Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Představení šampionátu: ADAC GT Masters

Představení šampionátu: ADAC GT Masters

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.

Německý šampionát má pro řadu českých fanoušků GT závodů výhodu v dostupnosti řady okruhů. V poslední době si na své mohou přijít i slovenští zájemci díky závodům na Red Bull Ringu anebo nově na Slovakiaringu. Přestože série má v některých ohledech národní charakter, získala si prestiž i v mezinárodním měřítku.

Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. Základní popis série
2.1. Historie šampionátu
2.2. Držitelé titulů
2.3. Nejúspěšnější stáje
3. Pořadatelská organizace
4. Kalendář
5. Průběh závodního víkendu
6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy
7. Seznam úspěšných jezdců
8.1. Užitečné odkazy
8.2. Doplňující články na Formule.cz
9. Rozsah informování na zdejším portálu
10. Konečné výsledky
11. Souhrn aktualizací

1. Základní popis série

V soupeření o přízeň stájí vybavených oblíbenými vozy třídy GT3 si úspěšně počíná sedmým rokem německé mistrovství ADAC GT Masters.

Zatímco zúčastněné soukromé týmy nemohou využívat tovární podporu, další podmínky se neomezují např. na rozsáhlé možnosti Německa. Kromě závodů na okruzích sousedních států se jedná o účast stájí a jezdců jiných národností. Pravidelnou přítomnost v prestižním mezinárodním šampionátu mají čeští a slovenští zástupci.

Dva krátké závody umožňují maximální soustředění a nasazení převážně smíšených posádek. Zvláštností je minimální povinný čas strávený v boxové uličce omezující strategické hrátky, takže se boj o pozice odehrává především na dráze. V nich se střídají zkušení profesionálové s nadšenými amatérskými závodníky.

Různorodá konstrukční řešení výrobců sportovních automobilů podmiňují systém vyrovnávání jejich výkonnosti. Pro dosažení vyrovnaných výkonů je zde uplatňován výběr jednotného dodavatele obutí (Yokohama) a paliv (Shell), což se příznivě projevuje také na nákladech na provoz.

ADAC GT Masters na Lausitzringu, nedělní závod

Foto: Tomáš Krejčík

Německý šampionát láká diváky k osobní návštěvě na okruh svojí otevřeností. Přestože bývají účastníci ADAC GT Masters jako hlavní šampionát závodních víkendů umístěni většinou v garážích u boxové uličky, nabízí sem divákům ve vymezené době přístup.

Fanouškům pilotů se naskýtá příležitost k setkání nejen díky volnému přístupu do paddocku, ale také při akci nazvané Meet the Drivers.

V pátek, kdy je většinou vstup na okruh možný bez placení vstupného, se odehrávají na dráze nejen běžné tréninky, ale také kvalifikace.

2.1. Historie šampionátu

Série navázala na první pokus německého autoklubu z let 1993 – 1997. Tehdy ADAC pořádal šampionát pro vozy třídy GT, ale také kupé vycházející z cestovních automobilů.

Při druhém pokusu ve spolupráci s Ratelovou SRO se základem staly pouze sportovní a GT vozy upravené podle pravidel nadějné třídy GT3. Vliv společnosti francouzského podnikatele v ADAC GT Masters pozvolna klesal, než v roce 2011 převzal kontrolu nad šampionátem německý autoklub. V době spolupráce SRO a ADAC zastával významnou roli v sérii Jűrgen Barth, spolu s Ratelem jeden ze společníků bývalého významného šampionátu BPR Global GT Series.

Vzorem pro pravidla bylo průkopnické ME GT3. Od počátku se jezdci utkávají ve dvojici hodinových závodů s povinným střídáním jezdců. Zvláštností v porovnání s bývalým evropským mistrovstvím je povolení účasti pilotů s platinovou licencí, této možnosti využili například Peter Kox, Heinz-Harald Frentzen a další mezinárodně úspěšní jezdci.

Během prvního ročníku čítajícího šest víkendů se na dráze utkalo většinou okolo patnácti vozidel. O rok později v kalendáři přibyl další víkend a počet účastníků se přehoupl přes dvacítku. V dalších letech vzestup vystřídalo ustrnutí, které bylo klidem před bouří.

V roce 2011 poprvé kalendář obsahoval osm závodních víkendů, pole účastníků se však takřka zdvojnásobilo! Podobný zájem byl příznačný také pro loňskou sezónu. Letos pořadatelé přistoupili k omezení počtu účastníků (ze 44 na 34). Snížením počtu chce vedení série zajistit účastníkům více prostoru na dráze i v médiích.

Pravidelné každoroční výjezdy do holandského Assenu (s výjimkou prvního ročníku, kdy se jednalo o belgický Zolder) bývaly až do roku 2011 jediným výletem za hranice Německa. Od té doby rozšířil ADAC GT Masters místa svých výletů na rakouský Red Bull Ring (2011 – dosud) anebo holandský Zandvoort (2012). Letošními novými okruhy se stane belgické Spa-Francorchamps a v premiéře na Slovensku také Slovakiaring.

Jednotným dodavatelem pneumatik byl do roku 2011 Michelin, od loňské sezóny používají vozy obutí firmy Yokohama. Palivo od jednotného dodavatele obstarává v posledních letech Shell.

Motivací od roku 2011 je na konci sezóny ocenění nejlepšího týmu a amatérského jezdce penězi. Na každou kategorii připadá částka 75 000 euro, třetina připadne vítězi, zbytek se rozdělí mezi další čtyři účastníky. Letos je přidělená suma zdvojnásobena.

2.2. Držitelé titulů

 Rok  Jméno  Vůz  Tým
 2012  Sebastian Asch  Mercedes SLS  MS Racing
 Maximilian Götz
 2011  Dino Lunardi  Alpina B6  Team Engstler
 Alexandros Margaritis
 2010  Peter Kox  Lamborghini Gallardo  Reiter Engineering
 Albert Thurn und Taxis
 2009  Christian Abt  Audi R8  Abt Sportsline
 2008  Tim Bergmeister  Porsche  Mühlner Motorsport
 2007  Christopher Haase  Lamborghini Gallardo  Reiter Engineering

2.3. Nejúspěšnější stáje

 Rok  Tým  Vůz
 2012   MS Racing Team  Mercedes SLS
 2011   Reiter Engineering  Lamborghini Gallardo
 2010   Abt Sportsline  Audi R8
 2009   Callaway Competition  Corvette Z06
 2008   Team Flatex-Reiter  Lamborghini Gallardo
 2007   Reiter Engineering  Lamborghini Gallardo

3. Pořadatelská organizace

Organizátorem série je významný německý autoklub ADAC prostřednictvím oddělení věnujícímu se pořádání motoristických závodů.

Zkratka ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) pochází až z roku 1911, kořeny společnosti lze nalézt již v roce 1903. Tehdy byl 24. května ve Stuttgartu založen motocyklový spolek Deutsche Motorradfahrer-Vereinigung. Od roku 1927 nabízel sedm let na německých silnicích klub pomoc motoristům v nouzi. Posléze byl, tak jako ostatní německé autokluby, nahrazen organizací spřízněnou s fašistickým režimem.

Znovuzrození proběhlo nejprve v roce 1946 v Bavorsku, o dva roky později v celé západní části Německa. Od té doby se ADAC vypracoval nejen na největší domácí autoklub, ale také v celé Evropě (ve světovém měřítku je druhý). V nabídce činností dnes nalezneme kromě pomoci motoristům na silnicích mj. uznávané testy týkající se automobilismu anebo tipy na cestování. Prostřednictvím dceřiných společností ADAC zajišťuje pojištění, půjčování auta anebo vydavatelskou činnost. Výčet aktivit uzavírá pořádání motoristických podniků a mistrovství.

Pojem ADAC Motorsport zahrnuje řadu rozmanitých sérií od motokár přes automobilové a motocyklové soutěže anebo závody motorových člunů. Organizováním motoristických podniků se německý autoklub zabývá od počátků svého vzniku. Nyní se ADAC chlubí organizací bezmála 3 400 podniků v každém roce, na jejichž vrcholu se nachází mj. závody WRC, Moto GP anebo 24 hodin na Nürburgringu. V letech 1953 - 1983 se mezi ně řadil i závod 1 000 kilometrů na okruhu pod hradem Nürburg.

4. Kalendář

Vedení německého mistrovství představilo kalendář poprvé 8. listopadu 2012. Novinkou v Belgii je podnik ve Spa-Francorchamps, který nahradil předchozí občasné závody v Zolderu. Zcela novou zemí je Slovensko, kde se podnik ADAC GT Masters odehraje na automotodromu Slovakia Ring.

Jedinou změnou byl posun podniku na Nürburgringu o tři týdny později, k jehož oznámení došlo 1. února.

Kalendář pro tuto sezónu je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání druhého, nedělního závodu.

p.
 Datum  Stát  Okruh
 1.  28.04.2013   Německo  Oschersleben
 2.  12.05.2013   Belgie  Spa-Francorchamps
 3.  09.06.2013   Německo  Sachsenring
 4.  04.08.2013   Německo  Nürburgring
 5.  11.08.2013   Rakousko  Red Bull Ring
 6.  01.09.2013   Německo  Lausitzring
 7.  15.09.2013   Slovensko  Slovakiaring
 8.  29.09.2013   Německo  Hockenheimring

5. Průběh závodního víkendu

Pro zajištění vyrovnanějších podmínek mohou být dle složení posádek vozy vybaveny závažím dle níže uvedené tabulky. Systém kategorizace jezdců, který využívá i tato série je blíže popsán Zde.

 Třída  Profesionálové*  Stříbrný  Bronzový
 Profesionálové*  40 kg  20 kg  10 kg
 Stříbrný  20 kg  10 kg  -
 Bronzový  10 kg  -  -

* držitelé platinové nebo zlaté licence

S výjimkou posádek složených z držitelů bronzové licence je navíc občasným zájemcům na kvalifikaci a první závod přiděleno 30 kilogramů. Dále se již postupuje dle dosažených výsledků.

Na závodní víkend má každý vůz přiděleny tři sady suchých pneumatik. Z dřívějšího víkendu lze použít až dvě ušetřené sady, ale pouze v trénincích. V prvním závodě a u příležitostných zájemců je nahrazuje jedna nová sada obutí.

Program začíná v pátek dvojicí tréninků, každý z nich trvá 60 minut.

Celkem sedmdesát minut pátečního odpoledne je vyhrazeno kvalifikaci. Ta je rozdělena na dvě třicet minut trvající části s desetiminutovou přestávkou.

Její první část je určena jezdci, který byl v rámci výkonnostně vyrovnané posádky zvolen za prvního. U nevyrovnaných posádek je za něj považován ten s nižším stupněm licence. Nejlepší dosažený čas prvního jezdce určí, z jaké pozice bude startovat do prvního závodu. Stejný postup je použit u druhého pilota s rozdílem, že si vybojuje pozici, z níž odstartuje do druhého klání.

Další částí je sobotní první závod v délce jedné hodiny. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem.

Start závodu je letmý, v závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro splnění této podmínky nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců. Během zastávky se nemění pneumatiky (s výjimkou poškozených anebo suchých za mokré a naopak) ani nedoplňuje palivo. Posádky vozidel musí dodržet dle okruhu stanovený čas pobytu mezi vjezdem a výjezdem z boxové uličky, jeho délka se obvykle pohybuje okolo 70 vteřin.

Na konci závodu je deset nejlepších posádek (a jejich týmů) odměněno následujícím bodovým přídělem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Stejným způsobem jsou hodnoceni ve zvláštní klasifikaci držitelé bronzové licence. Pokud jsou oba piloti z této třídy, jejich bodový příděl je násoben koeficientem 1,5.

Zároveň jsou na následující závod přiděleny váhové handicapy pro první trojici (30-20-10 kg).

Nedělní ráno je na pořadu dne zahřívací trénink v délce 15 minut. Po poledni přichází čas pro hodinu trvající druhý závod, který má stejný průběh jako sobotní.

6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy

Řazení je provedeno dle pořadí v abecedě u názvu výrobce, u nějž jsou uvedeny názvy reprezentujících stájí. U modelu může být i odkaz na článek s bližšími informacemi o vozidle, pokud byl zveřejněn před loňskou sezonou MS GT1. I přes mezi sezónní úpravy se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou používána v této sérii.

Startovní listinu mistrovství před úvodním závodem naleznete Zde.

Aston Martin Vantage GT3

 Fischer Racing

Audi R8 LMS (Zde)

 MS Racing
 The Boss Yaco Racing
 Prosperia C. Abt Racing

BMW Z4 GT3 (Zde)

 DB Motorsport
 PIXUM Team Schubert
 Vita4One Racing Team*

Corvette Z06.GT3

 Callaway Competition
 RWT Racing Team*

Corvette Z06R GT3 týmu Callaway Competition

Corvette v barvách německého úpravce Callaway úspěšně působí v této sérii.

Foto: Tomáš Krejčík

Ford GT GT3 (Zde)

 Lambda Performance

Chevrolet Camaro GT

 SaReNi United

Lamborghini Gallardo (Zde)

 Team rhino´s Leipert Motorsport
 GRT Grasser-Racing Team

McLaren MP4-12C GT3 (Zde)

 MRS GT Racing*

Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Zde)

 Polarweiss Racing

Nissan GT-R Nismo GT3

 Schulze Motorsport*
 JRM*

ADAC GT Masters na Lausitzringu, nedělní závod

Nissan GT-R GT3 v barvách týmu Schulze loni na Lausitzringu.

Foto: Tomáš Krejčík

Porsche 911 GT3 R (Zde)

 Team Geyer & Weinig EDV – Unternehmensberatung/Schütz Motorsport
 Farnbacher Racing
 Tonino powered by Herberth Motorsport
 ProSpeed Competition*

* - příležitostný účastník

7. Seznam úspěšných jezdců

 Jméno  Úspěchy v závodech sportovních vozů
 Armindo, Nicolas  mistr LMS 2012 a 2011 (GTE Pro-Am)
 Asch, Sebastian  úřadující mistr ADAC GT 2012
 Baumann, Dominik  mistr ME GT3 2012
 Buhk, Maximilian  mistr ME GT3 2012
 Gardel, Gabriele  mistr FIA GT 2005 (kategorie GT1)
 mistr LMS 2006 a 2010 (kategorie GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2010 (kategorie GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kategorie GTE-AM)
 Götz, Maximilian  úřadující mistr ADAC GT 2012
 Müller, Jörg  mistr ALMS 2001 (třída GT)
 Mies, Christopher  mistr BES 2012 (kategorie GT3 Pro)
 mistr ME GT3 2009
 Ragginger, Martin  mistr GT2 EU Cup 2011 (24 hodin ve Spa)
 Winkelhock, Markus  mistr MS GT1 2012

8.1. Užitečné odkazy

ADAC GT Masters – oficiální komunikační kanály

Web     (Zde): naleznete zde zprávy z dění v šampionátu (od roku 2011), informace o týmech, jezdcích, vozidlech anebo závodech (od roku 2008). Stránky nabízí zakoupení vstupenek v předprodeji anebo odkaz na časomíru. Jejich součástí jsou odkazy na doprovodné série anebo šampionáty ADAC Motorsportu. Pořadatelé sice neumožňují sledování závodů, sestřihy v němčině počínaje loňskou sezónou zde najdete (Zde). Výhodou nahrávek zde umístěných je v porovnání se sociálními sítěmi jejich popis, díky němuž je výběr přehlednější.

Facebook  (Zde): v březnu 2012 založený profil na nejrozšířenější sociální síti. Jeho zprávy se částečně odlišují od webových stránek šampionátu, naleznete zde však více fotografií.

Google+  (Zde): konkurenční sociální síť s menší nabídkou zpráv a fotografií. Pouze videonahrávky jsou zde uloženy ve stejném rozsahu jako na Facebooku anebo oficiálním webu.

Časomíra   (Zde)

Přímý odkaz na časomíru.

Formule  (Zde)

Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům.

8.2. Doplňující články na Formule.cz

Grand magazín (poslední vydání Zde)

Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z vytrvalostní Blancpain Endurance Series, sprintových FIA GT Series, International GT Open a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství.

Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky.

Průvodce světem GT (Zde)

Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu nasazení.

9. Rozsah informování na zdejším portálu

Většina zpráv týkajících se dění v sérii (včetně připomenutí nejbližšího závodu) bude součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín. Zde budou také uvedeni vítězové závodů s doplněním umístění českých nebo slovenských účastníků.

Samostatné články budou určeny pro zájemce o návštěvu vybraných podniků. Naleznete zde informace pro usnadnění průběhu pobytu v místě konání závodů.

Pro představu dostupnosti jsou následující tabulce uvedeny orientační vzdálenosti k vybraným autodromům z hlavních míst naší republiky. S výjimkou Slovakia Ringu (cca 40 km) a Red Bull Ringu (cca 85 km) se jedná o trasy vedoucí po dálnicích.

 Okruh  Datum  Praha  Brno  Ostrava
 Sachsenring  7. - 9. června  D8 235 km  450 km
-
 Red Bull Ring  9. – 11. srpna  D1 500 km  325 km  485 km
 Lausitzring  30. srpna – 1. září  D8 210 km  420 km
-
 Slovakia Ring  13. - 15. září  D1 360 km  175 km  330 km

Vysvětlivky k tabulce

Výchozími body jsou u Brna sjezd na D1 na 194 kilometru (směr Praha, Bratislava) a u Ostravy sjezd na D1 na 354 kilometru (směr Brno).

Vzdálenosti z hlavního města mají navíc uvedeno číslo dálnice ve směru cíle cesty. Tři následující body na dálničních příjezdech do Prahy jsou od sebe vzdáleny cca 30 kilometrů s přibližnou dobou jízdy okolo půlhodiny. Jedná se o tato místa: sjezd na desátém kilometru D1 u Modletic, v jehož blízkosti se nachází městský okruh R1 navazující na příjezd po D5 od Plzně (Rudná). Na severním okraji Prahy je na začátku D8 poslední místo (poblíž obce Zdiby).

V případě účasti významnějších českých anebo slovenských zástupců mohou být zveřejňovány jejich tiskové zprávy.

10. Konečné výsledky

Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce a výčet českých nebo slovenských zástupců. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde. Týmy jsou uvedeny všechny.

Hodnocení jezdců

 P.  Pilot  Tým  Body
 1.  Daniel Keilwitz  Callaway Competition  179
 1.  Diego Alessi  Callaway Competition  179
 2.  Robert Renauer  Herberth Motorsport  174
 3.  Maximilian Götz  Polarweiss Racing  165
 3.  Maximilian Buhk  Polarweiss Racing  165
 4.  Martin Ragginger  Herberth Motorsport  154
 5.  Claudia Hürtgen  Team Schubert  148
 5.  Dominik Baumann  Team Schubert  148
 6.  Christopher Mies  Prosperia C. Abt  146
 6.  René Rast  Prosperia C. Abt  146
 7.  Frank Kechele  Lambda Performance  141
 8.  Jeroen den Boer  DB Motorsport  126
 8.  Simon Knap  Lambda Performance  126
 9.  Christer Jöns  Prosperia C. Abt  122
 10.  Markus Winkelhock  Prosperia C. Abt  110
 31.  Martin Matzke  Vita4One Racing  10

Další čeští (Pivoda, Leganov) anebo slovenští (Sládečka, Rosina) letos žádné body v závodech nezískali. Eduard Leganov byl jako jediný zařazen do dodatečného bodování amatérských jezdců, kde se 47 body skončil na šestém místě.

Hodnocení týmů

 P.  Tým  Vůz  Body
 1.  Prosperia C.Abt  Audi R8 LMS  217
 2.  Callaway Competition  Corvette Z06 GT3  210
 3.  Pixum Team Schubert  BMW Z4 GT3  200
 4.  Polarweiss Racing  Mercedes SLS  200
 5.  Herberth Motorsport  Porsche 911 GT3R  194
 6.  Lambda Performance  Ford GT  151
 7.  DB Motorsport  BMW Z4 GT3  144
 8.  Farnbacher Racing  Porsche 911 GT3R  123
 9.  MS Racing  Audi R8 LMS  72
 10.  Schütz Motorsport  Porsche 911 GT3R  38
 11.  Yaco Racing  Audi R8 LMS  29
 12.  Vita4One Racing  BMW Z4 GT3  18
 13.  Schulze Motorsport  Nissan GT-R  7
 14.  Leipert Motorsport  Lamborghini Gallardo  6
 15.  SaReNi United  Chevrolet Camaro  1
 16.  RWT Racing  Corvette Z06 GT3  1
 17.  Grasser Racing  Lamborghini Gallardo  1

11. Souhrn aktualizací

6. října: doplnění konečných výsledků

Zdroj: ADAC GT Masters, Racing Sports Cars, Wikipedia, Formule