Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 20. díl
Bezpečnostní vůz.
Předchozí díl byl věnován zastavení a případnému obnovení závodu. Při něm hraje důležitou roli bezpečnostní vůz. Ten může být použit i při startu namísto zaváděcího vozu. Jeho poslední a nejčastější úlohou je použití v okamžiku, kdy jsou soutěžící nebo komisaři v nebezpečí, přičemž není nutné zastavit závod.
Pravidla obou sérií jsou v tomto ohledu jednotná a zároveň velmi stručná. Zcela odkazují na článek 2.9. přílohy Řádu označené písmenem H.
Bezpečnostní vozidlo
Požadavky na vhodný bezpečnostní vůz se sestávají z jeho dostatečného výkonu, aby neohrozil účast vozů v závodě, vybavením minimálně dvojicí sedadel a také nutností dobrého výhledu dozadu.
Odpovídající vozidlo je vybaveno vzadu a na bocích nápisy SAFETY CAR, velikost jejich písma by měla odpovídat nárokům na startovní čísla. Na střeše má být alespoň jeden žlutý anebo oranžový maják a zelené světlo svítící dozadu. Tato světla mají mít na sobě nezávislý elektrický okruh. Jejich upevnění musí odolat náporu při dosažení maximální rychlosti. Vybavení bezpečností klecí a pásy je doporučené.
Řízením bezpečnostního vozidla má být pověřen zkušený okruhový jezdec. Pomáhá mu pozorovatel, který je v neustálém radiovém spojení s vedením závodu. U mistrovství FIA povinné, jinde doporučené je použití nehořlavé kombinézy a helmy u členů posádky bezpečnostního vozidla.
Bezpečnostní vůz v akci při kvalifikačním závodě při červnovém vystoupení MS GT1 na Slovensku.
Další požadavky
S použitím bezpečnostního vozu souvisí vyznačení dvojice dvacet centimetrů širokých čar, které se vztahují k jeho použití. První čára bývá umístěna v blízkosti vjezdu do boxů. Za ní je možné předjíždět zasahující vozidlo v okamžiku, kdy účastník vjíždí do boxů anebo do nich zajíždí bezpečnostní vůz po skončení zásahu. Druhá je za výjezdem z boxů, do jejího protnutí je ještě umožněno předjet pilota opouštějícího uličku jedoucího podobnou rychlostí jako vozy na dráze.
Na okruhu s délkou přesahující sedm kilometrů je možné použít dva vozy. S výjimkou Spa-Francorchamps (7,004 km) se všechny okruhy, na nichž byl pořádán závod GT1 anebo BES se vešly svojí délkou do tohoto limitu. Nicméně ani v Belgii dva bezpečnostní vozy používány nebyly, proto se postupy při jejich použití článek dále zabývat nebude.
Před závodem se bezpečnostní vůz přemístí do místa před startovním roštem. Zde bude nejdříve půlhodiny před startem, odjíždí pět minut před zahájením závodu. Poté se vrací na své místo na začátku boxů.
Neutralizace závodu
Pokud je rozhodnuto o výjezdu bezpečnostního vozidla, na všech stanovištích v okolí dráhy jsou vyvěšeny žluté vlajky a tabule se zkratkou SC. Na semaforech na čáře blikají oranžová světla.
Vůz s blikajícími majáky vyjíždí na dráhu před vedoucím vozem. Účastníci, kteří se zařadí do formace za bezpečnostním vozem mají doporučené dodržování odstupů méně než pět délek vozu a mají zakázáno až na výjimky předjíždění. Mezi ně patří výzva bezpečnostního vozu k předjetí, zpomalení některého z účastníků z vážných důvodů, při startu za bezpečnostním vozidlem dle povolených pravidel pro startovní proceduru, vozy stojící u svých mechaniků při průjezdu pole boxovou uličkou anebo projetí úsekem mezi první a druhou čarou bezpečnostního vozu. Zákaz předjíždění (kromě výjimek) platí do doby, než je závod znovu odstartován.
Případná výzva bezpečnostního vozidla pro předjetí probíhá rozsvícením zeleného světla. Po tomto signálu mohou auta jedoucí mezi bezpečnostním vozem a vedoucím účastníkem pokračovat v jízdě nižší rychlostí a bez předjíždění objet okruh a zařadit se na konec pole. V některých případech může být vůz vybaven panelem na zobrazení startovního čísla vozu, kterého se tato možnost netýká.
Bezpečnostní vozidlo vede pole nejen tak dlouho, dokud hrozí nebezpečí, ale také v případě, že není pole správně seřazeno. Je-li vše v pořádku, vedoucí jezdec má zůstat za bezpečnostním vozidlem méně než je pět délek vozu. Za ním seřazení piloti musí být v těsné formaci.
V případě výjezdu zpomalovacího vozu je možné vjíždět do boxů a zastavovat se u mechaniků. Zpravidla se jedná o hojně využívanou možnost. Na výjezdu z boxů svítí zelená s výjimkou chvíle, kdy se k němu blíží formace vozů vedená bezpečnostním vozidlem. Vozy vracející se na dráhu z boxů se řadí na konec formace po jízdě sníženou rychlostí.
Ve výjimečných případech může vedoucí závodu nařídit průjezd formace boxovou uličkou. Oranžová světla na zpomalovacím voze zůstávají rozsvícená, jezdci tento vůz následují, případně mohou zastavit u svých mechaniků. Tato situace nastala například v závěrečném podniku v roce 2011 v argentinském San Luis způsobené zablokováním startovního roštu po hromadné havárii na startu.
Jakmile vedoucí závodu rozhodne o odvolání bezpečnostního vozidla, oranžové majáky na voze přestanou svítit. Na konci kola zamíří vozidlo do boxů, přičemž vedoucí vůz může zvětšit rozestup od něj. Ostatní vozy pokračují za ním bez zrychlování, brzdění a jiných potenciálně nebezpečných manévrů. Na semaforech se rozsvítí zelené světlo, maršálové mávají zelenými vlajkami.
Nastane-li konec závodu, bezpečnostní vůz se sice vrátí do boxů, závodníci však nemohou předjíždět.
Kola ujetá za zpomalovacím vozem se započítávají stejně jako závodní.
Start za zpomalovacím vozem
Bezpečnostní vůz může převzít roli zaváděcího vozidla při použití letmého startu.
Je-li toto vozidlo použito ke startu z bezpečnostních důvodů, svítí oranžové majáky na vozidle do signálu jedné minuty do startu. V tomto případě závod (a odpočet) začíná ihned po rozsvícení zeleného světla bez zahřívacího kola. Předjíždění je povoleno pouze v prvním kole dle pravidel běžné startovní procedury.
Obnovení závodu
Postup v tomto případě byl již popsán v předchozím díle, proto je zde pouze stručné shrnutí. Vozy, které jsou mezi vedoucím účastníkem a čárou červené vlajky, dostanou možnost objet kolo před zahájením závodu (v BES minutu, v GT1 tři minuty) a zařadit se na konec formace. Další postup je shodný jako v případě neutralizace závodu.
Příště: cíl, klasifikace
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |
6. | Počet účastníků. Sportovní přejímky. | Zde |
7. | Startovní čísla. Technické přejímky. | Zde |
8. | Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště. | Zde |
9. | Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky. | Zde |
10. | Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty. | Zde |
11. | Protesty. Odvolání. | Zde |
12. | Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů. | Zde |
13. | Popis jednotlivých prací prováděných v boxech. | Zde |
14. | Soutěžní části víkendu. | Zde |
15. | Kvalifikace. | Zde |
16. | Sestavení startovního roštu. | Zde |
17. | Startovní procedura. | Zde |
18. | Závod. | Zde |
19. | Zastavení závodu. Obnovení závodu. | Zde |