Představení šampionátu: ADAC GT Masters
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Německý šampionát má pro řadu českých fanoušků GT závodů výhodu v dostupnosti řady okruhů. V poslední době si na své mohou přijít i slovenští zájemci díky závodům na Red Bull Ringu anebo nově na Slovakiaringu. Přestože série má v některých ohledech národní charakter, získala si prestiž i v mezinárodním měřítku.
Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Základní popis série
2.1. Historie šampionátu
2.2. Držitelé titulů
2.3. Nejúspěšnější stáje
3. Pořadatelská organizace
4. Kalendář
5. Průběh závodního víkendu
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
7. Seznam úspěšných jezdců
8.1. Užitečné odkazy
8.2. Doplňující články na Formule.cz
9. Rozsah informování na zdejším portálu
10. Konečné výsledky
11. Souhrn aktualizací
V soupeření o přízeň stájí vybavených oblíbenými vozy třídy GT3 si úspěšně počíná sedmým rokem německé mistrovství ADAC GT Masters.
Zatímco zúčastněné soukromé týmy nemohou využívat tovární podporu, další podmínky se neomezují např. na rozsáhlé možnosti Německa. Kromě závodů na okruzích sousedních států se jedná o účast stájí a jezdců jiných národností. Pravidelnou přítomnost v prestižním mezinárodním šampionátu mají čeští a slovenští zástupci.
Dva krátké závody umožňují maximální soustředění a nasazení převážně smíšených posádek. Zvláštností je minimální povinný čas strávený v boxové uličce omezující strategické hrátky, takže se boj o pozice odehrává především na dráze. V nich se střídají zkušení profesionálové s nadšenými amatérskými závodníky.
Různorodá konstrukční řešení výrobců sportovních automobilů podmiňují systém vyrovnávání jejich výkonnosti. Pro dosažení vyrovnaných výkonů je zde uplatňován výběr jednotného dodavatele obutí (Yokohama) a paliv (Shell), což se příznivě projevuje také na nákladech na provoz.
Foto: Tomáš Krejčík
Německý šampionát láká diváky k osobní návštěvě na okruh svojí otevřeností. Přestože bývají účastníci ADAC GT Masters jako hlavní šampionát závodních víkendů umístěni většinou v garážích u boxové uličky, nabízí sem divákům ve vymezené době přístup.
Fanouškům pilotů se naskýtá příležitost k setkání nejen díky volnému přístupu do paddocku, ale také při akci nazvané Meet the Drivers.
V pátek, kdy je většinou vstup na okruh možný bez placení vstupného, se odehrávají na dráze nejen běžné tréninky, ale také kvalifikace.
Série navázala na první pokus německého autoklubu z let 1993 – 1997. Tehdy ADAC pořádal šampionát pro vozy třídy GT, ale také kupé vycházející z cestovních automobilů.
Při druhém pokusu ve spolupráci s Ratelovou SRO se základem staly pouze sportovní a GT vozy upravené podle pravidel nadějné třídy GT3. Vliv společnosti francouzského podnikatele v ADAC GT Masters pozvolna klesal, než v roce 2011 převzal kontrolu nad šampionátem německý autoklub. V době spolupráce SRO a ADAC zastával významnou roli v sérii Jűrgen Barth, spolu s Ratelem jeden ze společníků bývalého významného šampionátu BPR Global GT Series.
Vzorem pro pravidla bylo průkopnické ME GT3. Od počátku se jezdci utkávají ve dvojici hodinových závodů s povinným střídáním jezdců. Zvláštností v porovnání s bývalým evropským mistrovstvím je povolení účasti pilotů s platinovou licencí, této možnosti využili například Peter Kox, Heinz-Harald Frentzen a další mezinárodně úspěšní jezdci.
Během prvního ročníku čítajícího šest víkendů se na dráze utkalo většinou okolo patnácti vozidel. O rok později v kalendáři přibyl další víkend a počet účastníků se přehoupl přes dvacítku. V dalších letech vzestup vystřídalo ustrnutí, které bylo klidem před bouří.
V roce 2011 poprvé kalendář obsahoval osm závodních víkendů, pole účastníků se však takřka zdvojnásobilo! Podobný zájem byl příznačný také pro loňskou sezónu. Letos pořadatelé přistoupili k omezení počtu účastníků (ze 44 na 34). Snížením počtu chce vedení série zajistit účastníkům více prostoru na dráze i v médiích.
Pravidelné každoroční výjezdy do holandského Assenu (s výjimkou prvního ročníku, kdy se jednalo o belgický Zolder) bývaly až do roku 2011 jediným výletem za hranice Německa. Od té doby rozšířil ADAC GT Masters místa svých výletů na rakouský Red Bull Ring (2011 – dosud) anebo holandský Zandvoort (2012). Letošními novými okruhy se stane belgické Spa-Francorchamps a v premiéře na Slovensku také Slovakiaring.
Jednotným dodavatelem pneumatik byl do roku 2011 Michelin, od loňské sezóny používají vozy obutí firmy Yokohama. Palivo od jednotného dodavatele obstarává v posledních letech Shell.
Motivací od roku 2011 je na konci sezóny ocenění nejlepšího týmu a amatérského jezdce penězi. Na každou kategorii připadá částka 75 000 euro, třetina připadne vítězi, zbytek se rozdělí mezi další čtyři účastníky. Letos je přidělená suma zdvojnásobena.
Rok | Jméno | Vůz | Tým |
2012 | Sebastian Asch | Mercedes SLS | MS Racing |
Maximilian Götz | |||
2011 | Dino Lunardi | Alpina B6 | Team Engstler |
Alexandros Margaritis | |||
2010 | Peter Kox | Lamborghini Gallardo | Reiter Engineering |
Albert Thurn und Taxis | |||
2009 | Christian Abt | Audi R8 | Abt Sportsline |
2008 | Tim Bergmeister | Porsche | Mühlner Motorsport |
2007 | Christopher Haase | Lamborghini Gallardo | Reiter Engineering |
Rok | Tým | Vůz |
2012 | MS Racing Team | Mercedes SLS |
2011 | Reiter Engineering | Lamborghini Gallardo |
2010 | Abt Sportsline | Audi R8 |
2009 | Callaway Competition | Corvette Z06 |
2008 | Team Flatex-Reiter | Lamborghini Gallardo |
2007 | Reiter Engineering | Lamborghini Gallardo |
Organizátorem série je významný německý autoklub ADAC prostřednictvím oddělení věnujícímu se pořádání motoristických závodů.
Zkratka ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) pochází až z roku 1911, kořeny společnosti lze nalézt již v roce 1903. Tehdy byl 24. května ve Stuttgartu založen motocyklový spolek Deutsche Motorradfahrer-Vereinigung. Od roku 1927 nabízel sedm let na německých silnicích klub pomoc motoristům v nouzi. Posléze byl, tak jako ostatní německé autokluby, nahrazen organizací spřízněnou s fašistickým režimem.
Znovuzrození proběhlo nejprve v roce 1946 v Bavorsku, o dva roky později v celé západní části Německa. Od té doby se ADAC vypracoval nejen na největší domácí autoklub, ale také v celé Evropě (ve světovém měřítku je druhý). V nabídce činností dnes nalezneme kromě pomoci motoristům na silnicích mj. uznávané testy týkající se automobilismu anebo tipy na cestování. Prostřednictvím dceřiných společností ADAC zajišťuje pojištění, půjčování auta anebo vydavatelskou činnost. Výčet aktivit uzavírá pořádání motoristických podniků a mistrovství.
Pojem ADAC Motorsport zahrnuje řadu rozmanitých sérií od motokár přes automobilové a motocyklové soutěže anebo závody motorových člunů. Organizováním motoristických podniků se německý autoklub zabývá od počátků svého vzniku. Nyní se ADAC chlubí organizací bezmála 3 400 podniků v každém roce, na jejichž vrcholu se nachází mj. závody WRC, Moto GP anebo 24 hodin na Nürburgringu. V letech 1953 - 1983 se mezi ně řadil i závod 1 000 kilometrů na okruhu pod hradem Nürburg.
Vedení německého mistrovství představilo kalendář poprvé 8. listopadu 2012. Novinkou v Belgii je podnik ve Spa-Francorchamps, který nahradil předchozí občasné závody v Zolderu. Zcela novou zemí je Slovensko, kde se podnik ADAC GT Masters odehraje na automotodromu Slovakia Ring.
Jedinou změnou byl posun podniku na Nürburgringu o tři týdny později, k jehož oznámení došlo 1. února.
Kalendář pro tuto sezónu je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání druhého, nedělního závodu.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 28.04.2013 | Německo | Oschersleben |
2. | 12.05.2013 | Belgie | Spa-Francorchamps |
3. | 09.06.2013 | Německo | Sachsenring |
4. | 04.08.2013 | Německo | Nürburgring |
5. | 11.08.2013 | Rakousko | Red Bull Ring |
6. | 01.09.2013 | Německo | Lausitzring |
7. | 15.09.2013 | Slovensko | Slovakiaring |
8. | 29.09.2013 | Německo | Hockenheimring |
Pro zajištění vyrovnanějších podmínek mohou být dle složení posádek vozy vybaveny závažím dle níže uvedené tabulky. Systém kategorizace jezdců, který využívá i tato série je blíže popsán Zde.
Třída | Profesionálové* | Stříbrný | Bronzový |
Profesionálové* | 40 kg | 20 kg | 10 kg |
Stříbrný | 20 kg | 10 kg | - |
Bronzový | 10 kg | - | - |
* držitelé platinové nebo zlaté licence
S výjimkou posádek složených z držitelů bronzové licence je navíc občasným zájemcům na kvalifikaci a první závod přiděleno 30 kilogramů. Dále se již postupuje dle dosažených výsledků.
Na závodní víkend má každý vůz přiděleny tři sady suchých pneumatik. Z dřívějšího víkendu lze použít až dvě ušetřené sady, ale pouze v trénincích. V prvním závodě a u příležitostných zájemců je nahrazuje jedna nová sada obutí.
Program začíná v pátek dvojicí tréninků, každý z nich trvá 60 minut.
Celkem sedmdesát minut pátečního odpoledne je vyhrazeno kvalifikaci. Ta je rozdělena na dvě třicet minut trvající části s desetiminutovou přestávkou.
Její první část je určena jezdci, který byl v rámci výkonnostně vyrovnané posádky zvolen za prvního. U nevyrovnaných posádek je za něj považován ten s nižším stupněm licence. Nejlepší dosažený čas prvního jezdce určí, z jaké pozice bude startovat do prvního závodu. Stejný postup je použit u druhého pilota s rozdílem, že si vybojuje pozici, z níž odstartuje do druhého klání.
Další částí je sobotní první závod v délce jedné hodiny. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem.
Start závodu je letmý, v závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro splnění této podmínky nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců. Během zastávky se nemění pneumatiky (s výjimkou poškozených anebo suchých za mokré a naopak) ani nedoplňuje palivo. Posádky vozidel musí dodržet dle okruhu stanovený čas pobytu mezi vjezdem a výjezdem z boxové uličky, jeho délka se obvykle pohybuje okolo 70 vteřin.
Na konci závodu je deset nejlepších posádek (a jejich týmů) odměněno následujícím bodovým přídělem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Stejným způsobem jsou hodnoceni ve zvláštní klasifikaci držitelé bronzové licence. Pokud jsou oba piloti z této třídy, jejich bodový příděl je násoben koeficientem 1,5.
Zároveň jsou na následující závod přiděleny váhové handicapy pro první trojici (30-20-10 kg).
Nedělní ráno je na pořadu dne zahřívací trénink v délce 15 minut. Po poledni přichází čas pro hodinu trvající druhý závod, který má stejný průběh jako sobotní.
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
Řazení je provedeno dle pořadí v abecedě u názvu výrobce, u nějž jsou uvedeny názvy reprezentujících stájí. U modelu může být i odkaz na článek s bližšími informacemi o vozidle, pokud byl zveřejněn před loňskou sezonou MS GT1. I přes mezi sezónní úpravy se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou používána v této sérii.
Startovní listinu mistrovství před úvodním závodem naleznete Zde.
Aston Martin Vantage GT3
Fischer Racing |
Audi R8 LMS (Zde)
MS Racing |
The Boss Yaco Racing |
Prosperia C. Abt Racing |
BMW Z4 GT3 (Zde)
DB Motorsport |
PIXUM Team Schubert |
Vita4One Racing Team* |
Corvette Z06.GT3
Callaway Competition |
RWT Racing Team* |
Corvette v barvách německého úpravce Callaway úspěšně působí v této sérii.
Foto: Tomáš Krejčík
Ford GT GT3 (Zde)
Lambda Performance |
Chevrolet Camaro GT
SaReNi United |
Lamborghini Gallardo (Zde)
Team rhino´s Leipert Motorsport |
GRT Grasser-Racing Team |
McLaren MP4-12C GT3 (Zde)
MRS GT Racing* |
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Zde)
Polarweiss Racing |
Nissan GT-R Nismo GT3
Schulze Motorsport* |
JRM* |
Nissan GT-R GT3 v barvách týmu Schulze loni na Lausitzringu.
Foto: Tomáš Krejčík
Porsche 911 GT3 R (Zde)
Team Geyer & Weinig EDV – Unternehmensberatung/Schütz Motorsport |
Farnbacher Racing |
Tonino powered by Herberth Motorsport |
ProSpeed Competition* |
* - příležitostný účastník
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Armindo, Nicolas | mistr LMS 2012 a 2011 (GTE Pro-Am) |
Asch, Sebastian | úřadující mistr ADAC GT 2012 |
Baumann, Dominik | mistr ME GT3 2012 |
Buhk, Maximilian | mistr ME GT3 2012 |
Gardel, Gabriele | mistr FIA GT 2005 (kategorie GT1) |
mistr LMS 2006 a 2010 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2010 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kategorie GTE-AM) | |
Götz, Maximilian | úřadující mistr ADAC GT 2012 |
Müller, Jörg | mistr ALMS 2001 (třída GT) |
Mies, Christopher | mistr BES 2012 (kategorie GT3 Pro) |
mistr ME GT3 2009 | |
Ragginger, Martin | mistr GT2 EU Cup 2011 (24 hodin ve Spa) |
Winkelhock, Markus | mistr MS GT1 2012 |
ADAC GT Masters – oficiální komunikační kanály
Web (Zde): naleznete zde zprávy z dění v šampionátu (od roku 2011), informace o týmech, jezdcích, vozidlech anebo závodech (od roku 2008). Stránky nabízí zakoupení vstupenek v předprodeji anebo odkaz na časomíru. Jejich součástí jsou odkazy na doprovodné série anebo šampionáty ADAC Motorsportu. Pořadatelé sice neumožňují sledování závodů, sestřihy v němčině počínaje loňskou sezónou zde najdete (Zde). Výhodou nahrávek zde umístěných je v porovnání se sociálními sítěmi jejich popis, díky němuž je výběr přehlednější.
Facebook (Zde): v březnu 2012 založený profil na nejrozšířenější sociální síti. Jeho zprávy se částečně odlišují od webových stránek šampionátu, naleznete zde však více fotografií.
Google+ (Zde): konkurenční sociální síť s menší nabídkou zpráv a fotografií. Pouze videonahrávky jsou zde uloženy ve stejném rozsahu jako na Facebooku anebo oficiálním webu.
Časomíra (Zde)
Přímý odkaz na časomíru.
Formule (Zde)
Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům.
8.2. Doplňující články na Formule.cz
Grand magazín (poslední vydání Zde)
Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových FIA GT Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství.
Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky.
Průvodce světem GT (Zde)
Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu nasazení.
9. Rozsah informování na zdejším portálu
Většina zpráv týkajících se dění v sérii (včetně připomenutí nejbližšího závodu) bude součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín. Zde budou také uvedeni vítězové závodů s doplněním umístění českých nebo slovenských účastníků.
Samostatné články budou určeny pro zájemce o návštěvu vybraných podniků. Naleznete zde informace pro usnadnění průběhu pobytu v místě konání závodů.
Pro představu dostupnosti jsou následující tabulce uvedeny orientační vzdálenosti k vybraným autodromům z hlavních míst naší republiky. S výjimkou Slovakia Ringu (cca 40 km) a Red Bull Ringu (cca 85 km) se jedná o trasy vedoucí po dálnicích.
Okruh | Datum | Praha | Brno | Ostrava |
Sachsenring | 7. - 9. června | D8 235 km | 450 km |
-
|
Red Bull Ring | 9. – 11. srpna | D1 500 km | 325 km | 485 km |
Lausitzring | 30. srpna – 1. září | D8 210 km | 420 km |
-
|
Slovakia Ring | 13. - 15. září | D1 360 km | 175 km | 330 km |
Vysvětlivky k tabulce
Výchozími body jsou u Brna sjezd na D1 na 194 kilometru (směr Praha, Bratislava) a u Ostravy sjezd na D1 na 354 kilometru (směr Brno).
Vzdálenosti z hlavního města mají navíc uvedeno číslo dálnice ve směru cíle cesty. Tři následující body na dálničních příjezdech do Prahy jsou od sebe vzdáleny cca 30 kilometrů s přibližnou dobou jízdy okolo půlhodiny. Jedná se o tato místa: sjezd na desátém kilometru D1 u Modletic, v jehož blízkosti se nachází městský okruh R1 navazující na příjezd po D5 od Plzně (Rudná). Na severním okraji Prahy je na začátku D8 poslední místo (poblíž obce Zdiby).
V případě účasti významnějších českých anebo slovenských zástupců mohou být zveřejňovány jejich tiskové zprávy.
Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce a výčet českých nebo slovenských zástupců. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde. Týmy jsou uvedeny všechny.
Hodnocení jezdců
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Daniel Keilwitz | Callaway Competition | 179 |
1. | Diego Alessi | Callaway Competition | 179 |
2. | Robert Renauer | Herberth Motorsport | 174 |
3. | Maximilian Götz | Polarweiss Racing | 165 |
3. | Maximilian Buhk | Polarweiss Racing | 165 |
4. | Martin Ragginger | Herberth Motorsport | 154 |
5. | Claudia Hürtgen | Team Schubert | 148 |
5. | Dominik Baumann | Team Schubert | 148 |
6. | Christopher Mies | Prosperia C. Abt | 146 |
6. | René Rast | Prosperia C. Abt | 146 |
7. | Frank Kechele | Lambda Performance | 141 |
8. | Jeroen den Boer | DB Motorsport | 126 |
8. | Simon Knap | Lambda Performance | 126 |
9. | Christer Jöns | Prosperia C. Abt | 122 |
10. | Markus Winkelhock | Prosperia C. Abt | 110 |
31. | Martin Matzke | Vita4One Racing | 10 |
Další čeští (Pivoda, Leganov) anebo slovenští (Sládečka, Rosina) letos žádné body v závodech nezískali. Eduard Leganov byl jako jediný zařazen do dodatečného bodování amatérských jezdců, kde se 47 body skončil na šestém místě.
Hodnocení týmů
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | Prosperia C.Abt | Audi R8 LMS | 217 |
2. | Callaway Competition | Corvette Z06 GT3 | 210 |
3. | Pixum Team Schubert | BMW Z4 GT3 | 200 |
4. | Polarweiss Racing | Mercedes SLS | 200 |
5. | Herberth Motorsport | Porsche 911 GT3R | 194 |
6. | Lambda Performance | Ford GT | 151 |
7. | DB Motorsport | BMW Z4 GT3 | 144 |
8. | Farnbacher Racing | Porsche 911 GT3R | 123 |
9. | MS Racing | Audi R8 LMS | 72 |
10. | Schütz Motorsport | Porsche 911 GT3R | 38 |
11. | Yaco Racing | Audi R8 LMS | 29 |
12. | Vita4One Racing | BMW Z4 GT3 | 18 |
13. | Schulze Motorsport | Nissan GT-R | 7 |
14. | Leipert Motorsport | Lamborghini Gallardo | 6 |
15. | SaReNi United | Chevrolet Camaro | 1 |
16. | RWT Racing | Corvette Z06 GT3 | 1 |
17. | Grasser Racing | Lamborghini Gallardo | 1 |
6. října: doplnění konečných výsledků
Zdroj: ADAC GT Masters, Racing Sports Cars, Wikipedia, Formule