Seznámení s Blancpain GT Series (BGTS)
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Pořadatelské organizaci SRO se letos podařilo částečně naplnit myšlenku z léta 2012 o mistrovství se společným bodováním. První body za vytrvalost i rychlost již byly rozděleny, brzy budou následovat další boje v obou sériích.
Méně obvyklý druh mistrovství vybízí k netradičněji pojatému popisu série. Pohled do klasifikace série (týmy Zde, jezdci Zde) v době vydání ještě nezvýrazňuje soutěžící se šancemi v boji o tituly v tomto mistrovství. Přestože není vyloučeno prosazení některého z účastníků výbornými výsledky v jediné sérii, větší šanci na dobré umístění skýtá účast v obou šampionátech. Tento článek se zaměřuje právě na tyto týmy a jejich piloty.
Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě se soupisem změn na konci článku. V některých případech mohou být zvýrazněny pro snadnější rozpoznání.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Všeobecné seznámení s mistrovstvím
2. Kalendář
3. Informace o účastnících
4.1. Užitečné odkazy
4.2. Doplňující články na Formule.cz
5. Konečné výsledky
6. Souhrn aktualizací
1. Všeobecné seznámení s mistrovstvím
Série je vypsána pro účastníky působící ve dvou odlišných mezinárodních sériích pořádaných společností Stéphane Ratel Organisation (přímý odkaz na kapitolu o pořadateli z představení vytrvalostní série naleznete Zde). Jedná se o vytrvalostní Blancpain Endurance Series (představení Zde) a šampionát krátkých závodů Blancpain Sprint Series (představení Zde).
Přestože jsou pravidla psána pro BGTS, většina bodů vychází z obecných anebo specifických požadavků předpisů vztahujících se k základní dvojici mezinárodních sérií. Zvláště je tak zpracováno především bodování podle dále uvedených formulací.
Bodové zisky přidělené podle umístění ve třídě (včetně průběžného bodování po 6 a 12 hodinách ve Spa) z jedné nebo obou sérií jsou soustřeďovány do společné tabulky (viz odkaz výše). V tomto hodnocení již není brán ohled na třídu, v níž je účastník zařazen, takže zde mohou být aktéři, kteří spolu přímo nesoupeří. Zisky jezdců jsou započítány všechny, u týmů pouze body nejlepšího vozidla.
Úvahy o takto pojatém šampionátu nejsou žádnou novinkou, vychází z představ zveřejněných šéfem SRO ve Spa koncem července 2012. Pod označením Světové série GT se skrývalo bodování účastníků dvou časově odlišných šampionátů. Zajímavou informací bylo tehdy nastínění nákladů účastníků okolo částky 960 000 euro na účast v obou sériích (v porovnání s MS GT1 ve výši 1,6 milionu euro).
V roce 2013 se tyto plány nepodařilo naplnit. Letos je šampionát již skutečností, nemá ovšem žádný status související se světovým titulem.
Úplný kalendář je znám od představení série 15. listopadu 2013. Zatímco podoba vytrvalostních podniků zůstala zachována, sérii krátkých závodů čekala řada změn. Více o samotném kalendáři BES a jeho vývoji naleznete Zde, k BSS Zde.
Souhrnná termínová listina v platné verzi je v následující tabulce.
poř.
|
Datum | Země | Okruh |
1.
|
13.04.2014 | Itálie | Monza |
2.
|
21.04.2014 | Francie | Nogaro (sprint) |
3.
|
18.05.2014 | Velká Británie | Brands Hatch (sprint) |
4.
|
25.05.2014 | Velká Británie | Silverstone |
5.
|
28.06.2014 | Francie | Paul Ricard |
6.
|
06.07.2014 | Holandsko | Zandvoort (sprint) |
7.
|
27.07.2014 | Belgie | 24 hodin ve Spa |
8.
|
24.08.2014 | Slovensko | Slovakia Ring (sprint) |
9.
|
07.09.2014 | Portugalsko | Algarve (sprint) |
10.
|
21.09.2014 | Německo | 1 000 km Nürburgring |
11.
|
19.10.2014 | Belgie | Zolder (sprint) |
12.
|
02.11.2014 | Ázerbájdžán | Baku (sprint) |
Belgian Audi Club Team WRT
Sídlo: Flénu
Web: www.w-racingteam.com (francouzsky)
Facebook: Zde (francouzsky)
Tým byl založen v září 2009 trojicí mužů. Prvním byl německý inženýr z VW Motorsport René Verbist s bohatými zkušenostmi z motorsportu. Druhým byl belgický závodník Vincent Vosse, vítěz třídy GT1 v roce 2006 v sérii LMS. Patří mezi nejvíce viditelné postavy z vedení stáje. Posledním zakladatelem byl majitel dopravní společnosti a sponzor Yves Weerts.
Základem nového týmu se staly tři vozy Audi R8 LMS a dva vozy VW Scirocco, které se účastnily belgického mistrovství Belcar.
Tým podporovaný belgickým zastoupením Audi se s modely R8 účastnil také FFSA GT (následně GT Tour) anebo od roku 2011 BES a ME GT3. Obzvláště v Blancpain Endurance Series se stáji dařilo, když vyhrála týmový titul a Greg Franchi se stal nejlepším jezdcem v hlavní kategorii GT3 Pro. Třešničkou na dortu pak bylo vítězství v 24 hodin ve Spa.
V roce 2012 se belgická stáj stala reprezentantem Audi v MS GT1, v němž vybojovala třetí pozici mezi týmy. Více se dařilo opět ve vytrvalostní sérii, kde Belgičané přidali další výhru ve Spa korunovanou týmovým titulem na konci.
Loni se karta obrátila, když WRT v sérii krátkých závodů konečně vybojovalo nejen týmový titul, ale Ortelli s Vanthoorem se stali mistry. Naopak ve vytrvalostních závodech se Belgičané po významném zásahu při vyrovnání výkonnosti vozů museli spokojit pouze s třetím místem ve Spa. Na konci sezóny z toho bylo celkově druhé místo, nejlepší jezdci skončili až pátí (Stippler, Mies).
Tým kromě jména v nadpisu může vystupovat také pod zkráceným názvem Team WRT (W-Racing Team).
Foto: Brecht Decancq
Vůz: Audi R8 LMS ultra (Zde).
Jezdecké složení
Údaj v závorce označuje kategorii jezdce dle dosažených úspěchů, který vydává FIA. Nejvyšším typem licence je platinová (P), následně zlatá (Z), stříbrná (S) a bronzová (B). Označení pořadí pilotů je sestupné dle přidělené licence. Jezdci označení hvězdičkou jsou nasazeni v obou šampionátech, tj. mají větší šance na zisk titulu.
Blancpain Sprint Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 |
1
|
PRO
|
(P) Laurens Vanthoor* | (Z) César Ramos* |
2
|
PRO
|
(P) René Rast | (S) Enzo Ide |
4
|
SC
|
(S) Mateusz Lisowski | (S) Vincent Abril |
Blancpain Endurance Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 | Pilot 3 |
1
|
PRO
|
(P) L.Vanthoor* | (Z) C.Ramos* | (Z) M.Basseng |
3
|
PRO
|
(P) F.Stippler | (Z) J.Nash | (Z) C.Mies |
4
|
GTR
|
(B) Y.Weerts | (B) C.Kelders | (B) J.L.Blanchemain |
V barvách belgické stáje se ve 24 hodin ve Spa objeví další vůz, jehož sestava byla nedávno oznámena (Fässler, Lotterer, Treluyer). Současně dojde ke změně jedné ze sestavy, kdy se v jednom voze objeví Rast, Vanthoor a Winkelhock. Údaje budou doplněny po věrohodném zveřejnění informací, případně po uskutečnění podniku.
Seznam úspěšných jezdců
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Basseng, Marc | mistr MS GT1 2012 |
Blanchemain, Jean-Luc | mistr LMS 2012 a 2011 (GTE Pro-Am) |
Mies, Christopher | mistr BES 2012 (kategorie GT3 Pro) |
Vanthoor, Laurens | mistr FIA GT 2013 Series (GT3 Pro) |
ROAL Motorsport
Sídlo: Padova
Web: www.roal-motorsport.com (italsky/anglicky)
Facebook: Zde (italsky)
Twitter: Zde (italsky a anglicky)
Stáj pod názvem Ravaglia Motorsport založil v lednu 2001 mistr světa cestovních vozů z roku 1987 Roberto Ravaglia. Spolu s ním byl u vzniku Aldo Preo. První dvě písmena jejich křestních jmen se od roku 2005 stala pojmenováním týmu - ROAL.
Italská stáj byla od svých počátků spojena se značkou, s níž Ravaglia dosáhl řady úspěchů ve své kariéře – BMW. Účastí v závodech cestovních vozů navázal tým na kariéru svého vedoucího.
Po krátkém působení na evropské scéně se pod názvem BMW Team Italy-Spain účastnil také světového mistrovství. V něm působil již se Zanardim, který od roku 2003 závodil v italské stáji s vozem upraveným na ruční řízení.
V roce 2008 stáj rozšířila svou působnost do Superstars International Series s modelem M3.
O čtyři roky později se začala u italského týmu začala psát nová kapitola se jménem GT. Nejprve v domácím mistrovství, z něhož vedla rychle cesta přes 24 hodin ve Spa v roce 2012 (32. celkově, 19. ve třídě smíšených posádek) do vytrvalostní BES v následující sezoně.
Loni se italská stáj již účastnila všech závodů. Ve Spa tentokráte Italové nedojeli, pokud však dorazili do cíle, vždy dokázali ve třídě smíšených sestav bodovat. V závěrečném podniku 1 000 kilometrů na Nürburgringu znamenalo celkové 12. místo zároveň pódiové umístění za 2. místo ve třídě. Celkově s 36 body skončil tým na sedmé pozici ve třídě (jezdci Cerutti a Comandini devátí).
Foto: Brecht Decancq
Vůz: BMW Z4 GT3 (Zde).
Jezdecké složení
Blancpain Sprint Series
Účast Zanardiho přiměla pořadatele upravit pravidla tak, aby nemusel střídat během povinné zastávky. Přestože je tato možnost určena také bronzovým pilotům starším 30 let, nyní je italský pilot jediným, kdo novinku využije.
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 |
33
|
PRO
|
(P) Alessandro Zanardi |
-
|
34
|
SC
|
(S) David Fumanelli | (S) Stefano Colombo* |
Blancpain Endurance Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 | Pilot 3 |
43
|
PAM
|
(S) S.Comandini | (S) E.Amos | (S) S.Colombo* |
HTP Motorsport
Sídlo: Saarbrücken
Web: www.htp-motorsport.de (německy)
Pod názvem HTP Motorsport působí německá stáj teprve od začátku roku 2013. Tehdy došlo k přejmenování týmu Heico Motorsport působícího v motorsportu již od roku 1986. Kromě účasti v závodech historických vozů se stáj z Wiesbadenu zabývala servisem závodních vozů Porsche a BMW.
V nedávné minulosti se německá stáj významně prosadila v závodech gétéček po zakoupení vozů Mercedes SLS AMG GT3. V roce 2011 se jednalo o strhující finiš v boji o titul mezi týmy v ME GT3. Posléze Němci spojili své síly s dalším týmem používající stejnou techniku a pod názvem Heico Gravity-Charouz vévodili tomuto šampionátu o rok později. Kromě týmového titulu se nejlepšími jezdci stali Maximilian Buhk a Dominik Baumann.
Významný partner, holandská investiční společnost HTP Investments, se začátkem roku 2013 ujala týmu po rozhodnutí Heico Group opustit motorsport. Německá společnost se rozhodla zaměřit více na své již tak roztříštěné aktivity mj. v podnikání s nemovitostmi, letectví anebo zdravotnictví. Nezůstalo jen u změny názvu, ale tým se přemístil o 120 kilometrů na jihozápad do Saarbrückenu, kde ve spolupráci s Persson Motorsport připravoval vozy pro DTM. Zároveň se vedení technického oddělení ujal s Mercedesem spjatý Renaud Dufour, který prohloubil partnerství týmu se spřízněnými společnostmi AMG a HWA.
I po změně ve vlastnické struktuře pokračovala spolupráce s Charouzovou společností, která zajišťovala servis vozů. Loni se tato spolupráce projevovala také vystupováním pod českou vlajkou ve FIA GT Series. Právě v šampionátu krátkých závodů se týmu podařilo vybojovat týmový a jezdecký titul (Šťovíček, Charouz) ve slabě obsazené třídě amatérů. Ve větší konkurenci se podařilo prosadit týmu v kategorii smíšených posádek, z jezdeckého titulu se mohl radovat Afanasiev a Simonsen.
Foto: Brecht Decancq
Vůz: Mercedes SLS AMG GT3 (Zde).
Jezdecké složení
Údaj v závorce označuje kategorii jezdce dle dosažených úspěchů, který vydává FIA. Nejvyšším typem licence je platinová (P), následně zlatá (Z), stříbrná (S) a bronzová (B). Označení pořadí pilotů je sestupné dle přidělené licence.
Blancpain Sprint Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 |
84
|
PRO
|
(Z) Maximilian Buhk* | (Z) Maximilian Götz |
85
|
PRO
|
(Z) Stef Dusseldorp* | (S) Sergej Afanasiev* |
Blancpain Endurance Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 | Pilot 3 |
84
|
PRO
|
(Z) M.Buhk* | (Z) N.Verdonck | (S) H.Primat |
85
|
PRO
|
(Z) S.Dusseldorp* | (S) S.Afanasiev* | (-) L.Wolf |
Ve Spa by se měl v jednom z vozů objevit Bernd Schneider.
Seznam úspěšných jezdců
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Afanasiev, Sergej | mistr FIA GT 2013 Series (Pro-Am) |
Buhk, Maximilian | mistr BES 2013 (třída GT3 Pro) |
Götz, Maximilian | mistr ADAC GT 2012 |
Simonsen, Andreas | mistr FIA GT 2013 Series (Pro-Am) |
Scuderia Villorba Corse
Sídlo: Villorba
Web: www.villorbacorse.com (italsky)
Italská stáj působící v motorsportu již od roku 1992 se ve svém názvu hlásí k místu svého sídla, malého městečka na severním předměstí Trevisa.
Z počáteční účasti v závodech do vrchu s prototypy nebylo daleko do klání sportovních vozů na okruzích. Od samotného počátku Italové kladli důraz na profesionalitu a špičkovou organizaci. Řada titulů vybojovaných od roku 1994 nejen na domácích kolbištích, ale také v evropských šampionátech potvrzovala dobře zvolený směr.
Chod italské stáje však v roce 2000 narušily tragické nehody vedoucího Luigi Amadea a Fabia Dantiho, které se staly v rozmezí pouhých tří měsíců.
Rok 2001, který je někdy uváděn jako datum založení italské stáje ve skutečnosti představoval nový start po přestávce vynucené osudnými událostmi. Přestože stáj s novou strukturou pokračovala ve stejných kategoriích, došlo k posílení profesionálního a obchodního zaměření týmu.
Změny se projevily již v následující rok zlepšením výsledků. Tým se navíc přemístil do nového sídla.
Své působení v gétéčkách zahájila stáj v roce 2006 koupí vozu Ferrari 430 GT2. Ve své premiérové sezóně v italském mistrovství se jim podařilo získat titul.
Výkony zaujaly Pirelli, které pověřilo Villorbu oficiální reprezentací italského výrobce obutí v LMS v roce 2007. Navzdory neúčasti ve všech závodech se pravidelným bodováním ve zbývajících kláních vytrvalostní série podařilo Italům vybojovat celkově 4. příčku v hodnocení kategorie GT2.
V dalších letech stáj střídala účast na okruzích se závody do vrchu. Namísto prototypů v nich začala používat také Ferrari 430.
Spolu s novým Ferrari 458 Italia GT2 se v roce 2011 vydal tým do International GT Open. Již první sezóna představovala pro nováčka v sérii úspěch druhým místem v hodnocení stájí. O něj se přičinila rovněž celkově druhá posádka ve složení Moncini/Montermini.
Po slabších výsledcích v roce 2012 (5. místo týmy a jezdci López, Montermini) se mohl v loňském roce radovat z titulu Andrea Montermini. Stáj skončila v hodnocení týmů na druhém místě pouze kvůli nasazovaní jednoho vozu oproti převaze konkurenčního V8 Racingu.
Foto: Brecht Decancq
Vůz: Ferrari 458 Italia GT3 (Zde).
Jezdecké složení
Údaj v závorce označuje kategorii jezdce dle dosažených úspěchů, který vydává FIA. Nejvyšším typem licence je platinová (P), následně zlatá (Z), stříbrná (S) a bronzová (B). Označení pořadí pilotů je sestupné dle přidělené licence.
Blancpain Sprint Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 |
90
|
PRO
|
(P) Andrea Montermini | (S) Filip Salaquarda |
Blancpain Endurance Series
č.
|
kat. | Pilot 1 | Pilot 2 | Pilot 3 |
90
|
PAM
|
(S) F.Castellacci | (S) S.Gai | (B) A.Rizzoli |
Seznam úspěšných jezdců
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Castellacci, Francesco | mistr ME GT3 2011 |
Montermini, Andrea | mistr GT Open 2013 (třída Super GT) |
Blancpain GT Series – oficiální komunikační kanály
Web (Zde): stránky obsahující souhrn informací nejen z vytrvalostní BES a série krátkých závodů BSS.
Twitter (Zde): mikroblog se bohužel vydal ve šlépějích předchozího profilu věnovaného krátkým závodům. Obsahuje tak pouze upozornění na články vydané na souhrnném webu.
Facebook (Zde): podobně je na tom profil na nejrozšířenější sociální síti, takže zde naleznete zpravidla informace o článcích vydaných na společných stránkách obou mistrovství.
Formule (Zde)
Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům.
4.2. Doplňující články na Formule.cz
Grand magazín (poslední vydání Zde)
Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových Blancpain Sprint Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství.
Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky.
Průvodce světem GT (Zde)
Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu nasazení.
Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce v celkovém hodnocení. Čeští a slovenští zástupci jsou zmíněni všichni bez ohledu na pořadí. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde.
Týmy jsou uvedeny všechny, čtveřice nastupující v obou sériích bude zvýrazněna tučným písmem.
Klasifikace jezdců
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Laurens Vanthoor | Belgian Audi Club | 200 |
2. | Maximilian Buhk | HTP Motorsport | 190 |
3. | Maximilian Götz | HTP Motorsport | 160 |
4. | César Ramos | Belgian Audi Club | 157 |
5. | Stéphane Ortelli | Belgian Audi Club/G-Drive | 120 |
6. | René Rast | Belgian Audi Club | 114 |
7. | Jeroen Bleekemolen | Grasser Racing | 113 |
7. | Hari Proczyk | Grasser Racing | 113 |
8. | Grégory Guilvert | Sainteloc Racing | 88 |
9. | Sergej Afanasiev | HTP Motorsport | 84 |
9. | Stef Dusseldorp | HTP Motorsport | 84 |
10. | Andy Soucek | ART GP (BES)/Beechdean (BSS) | 81 |
33. | Tomáš Enge | G-Drive/Reiter/Grasser | 15 |
35. | Filip Salaquarda | Villorba/Bhai Tech | 13 |
41. | Štefan Rosina | Reiter Engineering | 6 |
Hodnocení týmů BGTS
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | Belgian Audi Club WRT | Audi R8 LMS | 284 |
2. | HTP Motorsport | Mercedes SLS | 236 |
3. | Grasser Racing | Lamborghini Gallardo | 121 |
4. | Team Brazil | BMW Z4 GT3 | 81 |
5. | Sainteloc Racing | Audi R8 LMS | 78 |
6. | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C | 73 |
7. | M-Sport Bentley | Bentley Continental | 68 |
8. | Phoenix Racing | Audi R8 LMS | 66 |
9. | Villorba Corse | Ferrari 458 | 55 |
10. | Team Schubert | BMW Z4 GT3 | 51 |
11. | Bhai Tech | McLaren MP4-12C | 50 |
12. | G-Drive Racing | Audi/Lamborghini | 42 |
13. | ROAL Motorsport | BMW Z4 GT3 | 41 |
14. | Beechdean AMR | Aston Martin Vantage | 40 |
15. | Black Falcon | Mercedes SLS | 38 |
16. | TDS Racing | BMW Z4 GT3 | 33 |
17. | Ecurie Ecosse | BMW Z4 GT3 | 23 |
18. | AF Corse | Ferrari 458 | 19 |
19. | Team Herberth | Porsche 997 | 17 |
20. | MP Motorsport | Aston Martin Vantage | 16 |
21. | Fortec Motorsports | Mercedes SLS | 15 |
22. | Boutsen Ginion | McLaren MP4-12C/BMW Z4 | 15 |
23. | GT Academy | Nissan GT-R | 11 |
24. | Reiter Engineering | Lamborghini Gallardo | 8 |
25. | Oman Racing | Aston Martin Vantage | 6 |
26. | Triple 888 Racing | BMW Z4 GT3 | 6 |
27. | GT Russian Team | McLaren/Mercedes | 4 |
28. | Leonard Motorsport | Aston Martin Vantage | 2 |
29. | PRO GT | Porsche 997 | 1 |
17. listopadu: doplnění konečných výsledků
Zdroj: SRO, FIA, WRT, HTP Motorsport, ROAL, Villorba Corse, Wikipedia, Formule