Grand magazín 5/2013 (7. dubna – 18. dubna)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Nejvíce pozornosti se nyní upínalo do Itálie. Zde začínal již třetí ročník oblíbené vytrvalostní série vozů GT. Šest desítek vozů na roštu slibovalo zajímavou podívanou, což se nakonec stalo skutečností. V tomto vydání bude proto věnováno nejvíce prostoru ohlédnutím za italským víkendem.
Krátce ze světa
Ve dnech 9. – 10. dubna proběhly na okruhu Oschersleben testy účastníků ADAC GT Masters. V obou dnech dominovala posádka Buhk/Götz z týmu Polarweiss. Svoji podobu zvolna získává i obsazení účastníky v letošním ročníku po nedávném oznámení týmů a zveřejnění startovní listiny pořadatelem. Větší část sestav naznačuje seznam umístěný Zde.
Oznámení v International GT Open
Složení svých posádek odhalil 8. dubna italský tým AF Corse, který nasadí trojici vozů Ferrari 458. V barvách spřízněného AT Racingu se ve třídě Super GT znovu představí otec a syn Talkanitsové. V nižší třídě GTS Italové nasadí dvojice Beretta/Lyons a Rugolo/Sdanewitsch.
Dalším vozem v kategorii Super GT bude Ferrari týmu Villorba. Do jeho kokpitu usedne 18. dubna oznámená dvojice Luca Filippi a Andrea Montermini.
Také od 18. dubna je známa sestava již dříve oznámeného týmu Bhai Tech. Nový účastník GT Open posadí do kokpitů svých mclarenů Giorgia Pantana a Rafaela Suzukiho spolu s Chrisem van der Driftem a Luizem Raziou.
Foto: Martin Ševčík
Výsledkový servis
Blancpain Endurance Series (1/5), Monza
V Královském parku v Monze se nakonec sešlo šest desítek účastníků, aby se za slunečného počasí utkali v tříhodinovém závodě.
Oproti původnímu vydání startovní listiny z 9. dubna (Zde) došlo k několika změnám v sestavách a přeřazení několika vozů v rámci tříd. Dle očekávání se v Itálii neobjevila dvojice mercedesů týmu Fortec, takže po přesunu vozu stáje SMP Racing (č. 70) z kategorie smíšených posádek se v profesionální třídě utkalo 21 vozů.
Seznam ve třídě smíšených posádek se po přesunu dalších dvou posádek mezi amatéry zúžil z 28 na 25 vozů (č. 22 Preci Spark a č. 33 Pro GT). Gentlemanská kategorie tak byla posílená z dvanácti na čtrnáct posádek.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Do úzkého hrdla šikany Rettifilo se roj gétéček poskládal bez větších kolizí. V druhé části pole sice účastníci projížděli šikanou takřka krokem nejen v úvodu, ale také v dalším kole. Cacciovi (č. 79, GTR, Ferrari, Kessel) se zde podařilo otočit vůz do protisměru. Švýcarský jezdec strávil uvězněn ve zvolna proudící koloně vozidel celou věčnost, než se mu podařilo proklouznout přes asfaltový únikový pás v úvodní šikaně.
Vynikající výkon Pier Guidiho (č. 70, PRO, Ferrari, SMP Racing) v kvalifikaci promarnil jeho kolega Basov ještě před první zatáčkou propadem na páté místo. Po průjezdu Rettifilem vedl celé pole Eng (č. 77, PAM, McLaren, MRS GT), za něj se zavěsil ze pátého místa startující Buncombe (č. 35, PAM, Nissan, GT Academy). Během chvíle se této dvojici podařilo odjet zbytku pole.
Prvním odpadlíkem se stal po necelých třech kolech Ammermüller (č. 40, PRO, Audi, Sainteloc), kterému při průjezdu rychlou zatáčkou Grande v úvodním kole ulétla na pravé straně uvolněná přední kapota. Podobný problém potkal s viditelněji poškozeným vozem jeho týmového kolegu Montiho (č. 42, PAM) před polovinou závodu.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Technické potíže začali trápit favorizované posádky. S poškozeným zavěšením skončil v kačírku u Rettifila Hennerici (č. 75, PRO, Porsche, ProSpeed). Motor Parenteho mclarenu (č. 7, PRO, Hexis) nejel na plný výkon a portugalský rychlík ztrácel na špičku okolo jedné vteřiny s každým ujetým kolem. Vanthoor (č. 1, PRO, Audi, WRT) předčasně zajel z devátého místa k mechanikům na výměnu ušlé levé přední pneumatiky.
Po odstavení bmw týmu Vita4One Cressonim (č. 27, PRO) na konci cílové rovinky věděl i jediný český zástupce Martin Matzke, že se za volant vozu po zastávce neposadí. Poškozený pravý tlumič neumožnil roudnickému rodákovi navázat na šestnáctý čas ve třídě (20. celkově) v první části kvalifikace.
Další překážkou, s níž se museli někteří jezdci vypořádat, byl kačírek v únikových zónách. Zatímco ve vyasfaltovaném okolí šikan si chybující anebo urputně bojující jezdci poradili sami, zvláště v Parabolice byl po chvíli štěrk zbrázděn nejen vozy, ale i díky zásahům komisařů.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Rušno bylo nejen na dráze, ale s blížící se první hodinou závodu i v boxech. Dle pravidel nesmí doba řízení u jednoho jezdce přesáhnout 70 minut, což s tříhodinovou délkou závodu vytváří poměrně úzký prostor pro vhodnou strategii. S výjimkou šesti odpadlíků se v boxech během pár minut vystřídalo celé pole.
Katastrofálně dopadla zastávka pro druhého Enga (č. 77, PAM, McLaren, MRS GT). Nejprve problémy s výměnou kol, následně vyprošťování auta zablokovaného vozem stáje SMG (č. 83, PRO, Porsche). Než se mechanikům podařilo nasměrovat vůz k výjezdu a střídajícímu Younessimu najít volné místo v rušném provozu v uličce, následoval po více jak dvojnásobně dlouhé době strávené v boxech propad až na 44. pozici. Jak se později ukázalo, porušení pravidel při jedné ze zastávek zastávce mělo za následek trest, jehož odpykání Kray střídající Younessiho neprovedl. Následkem byla černá vlajka.
Po prvních zastávkách šel do vedení Verdonck (č. 69, PRO, McLaren, Gulf) pronásledovaný Ramosem (č. 44, PRO, Ferrari, Kessel). Brazilec se v 37. kole ujal vedení do doby, než jeho zvyšující se náskok smazal první výjezd bezpečnostního vozu. Colombo (č. 26, PRO, Vita4One, BMW) chyboval v Parabolice, kdy skončil čelem u svodidel.
Nedlouho po návratu zpomalovacího vozu do boxů posádka lamborghini s majáky vyjížděla znovu do akce. Meyrick (č. 9, PAM, McLaren, Gulf) dostal na výjezdu z posledního oblouku šikany Ascari hodiny a tvrdě narazil zadní částí svého vozu do svodidel.
V nastávajícím čase druhých zastávek se na druhého Verdoncka (č. 69, PRO, McLaren, Gulf) dotáhl Parisy (č. 11, PRO, McLaren ART GP). Oba zajížděli k mechanikům v 65. kole, Soucek (místo Parisyho) se dokázal dostat na dráhu před Carrollem (místo Verdoncka) o devět vteřin rychlejší zastávkou. Přesto se španělský pilot pohyboval na třetím místě, protože oběma soupeřům vypálili rybník rychlou zastávkou u týmu WRT (cca 1:28, tj. o dalších devět vteřin rychleji než u týmu ART). Po ní vyjížděl již na druhém místě Sandström (č. 13, PRO, Audi, WRT).
Švédský pilot však v 71. kole podlehl tlaku Soucka po širokém výjezdu druhým obloukem Lesma. Zampieri (č. 44, PRO, Ferrari, Kessel) si udržoval ve zbývajícím čase dostatečný odstup od Soucka, Sandström musel po chvíli čelit dalším útokům. Dojel jej nejen Carroll (č. 69, PRO, McLaren, Gulf), ale také Bertolini (č. 50, PAM, Ferrari, AF Corse). V závěru se do souboje míchalo i ferrari týmu SMP pilotované Pier Guidim. (č. 70, PRO), jenže na zmíněné soupeře měl italský jezdec kolo ztráty.
O dramatické souboje a okamžiky tak nebyla nouze, mj. souběžná jízda Carrolla a Sandströma Parabolicou a startovní rovinkou, Carrollův široký a divoký výjezd z Ascari anebo závěrečný finiš, při němž britský jezdec o pár centimetrů předstihl nebohého Sandströma.
Samotné výsledky závodu prošly úpravou následkem události po jeho skončení, byť v přímé návaznosti na závod. Pilot jedné z favorizovaných posádek Yelmer Buurman (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS), se snažil co nejdéle udržet vůz na dráze navzdory problémům s ucházející pneumatikou. To se mu v rámci možností podařilo, musel všek do boxů dříve než bylo plánováno. Na střídajícího Martina čekal nelehký úkol. Palivo v nádrži mělo umožnit předpokládaný dojezd na 63 minut, na dráhu přitom vyjížděl bezmála 65 minut před vypršením časového limitu. V závěru musel jindy rychlý Belgičan zvolnit, nicméně se mu podařilo dorazit do cíle bez nutnosti doplnění paliva. Jeden z mechaniků týmů následně pomáhal tlačit vůz do uzavřeného parkoviště, což bylo na popud jednoho z rivalů úspěšně prošetřeno….
V tabulce je uveden přehled vítězů tříd, z nichž nejrychlejší z kategorie profesionálních posádek urazila 94 kol. Konečné výsledky závodu naleznete (Zde).
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
PRO
|
C.Ramos/D.Rigon/D.Zampieri | Kessel Racing |
Ferrari
|
PAM
|
N.Hommerson/L.Machiels/A.Bertolini | AF Corse |
Ferrari
|
GTR
|
Blanchemain/Beaubelique/Goueslard | Sofrev ASP |
Ferrari
|
Ve třídě amatérských posádek se závodu účastnil i vůz bratislavské stáje ARC. Průběh víkendu z pohledu slovenského týmu je zveřejněn Zde.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Očekávané události
21. dubna - FIA GT Series (2/6), Zolder
Tři týdny po úvodním podniku se účastníci FIA GT přesouvají na belgický okruh Zolder. Startovní pole bude ochuzené o mclareny týmu Dörr Motorsport, v Belgii se neukáže znovu Vita4One. Dle očekávání nedorazí francouzský Sofrev. Letos poprvé se představí tým Reiter s nově schváleným vozem Lamborghini Gallardo FL2 pilotovaný dvojicí Kox/Rosina. Druhý vůz přivezl německý Seyffarth Motorsport.
Časy přenosu závodů prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | SRO | Sport 5 | Start |
Kvalifikační závod | Sobota | 14,00-15,30 | 14,05-15,30 |
14,10
|
Hlavní závod | Neděle | 13,30-15,30 | 13,30-15,30 |
14,10
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
24. dubna - Formule.cz – představení ADAC GT Masters
26. dubna - Formule.cz – představení International GT Open
Před úvodními podniky obou šampionátů budou v uvedených dnech vydány články se souhrnem důležitých informací o těchto sériích.
28. dubna - International GT Open (1/8), Paul Ricard
28. dubna - ADAC GT Masters (1/8), Oschersleben
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 19. března – 6. dubna naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: ADAC GT Masters, SRO, GT Sport, Sport 5, Endurance-Info, MM Racing, Formule