Odlišnosti v pravidlech MS GT1 a FIA GT Series
Přehled změn série GT se změněným statusem.
Po třech sezonách pořádání série krátkých závodů v rámci MS GT1 došlo letos ke změně statusu série. Přestože si nové FIA GT Series zachovalo nejen formát krátkých závodů anebo zařazení do kategorie FIA šampionátů, nalezneme v pravidlech řadu změn.
Kromě dělení účastníků do třech kategorií namísto jedné, možnosti použití starších vozidel je novinkou Superpole místo třetí části kvalifikace, zavedení žolíků u nepoužitelných pneumatik a řada dalších změn. V některých případech došlo ke zjednodušení kvůli snížení nároků ze strany FIA, někde naopak ke zpřesnění postupů. Podstatnějším změnám je věnován tento článek.
Administrativní náležitosti
Do pravidel byla nově doplněna povinnost účastníků řídit se nejen běžně uváděnými předpisy (Sportovní a Technická pravidla, Řád, Všeobecné podmínky), ale také oběžníky a doplňky vydávávanými SRO v průběhu sezóny. Ty podléhají schválení spolupracující ASN (belgický RACB).
Z pravidel naopak zmizela podmínka minimálního počtu vozidel potřebných pro uskutečnění podniku. V jednodušší situaci jsou pořadatelé i SRO, protože lhůta pro možnou organizaci podniku se zkrátila z 90 dní na pouhou třetinu. Nutno ovšem dodat, že plnění tohoto pravidla bylo přinejmenším v předchozí sezóně sporné.
Spolu s nižším statusem má nyní SRO volnější ruku při obsazování pozic činovníků, byť s potřebným souhlasem Mezinárodní automobilové federace. Kromě pozorovatele zůstal jediným zástupcem FIA stálý komisař, který je zároveň předsedou kolegia sportovních komisařů. Pořadatel může obsadit pozice ředitele série, technického delegáta a druhého mezinárodního komisaře.
Také přidělení startovních čísel je na rozhodnutí SRO. Navíc byly odstraněny zvláštní požadavky na podobu a pravidla odkazují pouze na příslušné články v Řádu.
Foto: Martin Ševčík
Nově je pravidlech přidán klíč k výběru garáží na okruzích: nejprve si vybírají umístění vedoucí týmy v klasifikaci jednotlivých tříd, následují týmy, které zvítězily v předchozím závodě. Při nedodržení doby, kdy je možné oznámit volbu, o tuto možnost přicházejí. Zároveň není možné po výběru garáže změnit své rozhodnutí. Ostatním týmům přidělí garáže pořadatel. Na druhou stranu instalace vybavení týmů podléhá schválení sportovního ředitele anebo kontrolora boxové uličky.
Počet vozidel v účastnících se podniku se i nadále řídí Řádem. Nyní jsou však uvedeny podmínky, pokud by došlo k překročení povolené hranice. Přednost by dostali v následujícím pořadí nejdříve stálí účastníci, za nimi stejná kategorie s pozdějším přijetím žádostí, aktéři spřízněné vytrvalostní BES, příležitostní účastníci předchozích podniků FIA GT a nakonec dle jiných podmínek stanovených vedením SRO. Navzdory výraznějšímu zájmu účastníků však nelze očekávat překročení limitu.
Komunikace se soutěžícími
Dodatkem pokynů na monitorech je příjem zpráv od ředitele série rádiem. Týmy musí mít k tomuto účelu vyhrazenu frekvenci pouze k tomuto účelu. Ústní pokyny mají stejnou váhu jako písemná sdělení prostřednictvím oběžníků.
V případě rozhodnutí týkajících se pouze některých účastníků, musí být tyto doručeny dotčeným stranám nejpozději do jedné hodiny namísto původních 25 minut.
Účastníci
I nadále je série určena soukromým stájím. Bohužel z pravidel zmizely náležitosti týkající se možné účasti výrobců anebo úpravců. Přitom je zřejmé, že se v poli nachází i stáje s částečnou podporou těchto stran.
Tým může v jedné ze tří tříd nasadit maximálně dva vozy, v sérii celkem čtyři. Pro celosezónní zájemce je nutné přihlásit alespoň dva vozy. Další podmínky, ať už se jedná o počet stájí anebo nasazení vozidel jedné značky, nejsou určeny jako tomu bylo v minulosti.
Rozdělení do tříd je pouze dle obsazení vozu posádkami. Ve třídě GT Pro není uplatňován systém dělení pilotů dle dosažených úspěchů, proto je vhodná pro sestavy složené z profesionálních jezdců. V další kategorii GT Pro-Am je nejsilnější možná sestava z kombinace jezdců tříd platinový-bronzový anebo zlatý-stříbrný. Amatérským jezdcům je určena GT Gentlemen Trophy, kde je nejvyšší možnou kombinací stříbrný (nad 40 let) a bronzový pilot.
Změnila se i výše poplatku pro zájemce z řad týmů. Částka 33 000 euro (podaní žádosti a zaplacení do 8. února) anebo 37 000 pro přihlášky schválené do 1. března platí za jeden vůz. Loni tým za sezonu zaplatil 100 000 euro, částka zahrnovala platbu za dvě vozidla.
Občasní zájemci si již musí připravit 6 000 na účast na jednom podniku, tj. o tisíc euro více než loni. Mohou se však přihlásit s vozem libovolného výrobce, loni bylo možné reprezentovat pouze nezastoupené značky. Zvláštním doplňkem je možnost účasti vozů GT3 z národních šampionátů soupeřících ve vlastní třídě, které bychom se mohli dočkat ve vybraných podnicích.
Foto: Martin Ševčík
Jezdci
Menší nároky jsou kladeny na jezdce, jimž stačí pouze licence stupně C. Jejímu vydání předchází dvouletá zkušební doba s nejvyšším stupněm národní licence anebo s mezinárodní motokárovou licencí B CIK. Během této doby je potřeba zúčastnit se alespoň pěti závodů. Ve světovém mistrovství byl potřeba vyšší stupeň B, k jehož vydání stačilo dokončit a být klasifikován v pěti závodech v předchozích dvou letech.
Z pravidel BES byl převzat odstavec o kontrole bezpečnostního vybavení pilotů, kteří změnili některou část výbavy anebo se účastní závodu v sérii poprvé. Ta se sestává z přilby, kombinézy, rukavic, dlouhého spodního prádla, kukly, ponožek a bot. Vše musí být v souladu s předpisy FIA vydanými k této výbavě.
Technika
Jestliže v posledním ročníku MS GT1 bylo nutné mít vůz třídy GT3 pouze dle nejnovějších pravidel, nyní jsou povoleny i starší specifikace. Tyto vozy (2012 a 2011) musí splňovat požadavky na vyrovnání výkonnosti z konce příslušných roků.
Původně pouze doporučená úroveň hluku (110 dB, měřená půl metru od výfuku pod úhlem 45°) je nyní povinnou. Jedná se však o standardní hodnotu pro vozy třídy GT3, jejíž vyšší limit nebyl loni ve světovém mistrovství využíván. Nově je povinný i katalyzátor.
Loňské volné použití dílů podvozku bylo omezeno na výběr maximálně z šesti předních a šesti zadních pružin uvedených v homologačních dokumentech. Na tři modely nabízené výrobcem je omezen výběr stabilizátorů.
Omezovače sání musí plnit nejen předpisy FIA, ale musí plně odpovídat vzorkům uloženým u této organizace.
Před prvním závodem podléhá schválení umístění ventilu pro připojení vzduchu pro pohon pneumatických zvedáků.
Protože i ve světovém mistrovství mohla být součástí vozidel nehodová kamera a komisařský systém na základě požadavku FIA, v nynější verzi již o těchto přístrojích není zmínka. Totéž platí pro zařízení pro záznam nehody (Accident Data Recorder). K prolínání pravidel GT1 a BES došlo v případě instalace kamer – z GT1 byla převzata možnost montáže zařízení účastníků, z vytrvalostní série vybavení vozu kamerou pořadatele.
Pneumatiky
Jestliže byl v minulosti uváděn pravidlech dodavatel bez konkrétního jména, byť byl jednotný, nyní je přímo uvedeno jeho jméno - Pirelli.
Stejně jako ve vytrvalostní BES je již možné předehřívat pneumatiky ve vyhřívaných skříních.
Novinkou u pneumatik je použití žolíků, kdy je možné během sezóny vyměnit čtyři poškozené nebo nepoužitelné pneumatiky. Příležitostní účastníci mají jednu pneumatiku na víkend, celkově jsou také omezeni čtyřmi kusy v roce. Použití žolíku podléhá schválení technického ředitele, který posuzuje písemný požadavek účastníků. V něm je mj. uveden posudek poškozené i náhradní pneumatiky.
Foto: Martin Ševčík
Testy a vyvážení výkonnosti
Testy pro získání údajů k vyvážení výkonnosti vozidel jsou nyní zmíněny konkrétněji účastí alespoň jednoho vozu týmu celosezónního účastníka. Při neúčasti je naopak trest na uvážení Komise GT (FIA) anebo SRO, nikoliv přidělení 100 kilogramů zátěže.
Nyní se může 48 hodin před zahájením víkendu změnit nejen váha, ale také průměr omezovačů sání. Zde však platí omezení, že tak může být učiněno v případě, že tento průměr restriktoru již soutěžící používal.
V případě soukromých testů platí volnější pravidla SRO v podobě zákazu testování na okruhu, který je součástí kalendáře 28 dní před zahájením podniku. Dříve platil zákaz testů na těchto okruzích sedm dní před zahájením sezóny. Na druhou stranu zde došlo ke zpřesnění aktivit, jež by mohly být považovány za soukromé testy.
I nadále je možné na daném okruhu zúčastnit se s vozem závodů v rámci jiné série. Zakázána je však účast s vozem třídy GT3 na pronajatém okruhu, v testech anebo ve dnech otevření dráhy veřejnosti. Tyto podmínky se vztahují nejen na týmy, ale i na piloty. Povolena je jízda v silničním gétéčku anebo na okruzích s rozdílnými variantami na výrazně odlišné verzi, která nebude součásti série. Porušením tohoto pravidla hrozí hříšníkovi vyloučení z podniku.
Zvláštními případy jsou dodatečná kola pro prezentační aktivity podniku. Jiní zájemci již musí žádat SRO o povolení.
Tresty
Paleta trestů (průjezd boxy, Stop and Go, pokles na roštu, vyloučení) zůstala nezměněna, u některých prohřešků byly rozšířeny možnosti použití. Zastavení v boxech může být uděleno také při přestupcích ve volném tréninku, jeho délka je na rozhodnutí komisařů.
Pokud by podobný trest neměl v těchto případech účinek, je možné jeho převedení na pokutu. Ta má být obvykle udělována na méně závažná pochybení, mj. neúčast na rozpravě, tiskové konferenci anebo překročení rychlosti v boxech. Platby již nemíří na účet FIA, ale do fondu skupiny SRO.
Konkrétní podobu dostala pokuta při překročení rychlosti v boxech. S výjimkou závodů se nyní platí za každý km/h nad limit padesát euro. Při opakovaném prohřešku se tato částka může zdvojnásobit.
Boxy
Změny se dotkly také nároků na mechaniky. Během kvalifikace musí nosit kukly, v závodech navíc i helmy. Dříve museli být takto vybaveni kdykoliv během prací v boxové uličce.
Na pažích se již neobjeví zelené pásky (byly pro pracovníky na výměnu pneumatik), ale pouze červené. Se startovním číslem a označením kategorie jsou určeny čtyřem mechanikům vybraným pro práce na jednotlivých vozech.
Novou podmínkou je zařízení pro pohon pneumatických utahováků, které musí stlačený vzduch vytvořit z okolního vzduchu, nikoliv z tlakových lahví.
Foto: Martin Ševčík
S výjimkou významnějších změn v kvalifikaci se změny dotkly pouze zkrácení volných tréninků z 80 minut na rozmezí 60 - 80 minut. Zahřívací trénink byl zkrácen z půlhodiny na dvacet minut.
Kvalifikace
Přestože se kvalifikace nadále skládá ze tří částí, je zde řada změn v porovnání s předchozím vyřazovacím modelem s proměnlivou délkou jednotlivých úseků. K vyřazení části účastníků dochází až před třetí částí. První dvě části, každá v délce 15 minut, je nejprve určena všem pilotům vybraným první v pořadí, druhá všem jezdcům označeným před koncem přejímek jako D2.
Deset nejrychlejších posádek postupuje do Superpole, kterou absolvuje člen posádky vybraný po druhém tréninku. Do této části startují jezdci v opačném pořadí, než v jakém byli klasifikováni v druhé části kvalifikace, tj. od desátého k prvnímu. Na dráhu vyráží ve dvacetivteřinových intervalech s tolerancí pěti sekund v obou směrech v okolí určeného času. Po objetí kola po výjezdu má každý pilot k dispozici dvě měřená kola. Aby nedocházelo například k ovlivňování pilotů v měřeném kole jezdci mířícími již do boxů, bude chování účastníků pod bedlivým dozorem komisařů.
Foto: Tomáš Krejčík
Pokud si je některý ze soutěžících vědom, že nestihne postavit svůj vůz na start závodu, musí o tom informovat vedoucího závodu anebo technického ředitele. V porovnání s loňskými pravidly tak musí učinit již 70 minut před startem v porovnání s předchozími 45 minutami.
Klasifikace
Příležitostní účastníci se mohou zúčastnit závodů bez nároků na body do hodnocení stájí. Bodování v rámci třídy je shodné v kvalifikačním i hlavním závodě s příděly v MS GT1. Novinkou je přidělení jednoho bodu pro nejrychlejší posádku kvalifikace v každé kategorii.
Hodnocení jezdců příležitostných účastníků platí s výjimkou posledního závodu, pokud se tým účastnil všech předchozích podniků.
V případě rovnosti bodů (nevztahuje se členy jedné posádky) se nově posuzují jen výsledky hlavních závodů. V předchozí verzi se nerozlišovalo mezi výsledky v kvalifikačním a hlavním klání. Sestupně se postupuje srovnáním od počtu prvních míst v závodě. Protože je tento postup dostačující, byly již vyřazeny další případné podmínky pro určení pořadí (porovnání nejrychlejších času v závodě, pak v kvalifikaci).