Grand magazín 13/2015 (2. – 16. července)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
5. července
V rozhovoru pro magazín Sportscar 365 se vedoucí týmu ISR Igor Salaquarda rozhovořil o působení své stáje v závodech gétéček. Po loňské premiéře v 24 hodin ve Spa se pražská stáj účastní s dvojicí Audi R8 LMS ultra celého seriálu BGTS.
V případě druhého vozu se jednalo pouze o zajištění servisu auta vlastněného rodinou Fjordbachových. Právě ten se letos v dalších závodech neobjeví, protože bratři Fjordbachové mají plný kalendář a nejsou příliš spokojeni s dosaženými výsledky. „Myslím si, že podcenili úroveň šampionátu. Bez zkušeností je zde obtížné se prosadit“, vysvětluje šéf českého týmu.
Přestože sehnání jezdců bylo starostí dánské rodiny, pomohli čeští partneři s angažováním jezdců pro vytrvalostní část seriálu, Fabia Onidiho a Andrey Rody. Bohužel Onidi se v úvodním podniku zranil a bude se nejspíše do konce sezóny léčit. Vzhledem k obtížnému shánění dalších jezdců, navíc prakticky bez možností zaplacení profesionála, nasadí ISR ve zbytku roku pouze jeden vůz.
Foto: Tomáš Krejčík
Osudový okamžik během kvalifikace na úvodní podnik BES v Monze. Následky nárazu do bariéry v šikaně Ascari s poškozením tří obratlů vyřadily italského pilota nejen z domácího podniku, ale navzdory účasti v závodě BES Silverstone, až do konce roku.
Jestliže záměr s účasti s dvojicí vozů kvůli získání více poznatků pro nastavení se vydařil jen částečně, česká stáj se ukazuje v konkurenceschopném světle nejen při oficiálních testech. Obzvláště ve vytrvalostních závodech, když například při podniku 1 000 kilometrů na Paul Ricardu překonala zavedené a Audi podporované týmy WRT a Phoenix.
Právě na úroveň belgických soupeřů chce Salaquarda ISR dostat: „Myslím si, že je to možné, přestože nemáme ještě dost zkušeností. Provozování čtyř vozů není snadné, což je v porovnání s nimi naší menší výhodou“.
Přitom se vyrovnaná trojice Bonanomi, Salaquarda a Vervisch musela příliš často vyrovnávat s penalizacemi. „Jsme nešťastní z rozhodnutí komisařů, protože jsme v každém závodě dostali sporný trest“ dodává šéf českého týmu.
Cestu do GT závodů započal nejprve Salaquardův syn Filip, který v roce 2010 opustil rodinný tým působící ve Světové sérii Renault. Po letech strávených za volantem Ferrari 458, většinou v režii AF Corse, má od loňského roku znovu zázemí u týmu ISR. Pro jeho otce, zastupujícího značky Audi a Volkswagen mají závody gétéček větší potenciál než dřívější působení ve formulové sérii.
„Pro mne jsou GT závody budoucnost“, naznačuje Igor Salaquarda. V příštím roce plánuje ISR nákup dvojice zbrusu nových vozů druhé generace R8. Přitom prodej nyní používaného vozu je již v běhu.
Foto: Tomáš Krejčík
Audi R8 LMS ultra při přehlídce přes závodní premiérou týmu ISR v 24 hodin ve Spa. Český tým zakoupil v roce 2014 dva roky starý vůz.
6. července
SRO má zájem i v příštím roce uspořádat závody seriálu BGTS v Rusku. Navzdory zaplněným tribunám na Moscow Raceway se Ratel snaží s ruskými pořadateli z Korsa Media uskutečnit městský závod, nejlépe v ulicích ruského hlavního města. Zájem francouzského podnikatele nesnižují ani velké vzdálenosti anebo složité procedury včetně potřeby vystavení víz.
7. července
Během moskevského podniku BSS vyvracel Stéphane Ratel fámy o možném zařazení Pirelli World Challenge pod křídla své organizace. S americkými pořadateli z WC Vision francouzský podnikatel v poslední době prohlubuje spolupráci, přičemž oceňuje úspěch společnosti vedené Scottem Bowem. Ratel dodává: „Nejsem dost bohatý, abych mohl koupit šampionát“.
Zároveň nevyloučil, že k této možnosti nedojde v budoucnosti, pokud by se PWC ocitlo v problémech. „Pouze jsem obnovoval zaniklé šampionáty anebo jsem přebíral ty, které měly potíže, jako například 24 hodin ve Spa“, vysvětluje Ratel v minulosti používanou strategii jeho společnosti.
Již na začátku července však naznačil, kam se soustřeďuje jeho zájem v nejbližší budoucnosti. Kromě zajištění provozu v Evropě provozovaných šampionátů se nyní jeho tým věnuje aktivitám v Asii, jak bude patrné ze zprávy vydané o několik dní později.
10. července
Komise GT na zasedání Světové rady motorsportu FIA v Mexiku zveřejnila další informace týkající se Světového poháru GT plánovaného na konec listopadu v ulicích Macaa. Podrobnosti se týkají zveřejnění postupu přihlášek.
Každý výrobce může být zastoupen maximálně třemi vozy. Předběžné přihlášení probíhá již od 26. června skončí 20. července. Do 20. srpna má být jasno o počtu a zastoupení jednotlivých výrobců. Každý z nich pak bude vyzván k přihlášení vybraných týmů, jenž mohou nasadit jeden až tři vozy. Do 15. září má být známo též obsazení jednotlivých vozidel jezdci, přičemž bude použit v závodech GT méně obvyklý formát bez střídání.
13. července
V současnosti se zraky SRO upínají především do oblasti Asie a Pacifiku, kde by francouzští pořadatelé rádi představili vytrvalostní šampionát. Nedávno uzavřeli dohodu s okruhem Sepangu při pořádání tamějšího 12 hodinového závodu s tradicí od roku 2000. Se společností Yeehah Events se podílejí na organizaci podniku 12 hodin v australském Bathurstu.
K vytvoření série však potřebují minimálně tři závody. Přestože se na pověření FIA Ratel ujme organizace Světového poháru GT se závodem v Macau, na založení šampionátu ještě nepomýšlí. Zároveň vyvrací myšlenky na obnovení světového mistrovství nejen kvůli velké nabídce konkurenčních sérií. „Mezinárodní automobilová federace má exkluzivní smlouvu na pořádání WEC s organizátory s ACO. Takže není reálné pořádat další vytrvalostní šampionát s FIA“, vysvětluje francouzský podnikatel.
V případě zaniklého MS GT1 se navíc poučil, že náklady spojené s prestižnějším titulem omezují pro týmy výhodnější zisky prostřednictvím prize money.
15. července
Týden před zahájením podniku 24 hodin ve Spa byla vydána aktualizovaná podoba startovní listiny vydané 24. června. Počet zájemců poklesl z původních 66 na 58, protože se prakticky nepodařilo přilákat nové zájemce a několik stálých účastníků BES se vrcholného závodu série nezúčastní.
I nadále bude s 25 účastníky nejpočetnější třídou vrcholná kategorie profesionálů. Z této kategorie se mezi smíšené posádky zařadil tým Rinaldi a jeden z vozů týmu HTP. Účast odřekla německá stáj Attempto.
Největší změny se dotkly třídy smíšených posádek, která nyní místo 25 přivítá 22 zájemců. Ze stálých účastníků odstoupil tým Car Collection (Mercedes) anebo s dvojicí mclarenů tým Attempto.
Přestože již v březnu vyjádřil svůj zájem Motion Performance (Aston Martin), v novějším vydání listiny britská stáj nefiguruje. Otazník visí nad účastí australského týmu Lago, neboť její vlastník Robert Lago se nedávno těžce zranil při havárii. Možný přesun zbytku posádky do profesionální třídy bude záviset na výsledku vyčíslení škod zmíněné havárie v australském Carrera Cupu. Možné navýšení počtu účastníků by mohl zajistit nasazením dalšího vozu tým Black Falcon.
Z třinácti amatérských posádek se jejich počet po odstoupení stálých posádek týmu AF Corse (č. 49) a Glorax (č. 25) snížil na jedenáct. Jedná se o jedinou třídu, kde německá stáj Attempto ponechala přihlášený vůz.
Současnou verzi listiny naleznete Zde. Po zahájení podniku bude zpracována aktuální podoba startovní listiny včetně doplňujících informací (požadavky, favorité, úspěšní jezdci).
Foto: Tomáš Krejčík
Výsledkový servis
Blancpain Sprint Series (4/7); BGTS (7/12), Moskva
Na okruh umístěný osmdesát kilometrů od ruské metropole dorazilo celkem 18 posádek. Po drobných změnách v obsazení tříd jich kromě dvou vozů týmu GT Russian, nissanu stáje GT Academy (Pro-Am) a jednoho bentley týmu HTP (Silver Cup) zbývajících čtrnáct bylo zařazeno v celkovém hodnocení. Zde se za volantem audi týmu Phoenix musel obejít Winkelhock bez Mayr-Melnhofa (náhlé rodinné důvody) a tím pádem i bez případných bodů.
Kvalifikační závod
Úvod kvalifikačního závodu se dlouhou dobu odehrával ve znamení malých rozstupů, které mnohdy vyústily v souboje o pozice. Těch se nezúčastnil vedoucí muž klasifikace Vanthoor (č. 1, WRT, Audi), který utrpěl poškození ve startovní vřavě. S defektem pravé zadní pneumatiky se dlouho vlekl k mechanikům.
Salaquarda (č. 75, ISR, Audi) se neúspěšně pokusil překonat osmého Abreu (č. 0, Team Brazil, BMW), jakoby platilo fotbalové nedáš, dostaneš. Širokého nájezdu na cílovou rovinku totiž využil Stippler (č. 4, WRT, Audi).
Smolný závod si musel vytrpět Winkelhock (č. 6, Phoenix, Audi). Nejprve se propadl hned v prvních zatáčkách z druhé na čtvrtou příčku. Později jeho pátou pozici divoce dobýval Szymkowiak (č. 83, Silver Cup, HTP, Bentley). S rozevlátou zádí svého mohutného vozu se oba jezdci ocitli mimo dráhu. Zde sice Polák dokončil předjížděcí manévr, ale další dva soupeři překonali soubojem zabranou dvojici.
Na dráze se marně snažil posunut na pomyslné podium své bentley Buhk (č. 84, HTP) prozatím hájené Estrem (č. 55, Attempto, McLaren). Změna pozice se týmu HTP povedla až v boxech, kdy měli mechanici soupeře problém s výměnou kola. Střídající Bell (č. 55) se tak propadl minimálně o dvě místa, ještě než opustil boxové stání.
Zatímco se piloti na prvních třech místech nemuseli trápit s hlídáním zpětných zrcátek, hlouběji v poli bylo těsno. Přesto Bueno (č. 0, Team Brazil, BMW) strávil s dobýváním čtvrté Ideho pozice velkou část svého úseku. Jeho kolega Filho (č. 77, Team Brazil, BMW) naopak podlehl v boji o šestou příčku Bellovi (č. 55, Attempto, McLaren).
Jiné starosti měl Bonanomi, jehož styl jízdy vyhodnotili komisaři jako nerespektující vymezený prostor dráhy. Následovala penalizace průjezdu boxy. Winkelhock si při stíhání Filha (č. 77, Team Brazil, BMW) pro změnu neodpustil hodiny, takže přišel od dvě pozice.
Na čele mohl završit po ujetí 36 kol úspěch německého úpravce a týmu Reiter Von Thurn und Taxis, který bez větších problémů dokázal uhájit náskok vybudovaný Catsburgem.
Hlavní závod
Po nevydařeném startu a hodinách v první zatáčce se okolo nešťastného Von Thurn und Taxise (č. 88, Reiter, Lamborghini) prohnalo celé pole. Na melu po startu doplatil brzkým odstoupením nejen německý šlechtic, ale nutnou výměnou poškozeného kola také Bueno (č. 0, Team Brazil, BMW).
Podstatně lepší start měl jeho kolega Filho (č. 77, Team Brazil, BMW), který se ze sedmé startovní pozice propracoval do konce úvodního kola na druhé místo za vedoucího Abrila (č. 84, HTP). Mladý Francouz se s opulentním bentley dokázal nezvykle mrštně protáhnout do první zatáčky a začal si ihned budovat odstup od celého pole.
Později střídající Buhk se i navzdory váhavému rozjezdu ze stání (ztráta asi dvou vteřin) opět ujal s přehledem vedení. Zajímavým momentem před výměnami se stal souboj tří audi na cílové rovince: při útoku Richelmiho (č. 3, WRT) na Ideho (č. 2, WRT) se nakonec nejvíce smál Winkelhock (č. 6, Phoenix).
Německý pilot se v o poznání vydařenějším klání pohyboval po zastávce na druhé pozici před Jimenezem (č. 77, Team Brazil, BMW) a Siedlerem (č. 333, Rinaldi, Ferrari). Jenže s blížícím se závěrem dostihl Winkelhocka verdikt komisařů za nebezpečné opuštění boxového stání. Z druhé příčky si jel odpykat trest průjezdu boxy, aby v závěru zatopil pátému Vanthoorovi (č. 1, WRT, Audi).
Podobně se cítil devátý Estre (č. 55, Attempto, McLaren), jehož stíhal Szymkowiak (č. 83, Silver Cup, HTP, Bentley).
Výsledky obou moskevských závodů, vždy po ujetí 36 kol naleznete v tomto článku Zde.
ADAC GT Masters (4/8); Lausitzring
Vzhledem k vydání samostatného článku naleznete veškeré informace včetně odkazů na výsledky a záznamy Zde.
Foto: Tomáš Krejčík
Neoficiální titul první poloviny sezony si vybojovali dva nadějí mladíci: Sebastian Asch a Luca Ludwig střídající se ve voze mercedes týmu Zakspeed. Synové ikon cestovních vozů píší vlastní historii v závodech GT.
International GT Open (4/8); Red Bull Ring
Díky masivní účasti osmi ferrari spravovaných italským AF Corse (včetně vozu AT Racingu) se vyšplhal počet účastníků na čtrnáct. Znovu nechyběla nesourodá dvojice prototypů Radical, vyšší počet účastníků šel na vrub porsche Kryptonu. Právě porsche italské stáje skončilo po havárii Pezzucchiho (č. 21, AM) již během pátečních tréninků.
70´´ závod
V kvalifikaci nejrychlejší Ramos (č. 2, Teo Martín, McLaren) nakonec startoval až z konce roštu kvůli penalizaci za vyšší plnicí tlak turba. Z prvního místa tak startoval Rugolo (č. 51, AF Corse, Ferrari), který se dlouhou dobu snažil setřást Barbu (č. 16, AERT, Lamborghini).
Deset vteřin vozu č. 51 strávených v boxech navíc za předchozí úspěchy tak vyslalo střídajícího Lathourase s dvouvteřinovým odstupem za Nebylitskiyho (místo Barby). Za lamborghini s ruským závodníkem strávil v závěsu dlouhých devět kol, než jej zdolal.
V dalším velkém souboji podlehl v 37. kole Giammaria (č. 90, AF Corse, Ferrari) Balzanovi (č. 3, Villorba, Ferrari).
Výsledky po ujetí 45 kol naleznete Zde.
60´´ závod
Nepříliš vydařený start Parenteho (č. 2 Teo Martín, McLaren) připravil Portugalce o vybojované pole position. Zatímco Giammariu (č. 90, AF Corse, Ferrari) již v druhém kole předjel Balzana (č. 3, Villorba, Ferrari) zdolat nedokázal.
Italskému jezdci moc platné nebylo, protože po vystřídání se Benucci nemohl dlouho odlepit z boxového stání. Příčinou byl problém s baterií. Místo na čele zaujal Companc (č. 90, místo Giammarii), za nějž se zavěsil Ramos (č. 2, místo Parenteho). Portugalec však nedokázal držet krok s Argentincem, jenž si po 39 kolech mohl užívat letošní třetí triumf.
Výsledky po ujetí 45 kol naleznete Zde.
Očekávané události
19. července - Formule.cz: představení závodu24 hodin ve Spa.
Před zahájením 67. ročníku slavného závodu naleznete souhrn důležitých informací o tomto podniku.
21. – 26. července - Blancpain Endurance (4/5); BGTS (8/12), 24 H ve Spa
14. – 16. srpna - ADAC GT Masters (5/8); Nürburgring
28. – 30. srpna - ADAC GT Masters (6/8); Sachsenring
Foto: Martin Ševčík
Doplňující odkazy
Popis |
Odkaz
|
Grand magazín 12/2015 (17. června – 1. července) | |
Profil Blancpain Sprint Series 2015 | |
Profil Blancpain Endurance Series 2015 | |
Profil ADAC GT Masters 2015 |
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Autosport.be, Sportscar 365, Formule