Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 21. díl
Konec závodu. Klasifikace.
Předchozí dvojice článků byla věnována problematice, která nebývá anebo nemusí být běžnou součástí závodů. Nyní následuje návrat k tématu, který bývá součástí každého závodu.
Konec závodu
Jakmile vyprší určený časový limit, je vydán signál o uplynutí stanoveného času (v jiných případech po ujetí předepsané vzdálenosti). Po průjezdu vedoucího vozu cílovou čarou nastává konec závodu. Ten je platný i při případném předčasném nebo zpožděném vydání signálu.
Vozidla po přejezdu cílové čary musí po objetí okruhu bez zastavení zamířit do uzavřeného parkoviště. První trojice bývá nasměrována do vyhrazeného prostoru v boxové uličce. V obou případech tak mají účastníci učinit vlastní silou bez cizí pomoci. Pokud tak klasifikované vozy nemohou učinit, jsou do uzavřeného parkoviště přesunuty komisaři. Podrobnosti o uzavřeném parkovišti byly podrobněji popsány v tomto díle (Zde).
Foto: Martin Straka
Klasifikace
Vozy jsou klasifikovány v pořadí, v němž po vydání signálu o konci závodu protnuly cílovou čaru. Pokud by však některý z účastníků v posledním kole potřeboval k jeho překonání více jak dvojnásobek nejlepšího času, není mu toto kolo započítáno jako dokončené.
Vozy, které nesplní ujetí alespoň 70% počtu kol vítěze (zaokrouhlených dolu), nebudou klasifikovány. U obou sérií zde dochází k odlišnosti od Všeobecných podmínek, které tento limit umožňují u závodů delších než čtyři hodiny. U kratších je ke klasifikování potřeba ujet 90% počtu kol. Klasifikace je vydána po dokončení závodu, platí však až po případných opravách dle Řádu nebo Sportovních pravidel.
Vyhlášení vítězů
V GT1 bylo určeno prvním třem posádkám v hlavním závodě. Na podiu je doplní zástupce vítězného týmu. Neúčast při ceremoniálu může být potrestána pokutou tisíc euro, pokud se viníkovi nepodaří prokázat zásah vyšší moci.
V BES se ceremoniálu účastní první tři posádky z každé třídy, pokud byla obsazena alespoň šesti účastníky. Je-li kategorie obsazena menším počtem aktérů, je podium povinné jen pro vítěznou posádku. Také zde je na podiu zástupce vítězného týmu.
V GT1 si FIA doplnila požadavky na počet trofejí (celkem sedm kusů) a jejich vzhled. Podoba tradičního poháru v dnešní době splňují trofeje jen někdy, měly by být schopné manipulace a dopravy bez poškození. Jejich doplňkem má být logo FIA, jméno okruhu, datum konání podniku a označení pořadí.
Po ceremoniálu následuje povinná tisková konference, která se týká uvedených posádek. V GT1 byla uváděna po hlavním závodě dokonce lhůta 90 minut vyhrazených pro média. Neúčast na tiskové konferenci (v GT1 i po kvalifikačním závodě) je pokutována také tisíci eury se stejnými možnosti případného odpuštění pokuty.
Foto: Tomáš Krejčík
Bodování
Po závodě jsou uděleny pilotům a případně jejich týmům body dle dosažené pozice. Obě klasifikace jsou však oddělené.
V BES probíhá klasifikace dle dělení do tříd. Zde platí v týmovém hodnocení jedna z výjimek – nasadí-li stáj ve třídě více vozů, do hodnocení se započítá výsledek nejlepšího z nich, přičemž ostatní jsou přeskočeny. V závodě (BES) a hlavním klání (GT1) jsou uděleny stejné bodové příděly (první sloupec). V kvalifikačním závodě je bodování odlišné a pouze pro prvních šest nejrychlejších posádek (druhý sloupec).
Dodatečné bodování bylo navíc použito ve 24 hodin ve Spa. Kromě bodového přídělu na konci závodu v plné výši probíhá průběžné bodování dle pořadí prvních devíti účastníků po šesti a dvanácti hodinách. Tyto body jsou uvedeny ve třetím sloupci tabulky.
Pořadí | Závod | Kvalifikační závod | Spa po 6 a 12 hodinách |
1. | 25 | 8 | 12 |
2. | 18 | 6 | 9 |
3. | 15 | 4 | 7 |
4. | 12 | 3 | 6 |
5. | 10 | 2 | 5 |
6. | 8 | 1 | 4 |
7. | 6 | - | 3 |
8. | 4 | - | 2 |
9. | 2 | - | 1 |
10. | 1 | - | - |
Doplňkem BES je přidělení těchto bodů jezdci pouze v případě, že strávil za volantem alespoň 20% ujeté vzdálenosti vozu. Tato podmínka nemusí být splněna pouze v případě předčasného ukončení závodu.
Pokud je závod přerušen v rozmezí ujetých minimálně dvou kol a není překonána hranice 75% vypsané délky závodu, jsou přiděleny poloviční bodová hodnocení.
Celkové hodnocení
Z výsledků jednotlivých závodů je vytvořeno celkové hodnocení, kde mohou nastat další zvláštní situace. Aby se zamezilo spekulativním změnám sestav v závěru sezóny, nelze v posledních dvou podnicích měnit sestavy ve vozech v rámci týmu. V BES se toto nařízení vztahuje na změny ve třídě, mezi různými kategoriemi lze posádky kombinovat. Výjimkou je zásah vyšší moci, posuzování okolností je na komisařích. V případě porušení tohoto pravidla nebudou body získané v těchto závodech připsány do celkového hodnocení. Vytrvalostní série je v tomto ohledu přísnější, protože v tomto případě může odebrat již získané body.
V případě rovnosti bodů (s výjimkou členů stejné posádky) při určení pořadí se dále postupuje dle následujících pravidel. Nejprve je porovnáván počet prvních míst, v případě rovnosti, druhých umístění atd. dokud se nenalezne účastník s převahou. Pokud by v BES selhala tato metoda, následují kritéria určená SRO. Ve světovém mistrovství následovalo ještě porovnávání všech nejlepších dosažených kol v závodech a následně v kvalifikacích. Pokud by nastal takřka nereálný případ, mohou dva účastníci sdílet jednu pozici bez upřednostnění anebo mohl dojít k případnému určení pořadí Mezinárodní automobilovou federací.
Tímto dílem seriál o pravidlech sérií GT končí. Nástupce první z nich má za sebou již první podnik, vytrvalostní mistrovství zahájí sezónu tento víkend.
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |
4. | Testy a vyvážení výkonnosti. | Zde |
5. | Složení organizačního týmu. Propustky. | Zde |
6. | Počet účastníků. Sportovní přejímky. | Zde |
7. | Startovní čísla. Technické přejímky. | Zde |
8. | Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště. | Zde |
9. | Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky. | Zde |
10. | Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty. | Zde |
11. | Protesty. Odvolání. | Zde |
12. | Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů. | Zde |
13. | Popis jednotlivých prací prováděných v boxech. | Zde |
14. | Soutěžní části víkendu. | Zde |
15. | Kvalifikace. | Zde |
16. | Sestavení startovního roštu. | Zde |
17. | Startovní procedura. | Zde |
18. | Závod. | Zde |
19. | Zastavení závodu. Obnovení závodu. | Zde |
20. | Bezpečnostní vůz. | Zde |