FIA GT Series – nástupce světového mistrovství GT1
S účastí české stáje, hlavní hvězdou bude Loeb se svým týmem.
Ve čtvrtek 10. ledna zveřejnila FIA a SRO dlouho očekávané informace týkající se nástupnického mistrovství po MS GT1. Z původně zmiňovaného říjnového představení sešlo, přičemž se naopak s přibývajícím časem tenčily řady dříve oznámených zájemců. Jedinou světlou výjimku představovala zpráva o účasti stáje dlouholetého vládce rallye Sébastiena Loeba.
Pochybnosti o novém šampionátu byly rozptýleny Stéphanem Ratelem teprve nyní na Autoshow v Birminghamu. Zde mohl vedoucí pořadatelské organizace SRO oznámit desítku týmů, které nasadí dvojici vozů. Přitom není vyloučena ani účast jedenáctého zájemce z daleké Brazílie.
Jezdci týmu Heico Gravity-Charouz prokazovali v loňském ročníku ME GT3 své kvality nejen v prořídlém poli evropského mistrovství. Mistrovská posádka Baumann/Buhk si zdárně počínala i v ostřejší konkurenci při společných závodech s účastníky světového mistrovství v Rusku a Německu.
Seznam týmů v níže uvedené tabulce obsahuje na prvních čtyřech místech účastníky loňského ročníku MS GT1. V případě Sunredu je pravděpodobná změna vozu Ford GT za ingolstadtská vozidla. Jméno Phoenix Racingu není fanouškům světového mistrovství neznámým pojmem, v úvodním ročníku provozovala německá stáje automobily Corvette C6R. Nyní se představí také s prozatím nejpočetněji zastoupeným výrobcem (Audi), s jehož vozy má z poslední doby zkušenosti ze série závodů na Nordschleife anebo z GT3.
Po odstoupení mistrovského týmu Münnich Motorsport bude jediným reprezentantem Mercedesu tým Heico Charouz Gravity. Úřadující šampióni posledního ročníku ME GT3 vystupují s českou licencí, jedná se o zástupce Německa (Heico Motorsport) a česko-belgického uskupení Charouz-Gravity. S evropským mistrovstvím mají zkušenosti také ProSpeed anebo Novadriver.
Velkou pozornost na sebe strhává stáj Sébastiena Loeba, nově i díky oznámení svého kolegy, Álvara Parenteho. Německý úpravce Lambda Performance se snaží pokračovat s Fordem GT ve šlépějích zaniklého Matechu, jeho vozy se objeví pod hlavičkou portugalské stáje Rodrive.
Brazilský projekt zatím není potvrzen, zajímavostí je souvislost s Antonio Hermannem, který spolupracuje s SRO při pořádání domácího mistrovství GT. Zájemci o nový šampionát mají přitom čas do 1. února, kdy je vyhlášeno ukončení příjmu přihlášek.
Tým | Vůz |
Belgian Audi Club Team WRT | Audi R8 LMS ultra |
Vita4One Racing | BMW Z4 GT3 |
Reiter Engineering | Lamborghini Gallardo LP600+ |
Sunred | Audi R8 LMS ultra |
Phoenix Racing | Audi R8 LMS ultra |
Heico Charouz Gravity | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3R |
Team Novadriver | Audi R8 LMS ultra |
Rodrive Competições | Ford GT |
Sébastien Loeb Racing | McLaren MP4-12C GT3 |
Team Brazil | BMW Z4 GT3 |
Spolu s novým šampionátem dojde k naplnění loňská novinka, jenž měla v posledním ročníku MS GT1 pomoci zaplnit rošt – účast příležitostných zájemců. Zájem o představení před domácím publikem využije hned trojice francouzských stájí: Hexis Racing (McLaren), SOFREV ASP (Ferrari) a Sainteloc (Audi).
Dále byly uvedeny stručné informace o dělení do tříd dle složení posádky. Svoji vlastní kategorii budou mít profesionálové, smíšené posádky profesionálů a amatérů a kategorie mladých jezdců.
Hexis Racing se nakonec účasti ve FIA GT Series vzdal. Zúčastní se pouze závodu v Nogaru, celou sezónu absolvuje v domácím GT Tour anebo ve vytrvalostním seriálu BES. Barvy britského výrobce tak bude hájit pouze Loebův tým, který využije služeb továrního jezdce Parenteho.
Dohady se pozvolna množily také okolo podoby kalendáře, který oproti verzi z loňského září doznal značných změn.
Úvodní závod obstará znovu Velikonoční víkend ve Francii (a závod opět netradičně v neděli a pondělí), posunut byl o týden dopředu závod v Zolderu a z kalendáře vypadly zvažované podniky v Německu a v Moskvě. V kalendáři se znovu objevila španělská Navarra uvedená v předběžném seznamu devíti podniků. Na jeden z listopadových víkendů se zvažuje závod na Blízkém východě (16. anebo 23.11.).
Beze změn zůstaly pouze podniky v Holandsku a na Slovensku. Současná podoba kalendáře je v následující tabulce.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 01.04.2013 | Francie | Nogaro |
2. | 21.04.2013 | Belgie | Zolder |
3. | 14.07.2013 | Holandsko | Zandvoort |
4. | 19.08.2013 | Slovensko | Slovakia Ring |
5. | 13.10.2013 | Španělsko | Navarra |
6. | bude oznámeno | Blízký východ | bude oznámeno |
Vzhledem k současné podobě kalendáře vzaly za své úvahy o světovém titulu pro týmy účastnící se zároveň Blancpain Endurance Series a nového šampionátu. Proti nebyla ani FIA, která začátkem listopadu byla podobných plánům nakloněna (samozřejmě při splnění podmínky závodů na minimálně třech kontinentech).
Tento týden došlo rovněž ke zveřejnění oficiálního názvu. Pracovní verze GT Sprint Series je minulostí stejně jako úvahy některých médií o názvu dle možného titulárního sponzora (Blancpain) u spřízněné vytrvalostní série. Svojí první polovinou připomíná FIA GT Series časy předchůdce MS GT1.
Na závěr byly uvedeny informace o brzkém oznámení zajištění televizních přenosů. Dle zákulisních informací by se mělo jednat o německou společnost RTL.