Úvodní velkou cenu formule 1 vyhrál v Argentině Denny Hulme!
Motorsport před 40 lety - 1. díl.
V novém seriálu Romana Klemma se každý čtvrtek poohlédneme po nejzajímavějších událostech kolem automobilového sportu před 40 lety.
Přelom let 1973 a 1974 byl z hospodářského hlediska poznamenán především světovou energetickou krizí. Arabští dodavatelé ropy přišli na nápad snížit těžbu a pomoci si tak k vyšším cenám. Z toho vyplívající nedostatek pohonných hmot musel mít přímý dopad na situaci automobilového sportu. Mnohý pořadatel se proto nechal strhnout k odřeknutí svého podniku, tato panika se ovšem projevila jako málo oprávněná. Počet účastníků MS F1 se překvapivě vyvinul v přímém protikladu k očekávání. Nikdy před tím ani potom se neucházelo o start do Grand Prix více značek a pilotů.
Rok 1974 to ale nebyli jen mistr světa Emerson Fittipaldi, Clay Regazzoni, Jody Scheckter, Niki Lauda, McLaren, Ferrari a Tyrrell. Hrdiny sezony se stali i Johnny Rutherford v Indianapolisu, Bobby Unser v USAC nebo Matra s Pescarolem a Larroussem v Le Mans. Upozornit na sebe dokázali nadějní talenti jako Tom Pryce, Keijo Rosberg, Alan Jones nebo Tony Brise. Pro jiné měl ročník tragický dopad...
- Mistrovství světa formule 1 absolvovalo své „jihoamerické závody“ v lednu a Grand Prix Argentiny se jela již 13. ledna. Na startu v Buenos Aires stálo 25 monopostů (von Opel trénoval, ale nestartoval) a desetitisíce fandů drželo palce lokálnímu matadorovi Carlosovi Reutemannovi. Jeho sněhobílý Brabham BT44 (Ecclestone tehdy financoval svou stáj z vlastní kapsy) ve třetím kole skutečně převzal od Petersona vedení a pádil nezadržitelně směrem vítězství. Jásot publika ovšem dvě kola před cílem náhle ustal: uvolněný sací koš nad motorem narušil vedení zapalování a „El Lole“ zůstal stát. Vítězství tak padlo do klína překvapené dvojce McLarenu, Denny Hulmeovi. Veterán pole vyhrál před novou dvojicí Scuderie Ferrari, Laudou a Regazzonim. Pro první bod kariéry si dojel šestý Depailler.
- Šéf stáje Ensign, Mo Nunn prohlásil, že se jeho továrna bude od sezony 1974 koncentrovat výhradně na formuli 1. Výrobu ensignů pro nižší formule převzal Peter Bloor z Wellingfordu.
- V USA představili Mario Andretti a jeho zaměstnavatel Parnelli Jones společný program sezony. Prioritu mělo americké mistrovství F5000, pro které Parnelli zakoupil dva nové vozy lola. V seriálu USAC chtěli nastoupit jen v Indianapolisu a vybraných prestižních podnicích. V Kalifornii mimo to vznikal pod vedením Maurice Phillippea Parnelli-F1, který měl být nasazen koncem sezony.
Andretti vedle toho zůstal i továrním jezdcem Alfy Romeo, pro kterou měl startovat ve vybraných vytrvalostních podnicích společně s Merzariem.
- Ředitel sportovního oddělení Fordu, Stuart Turner představil program své značky. Hlavní zaměření platilo mistrovství Evropy cestovních vozů (s Fordem Capri skupiny G2) a formuli Ford pro dorostence.
- Apropos mistrovství Evropy cestovních vozů: do duelu o titul se chystali giganti Ford a BMW skutečně s výbornými sestavami. Ford si smluvně zajistil Laudu, Masse, Fittipaldiho, Glemsera, Fitzpatricka a Hezemanse – BMW Petersona, Ickxe, Bella a Stucka.
- Peter Gethin vyhrál druhý závod Tasmánské série pro vozy F5000 v Pukekohe. Britův VDS-Chevron se prosadil před Johnem McCormackem, Davidem Oxtonem a týmovým kolegou Teddy Pilettem.
- Francouzský konstruktér Tico Martini oznámil, že jeho úspěšná značka postoupí z formule 3 do formule 2. Dva tovární Martini Mk14 měli s podporou BP pilotovat Jacques Laffite a Jean-Pierre Paoli.
Reuteman na Brabhamu-Ford v Buenos Aires.
Mario Andretti jezdil roku 1974 za stáj Parnelliho Jonese.
Text: Roman Klemm