Pravidla Poháru národů FIA GT
Krátké závody se známými předpisy i novinkami
Na bahrajnském okruhu Sakhir se uskuteční o tomto víkendu první ročník zápolení o světovou trofej méně zkušených pilotů GT. Po jejich vystrnadění ze závodu v Makau, který je nyní zaměřen na souboj výrobců, je tento podnik pojat jako klání národů.
Technika
Všichni soutěžící budou mít k dispozici vozidla dle třídy GT3. Rozmanitou paletu jejich konstrukcí vyžaduje vyrovnání výkonnosti (BoP, aktuální Zde). Přestože je BoP znám šest týdnů před zahájením podniku, změny v parametrech mohou být prováděny ještě dvě hodiny před startem prvního kvalifikačního závodu.
K vyrovnaným soubojům přispívá také výběr jediného dodavatele obutí (Pirelli) a paliva (Panta).
Stejně jako ve Světovém poháru FIA GT připadá na každý vůz pět sad hladkých pneumatik a tři sady obutí na mokrou dráhu. I zde je zakázáno běžně povolené předehřívání pneumatik.
Účastníci
V Poháru národů FIA GT, jak zní celý název této události, budou barvy svých domovin hájit piloti s bronzovou, případně stříbrnou výkonnostní licencí. Na tyto jezdce a jejich týmy čekají předpisy, které z velké části znají z GT sérií. K tomu přispívá i požadavek na nominaci pilotů, kteří s „gétéčky“ mají zkušenost v posledních dvou letech.
Zájemci o účast v podniku se rekrutují z řad národních sportovních autorit, které nahlásí reprezentaci jednotlivých zemí. Tyto organizace vyberou dva jezdce, minimálně jednoho s „bronzovou“ a maximálně jednoho se „stříbrnou“ licencí. Tito piloti musejí být držiteli pasu příslušného státu.
Kromě výše zmíněného vyrovnání výkonnosti vozidel dojde také k vážení jezdců a jejich závodní výbavy. Pokud průměr hmotností obou jezdců je nižší než 85 kilogramů, do vozu bude přidáno závaží k dosažení této hodnoty.
Foto: Dirk Bogaerts (SRO/DB Photography)
Nezávisle na původu země zvolí stát tým, který poskytne techniku a postará se o kompletní servis. Minimální povinné zbarvení vozu dle vlajky příslušného státu je určeno pro přední kapotu a střechu. Vpředu (nárazník) a vzadu (prostor pro registrační značku) je místo pro název země. Ten se bude nacházet také na bocích.
Počet účastníků je limitován minimálně patnácti auty, maximálně čtyřmi desítkami vozidel. Země se zájmem o účast v tomto podniku jsou povinny uhradit poplatek ve výši deset tisíc eur. Dalších padesát tisíc eur představuje zálohu na přepravu vozů a vybavení. Po absolvování volného tréninku bude vrácen účastníkům.
Formát víkendu
Na soutěžící čekají dva volné tréninky, každý v délce osmdesáti minut.
Následuje dvoudílná kvalifikace, každá část trvá dvacet minut. Nejprve startuje držitel bronzové licence v případě „smíšených“ posádek, u ryze amatérských sestav (pouze Japonci) pilot určený jako první (oznámený před koncem přejímky). Dle pořadí v kvalifikaci je po případných penalizacích sestaven rošt prvního kvalifikačního závodu. V druhém díle se utkají převážně „stříbrní“ jezdci a pořadí rozhodne o podobě roštu pro druhý kvalifikační závod. Pokud dojde k zastavení kvalifikace čtyři minuty (a méně) před vypršením limitu, už se v ní nepokračuje.
Každý kvalifikační závod trvá jednu hodinu, přičemž všem klasifikovaným pilotům jsou přiděleny body odpovídající dosažené pozici. Pokud nebyl vůz klasifikován, přihlíží se k okamžiku, kdy účastník skončil.
Po sečtení bodů obou členů posádky je rošt sestaven od posádek s nejnižším skóre. V případě rovnosti bodů bude rozhodovat čas nejrychlejšího kola. V případě neuskutečnění hlavního závodu může být podoba roštu pro závěrečné klání dostačující pro určení vítězů trofejí.
Rozhodující závod trvá také jednu hodinu. Pohár pro zemi a jezdce je určen pro vozidlo, které po vypršení časového limitu a dokončení kola jako první protne cíl.
Součástí všech závodů je mezi 25. a 35. minutou povinnost zajet do boxů na výměnu jezdců. Tankování je zakázáno, výměna pneumatik není povinná.