Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Upravená kvalifikace, posílení bezpečnosti, nová třída

Upravená kvalifikace, posílení bezpečnosti, nová třída

Jak se změnila pravidla v Blancpain Endurance Cupu

Po krátkých závodech seriálu Blancpain GT Series je nyní na řadě také jeho vytrvalostní část. V následujícím článku si můžete připomenout nejen zavedená pravidla, ale seznámíte se také s řadou novinek.

Průběh závodního víkendu

Závodní víkend s dvoudenním formátem začíná v sobotu dvojicí tréninků, každý z nich trvá 90 minut.

Nedělní dopoledne je vyhrazeno kvalifikaci, která je i nadále rozdělená na tři části v délce patnácti minut. Zcela rozdílný je způsob tvorby výsledků. Místo sestavení roštu dle nejlepšího času posádky bude nyní rozhodovat spolehlivost a pak průměr časů všech členů posádky.

Nejprve se bude rozhodovat mezi účastníky, kteří dokázali docílit všech časů (tzv. Qualifying Ranking – QR, jenž se rovná 1). Budou následovat soutěžící s dvěma měřenými časy (QR=2), jedním (QR=3) a nakonec bez času (QR=4). Při shodě v rámci žebříčku bude rozhodovat hodnota nejlepšího času (platí pro QR1 a QR2), kdy byl čas dosažen (QR3) anebo dle rozhodnutí komisařů (QR4). Z dvoučlenné sestavy (Pro-Am a Am) bude slabší člen posádky absolvovat dva díly kvalifikace.

Novinkou je použití jedné nové sady pneumatik pro každou část kvalifikace zvlášť.

V neděli odpoledne nastává čas pro tři hodiny (nebo 1000 kilometrů/6 hodin) trvající závod. Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.

Vozy musejí během tříhodinových závodů minimálně dvakrát do boxů, ve Francii čtyřikrát. V nich probíhá povinně výměna jezdců (s výjimkou dvoučlenné posádky), pneumatik a doplnění paliva. Při závodě ve Francii existuje možnost vynechat výměnu pilota anebo pneumatik.

V boxové uličce musí vůz při zastávkách s doplněním paliva strávit předem daný čas, jenž je odlišný pro každý okruh. Pro závod na okruhu Paul Ricard byla letos připravena novinka v podobě žolíku. Pokud bude chtít tým uskutečnit zastávku s doplněním paliva bez nutnosti dodržení minimálního času stráveného v boxech, nahlásí tuto informaci vedení závodu.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Foto: Martin Ševčík

Délka jednoho úseku (neboli stintu) může trvat maximálně 65 minut, novinkou je ve třídě smíšených posádek zkrácení doby nasazení profesionála v dvoučlenné sestavě na 60 minut. Ve Francii může jediný pilot pobýt za volantem maximálně 130 minut. V případě dvoučlenné posádky se tato povinnost vztahuje na zkušenějšího pilota, který je však omezen 120 minutami. Ve všech případech může dojít k prodloužení této doby o pět minut v případě neutralizace závodu anebo vyhlášení „plné žluté“ na konci úseku.

Cíl nastává po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. Deset nejlepších posádek bez ohledu na zařazení do třídy je ohodnoceno body (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), v nižších kategoriích se použije opět tato škála ke klasifikaci v rámci dané třídy. Při dvojnásobně dlouhém podniku ve Francii budou dle zmíněného postupu rozděleny následující bodové příděly: 33-24-19-15-12-9-6-4-2-1.

Zisky jezdců jsou započítány všechny, u týmů pouze body nejlepšího vozidla.

Kategorie účastníků

Rozdělení účastníků do tříd probíhá pouze v závislosti na složení posádek.

V hlavní kategorii (Celkové hodnocení) se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků.

Třída smíšených posádek (PRO-AM Cup) je ochuzena o možnost dvou „stříbrných“ a jednoho „bronzového“ pilota. Nejsilnější povolená kombinace je sestava „platinového“ a dvou „bronzových“ jezdců. Pro držitele „stříbrné“ licence je nově připravena třída Silver Cup určená pouze tříčlenným posádkám.

Pro amatérské jezdce je určen AM Cup, kdy je možné sestavit posádku pouze z držitelů „bronzové“ licence.

Systém kategorizace jezdců platný od roku 2015 je blíže popsán Zde. SRO si vyhrazuje právo na možnou změnu zařazení pilota (především u amatérů) dle požadavků GT závodů. V tomto případě je ke kategorii u sledovaného jezdce doplněna hvězdička.

Další změny v pravidlech


Kvůli zachování charakteru šampionátu přistoupila SRO k omezení míst na roštu pro zájemce bojující v celkovém hodnocení (respektive profesionály) na 26 vozů. Důvodem byl odliv méně zdatných pilotů ze šampionátu a s ním související pokles počtu účastníků v nižších třídách. Navíc má SRO v nabídce pro zájemce o vrcholnou kategorii ve vytrvalostních závodech jiný šampionát (Intercontinental GT Challenge), jehož součástí je i jeden z podniků BEC (24 hodin ve Spa).

Do vozů budou instalovány vysílače signálu GPS. Na případnou nefunkčnost může doplatit účastník blíže neurčeným potrestáním.

Nově jsou v pravidlech uvedeny konkrétnější tresty v případě kolizí, jež jsou rozděleny na dvě skupiny. Pokud vzájemně kolidují profesionálové anebo amatéři, závisí potrestání viníka na následcích pro poškozeného pilota. Pokud se dokáže vrátit do závodu, následuje trest průjezdu boxovou uličkou. Není-li schopen pokračovat, viník musí zastavit na jednu minutu v boxech.

Přísnější jsou tresty při kolize profesionálního pilota během předjíždění amatéra. A to i v případě míjení soutěžících se ztrátou jednoho anebo více kol. Dokáže-li se poškozený amatér vrátit do závodu, výše trestu je půl minuty. V opačném případě bude délka trestu odpovídat času potřebnému k objetí jednoho kola.

Odpykání trestu Stop and Go v jakékoliv délce nemusí být provedeno pouze v části vyhrazené na tento účel. Nyní může probíhat i před garáží týmu provinilce. V případě přítomnosti vozu na příjezdu do boxů po vyhlášení neutralizace je odpykání trestu odloženo. Nově se tato podmínka vztahuje i na fázi „plné žluté“ (virtuální safety car)

MS FIA GT1 Sachsenring 2011

Foto: Martin Ševčík

Nepatrné zrychlení zastávky může přinést výpomoc jednoho mechanika navíc (bez červené pásky) při výměně pneumatik. Ten může zajistit připojení tlakové hadice do spojky ovládající hydraulické zvedáky. Po skončení výměn pneumatik musí zajistit spuštění vozidla na zem stejná osoba. Dvojice mechaniků s červenými páskami se tak nyní může věnovat pouze manipulaci s pneumatikami a utahovací pistolí.

Pokud dojde k zastavení závodu, budou se na vozidla vztahovat pravidla Parc Fermé. To znamená, že na nich mechanici nebudou moci provádět opravy, změny nastavení apod. Pravidlo se vztahuje jak na vozidla stojící na roštu, tak v boxové uličce a v garážích. Po vyvěšení červených vlajek musejí mechanici ukončit práce na vozidlech, pokračovat mohou až po signálu tří minut do obnovení startu.

Výjimku bude představovat přítomnost nejvýše dvou mechaniků na roštu, kteří pomocí maximálně dvou ventilátorů zajistí chlazení brzd. Lze také kontrolovat pneumatiky a chránit vůz před deštěm. Těmto úkonům musí předcházet povolení vedení závodu.