate Car Page, Carfolio, Porsche, Formule