Nejlepší sprinteři
Pohled do historie série Blancpain GT Series Sprint
Tento víkend se uskuteční podnik dalšího ročníku krátkých závodů Blancpain GT Series.
Zárodky této série lze vystopovat v posledním, třetím ročníku MS GT1 v roce 2012. Shodný byl formát, použitá technika (GT3) a nakonec také podniky, odehrávající se pouze v Evropě. Během devíti pokračování na osmi okruzích (dvakrát Slovakiaring) bojovalo maximálně sedmnáct vozů. Kvůli poklesu jejich počtu došlo ve dvou případech (Moskva, Nürburgring) ke spojení se skomírajícím evropským mistrovstvím GT3.
V červenci 2012 se spolu s oznámením o ukončení pořádání MS GT1 a ME GT3 zmínil Stéphane Ratel o připravované náhradě. Konkrétnější obrysy získala série až v lednu 2013, kdy došlo k jejímu oficiálnímu představení. Bylo zrušeno omezení týkající se zastoupení výrobce maximálně dvěma vozy, rozdělení pilotů do tříd podpořilo sestavování smíšených a amatérských posádek.
Byl přijat název FIA GT Series, jenž první polovinou připomínal časy předchůdce MS GT1.
Menší nároky na účastníky se postaraly o pestřejší pole, přesto se na roštu obvykle nacházely pouze dvě desítky vozů. Výjimku představoval závěrečný (šestý) závod v dalekém Baku. Zde se díky lákavým odměnám a pozvánkám mistrovských týmů z vybraných sérií jejich počet přiblížil ke třem desítkám.
Ústup z profesionálně pojatého MS GT1 znamenal vyrovnané zastoupení posádek se smíšenými sestavami (Pro-Am Cup) v porovnání s profesionály (Pro Cup). Amatérská třída (Gentlemen´s Trophy) představovala pouhý doplněk s výjimečnou maximální přítomností tří vozů.
Sezona se odehrávala v režii posádek belgického týmu WRT ve složení Ortelli/Vanthoor a Stippler/Sandström. Ve vyrovnaném souboji si o trochu lépe počínala druhá zmíněná sestava, ale v samotném závěru se jí nedařilo. V rozhodujícím podniku v Baku si druhým místem v kvalifikačním závodě a triumfem v hlavním klání s přehledem zajistila titul monacko-belgická dvojice.
Poznámka: zvýrazněný název týmu znamená také titul v hodnocení stájí
kat. | jméno | tým | vůz |
---|---|---|---|
Stéphane Ortelli | Belgian Audi Club WRT | Audi R8 LMS ultra | |
Laurens Vanthoor | |||
Sergej Afanasiev | HTP Gravity Charouz | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | |
Andreas Simonsen | |||
Petr Charouz | HTP Gravity Charouz | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | |
Jan Šťovíček |
Období dominance týmu Belgian Audi Club. V konečném hodnocení jezdců se na nejvyšší stupínek postavila dvojice Ortelli/Vanthoor (vlevo), před Sandströmem a Stipplerem (vpravo) a Mayr-Melnhofem (první vlevo).
Foto: Tomáš Krejčík
Mistrovství bylo zbaveno po předchůdcích zděděného statusu oficiální série FIA. Podařilo se dotáhnout do konce prohloubení partnerství se společností Blancpain.
Také posun k profesionálnějšímu obsazení vozů se již podařilo dotáhnout ke zdárnějšímu výsledku. Převážná většina účastníků se utkávala v celkovém hodnocení, kde nebyl brán ohled na zařazení pilotů dle výkonnosti. Amatérskou třídu nahradila kategorie vyhrazená talentovaným mladíkům (Silver Cup), jejichž počet zpravidla převyšoval kategorii smíšených posádek.
V přetahované o první a druhá místa dokázal Buhk navzdory absenci na Slovensku uhájit druhé místo před dvojicí Proczyk/Bleekemolen z týmu Grasser. Z titulu se radoval jeho kolega Götz, přestože se oběma Maximiliánům nevydařil závěrečný sedmý podnik v Baku.
kat. | jméno | tým | vůz |
---|---|---|---|
Maximilian Götz | HTP Motorsport | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 | |
Mateusz Lisowski | Belgian Audi Club WRT | Audi R8 LMS ultra | |
Vincent Abril | |||
Alessandro Latif | Phoenix Racing | Audi R8 LMS ultra | |
Marc Basseng |
V týmovém hodnocení dokázaly posádky Ramos/Vanthoor (4.) a Ide/Rast (5.) vybojovat trofej pro Belgian Audi Club WRT (Audi R8 LMS ultra). Bodové příděly obou sestav belgické stáje vytvořily souvislou řadu, kde pouze dvakrát nebyly přičteny štědré odměny za pódiová umístění.
Slabší sezona z hlediska přítomnosti jiných tříd. Počet soutěžících v Silver Cupu a ve třídě smíšených posádek se vyrovnal, většinou spolu bojovali pouze dva účastníci. Z kalendáře se vytratil závod v Baku, cestování daleko na východ však účastníci nebyli ušetřeni kvůli výletu za Moskvu.
Dvojice Frijns/Vanthoor neabsolvovala první podnik v Nogaru, pak ale dominovala v Brands Hatch a v Zolderu. Po vlažnějším úvodu se začala vedoucímu duu přibližovat sestava týmu HTP Abril/Buhk.
Dvojici mladíků vyšel závěrečný podnik v Zandvoortu na výtečnou, Frijnsovi se naopak lepila smůla na paty. Na Nizozemce se nakonec usmálo štěstí, když v dramatické bitvě dojel vedoucí dvojici. Rozhodující krok k titulu v podobě předjetí Buhka nakonec ale nedokázal udělat. Slabší náplastí byl zisk titulu pro tým WRT, jenž do Nizozemska přijel už s dostatečným náskokem.
kat. | jméno | tým | vůz |
---|---|---|---|
Maximilian Buhk | Bentley Team HTP | Bentley Continental GT3 | |
Vincent Abril | |||
Jules Szymkowiak | Bentley Team HTP | Bentley Continental GT3 | |
Alexej Karachev | GT Russian Team | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
Síla týmu Belgian Audi Club WRT spočívala opět ve více jezdeckých sestavách. Výsledkem byl zisk titulu v hodnocení stájí, skložený z převážně pódiových umístění Frijnse (a Vanthoora), které případně doplnila dvojice Ortelli/Richelmi. Obě posádky používaly Audi R8 LMS ultra.
Maximilan Buhk a Vincent Abril
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
2016 Blancpain GT Series Sprint Cup
Zdvojnásobení počtu účastníků bylo důsledkem zavedení pravidla požadujícího účast výrobce minimálně s dvěma vozy (a alespoň jedním v profesionální třídě) v celém seriálu, když chtěl pomýšlet na souboje o čelní příčky v BGTS anebo účast v 24 hodinách ve Spa. Ke zvýšení zájmu napomohlo také omezení počtu podniků ze sedmi na pět.
I nadále se většina soutěžících utkávala v celkovém hodnocení, které doplňovaly smíšené posádky (3 – 5) anebo po dvouleté odmlce znovu povolení amatéři (1 – 3).
K titulu pravidelnými bodovými zisky a četnými pódiovými umístěními dvojice Ide/Mies. Před závěrečným podnikem čekalo na Miese dilema v podobě bojů o titul v BSC anebo domácím mistrovství ADAC GT Masters. Zvolil druhou možnost. Frijns jej však důstojně zastoupil a pomohl Idemu vybojovat titul po vítězství v kvalifikačním závodě a bronzu v hlavním klání.
Člen belgické rodiny vlastnící hodinářskou firmu Lebeau-Courally těžil z nedostatečných bodových přídělů nejbližších konkurentů (Buhk/Baumann). Německo-rakouská dvojice dokázala triumfovat pouze v hlavním závodě na Hungaroringu.
kat. | jméno | tým | vůz |
---|---|---|---|
Enzo Ide | Team WRT | Audi R8 LMS | |
Michele Beretta | Grasser Racing | Lamborghini Huracán GT3 | |
Luca Stolz | |||
Michael Broniszewski | Kessel Racing | Ferrari 488 GT3 | |
Giacomo Piccini | |||
Claudio Sdanewitsch | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 |
2017 Blancpain GT Series Sprint Cup
Nepatrný pokles počtu účastníků, který převyšoval tři desítky vozidel na roštu. Počet smíšených posádek (4 - 6) byl podobný jako počet soutěžích v Silver Cupu, jenž byl zahrnut ve většinovém celkovém hodnocení. S výjimkou úvodních dvou závodů se šampionátu účastnila jediná amatérská sestava.
Po druhém podniku na Brands Hatch by na dvojici Leonard/Frijns vsadil málokdo. Jediným úspěchem bylo stříbro v Británii, zatímco Buhk/Perera (3.) anebo Bortolotti/Engelhart (4.) měli za sebou víkendy s maximálními bodovými příděly z obou závodů. Neméně bídně na tom byli jejich „kolegové“ Stevens/Winkelhock s pouhým bronzem z Brands Hatch.
Po vydařeném víkendu se situace obou posádek zlepšila a další menší bodové příděly udržovaly obě belgické sestavy ve hře o titul. Rozhodující moment nastal v posledním klání, kdy snahu vedoucího Perery nejprve zmařily problémy při zastávce a později střídající Buhk ze závodu odstoupil. Následně v souboji Frijnse s Winkelhockem neponechal Nizozemec nic náhodě a sebral kolegům vystupujícím pod odlišným jménem týmu (společný byl název „účastníka“) titul v hodnocení jezdců před nosem.
kat. | jméno | tým | vůz |
---|---|---|---|
Robin Frijns | Team WRT | Audi R8 LMS | |
Stuart Leonard | |||
Jules Szymkowiak | HTP Motorsport | Mercedes AMG GT3 | |
Fabian Schiller | |||
Daniel Keilwitz | Rinaldi Racing | Ferrari 488 GT3 | |
Alexander Mattschull | |||
David Perel | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |
Stephen Earle |
Ve vyrovnané bitvě „týmových“ kolegů se jako rozhodující ukázal vydařenější víkend celkově páté posádky Vanthoor/Fässler. Díky jejím výsledkům v Maďarsku se podařilo týmu s plným názvem Belgian Audi Club Team WRT dostat do čela.