Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co stojí za problémy Jacquese Villeneuva?

Co stojí za problémy Jacquese Villeneuva?

Kanaďan se může zapsat do historie.

Jacques Villeneuve se chce vrátit do formule 1 poté, co se koncem minulé sezóny rozešel s týmem British American Racing. Pro letošní rok se totiž nenašel nikdo, kdo by měl o služby Kanaďana zájem.
 
Pokud by se Villeneuve do formule 1 skutečně dokázal vrátit, tak by to bylo dobře pro sport. Jacques totiž rozhodně není tuctovým nevýrazným jezdcem bez vlastního názoru. Kanaďan si ani nemůže stěžovat, že by se o něm nemluvilo. Zejména v poslední době je tomu právě naopak. Zájem médií však ještě neznamená, že se pro třiatřicetiletého pilota najde místo. O jezdeckém složení rozhodují týmy a ty mají v souvislosti s Villeneuvem hned několik otazníků.
 
Villeneuve by musel být velmi přesvědčivý, aby dokázal angažmá získat. Prvním problémem je jeho věk. Ve svých třiceti třech letech není rozhodně mladíček. Pokud by platilo, že od určitého věku ztrácí jezdci motivaci, pak by musel Jacques dokázat, že krize z roku 2003 pominula. V této souvislosti nelze nepřipomenout vynechání posledního závodu sezóny, Grand Prix Japonska, byť skutečné důvody rozchodu Villeneuva s BAR nebyly nikdy uspokojivě vysvětleny.
 
Pro Villeneuva mluví fakt, že když měl svůj den, tak dokázal překonat svého týmového kolegu Jensona Buttona. Jacques se rozhodně nehrnul do propagace, která je s rostoucími náklady na sport velmi důležitá. To hraje v jeho neprospěch a to i když teď prohlašuje, že udělá cokoliv, oč bude požádán.
 
Hlavní problém však není na straně možných týmů, které by o služby Villeneuva mohly stát, ale v samotném Jacquesovi. Stáje, se kterými je spojován, mu asi neumožní pravidelně vítězit. BAR představuje nejlepší volbu, ale jen málokdo si dokáže představit, že by po problémech v minulosti mohlo vše začít fungovat. Sauber není týmem, který by mohl pomýšlet na vítězství a stejně tak Jaguar. Teoreticky existuje místo v Toyotě. Snad každý snad již ale ví, že by mělo připadnout Trullimu. Spojovat Villeneuva s týmy jako jsou Jordan a Minardi je pak naprosté šílenství.
 
Jinými slovy řečeno: pokud Jacques stále miluje závodění a chce znovu usednout do kokpitu, měl by se raději poohlédnout po jiných možnostech. Konkurence ve formuli 1 je silná a dobrých volných míst nemnoho.
 
Pokud by Jacques dokázal zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans, stal by se legendou. Proč? Nikdo totiž nedokázal zvítězit v Indianapolis 500, 24 hodin Le Mans a MS F1. Jediným, komu se něco podobného podařilo, byl Graham Hill. Ten však nikdy nezvítězil v národním šampionátu USA. Villeneuve se naproti tomu v roce 1995 stal šampiónem série IndyCar (CART).
 
MS F1 a 24 hodin Le Mans dokázali vyhrát hned tři jezdci - Mike Hawthorn, Jochen Rindt a Phil Hill. Jim Clark, Mario Andretti a Emerson Fittipaldi pro změnu zvítězili v MS F1 a Indianapolis 500, ale již ne v Le Mans. AJ Foyt zvítězil v Le Mans a Indianapolis 500, ale nikdy nefiguroval v F1.