První obrázky FW36
Turbomotory jsme již dříve měli, toto je o něčem úplně jiném.
Původně to měl být McLaren, který první online odhalí křivky svého letošního vozu. Včera ho ale nečekaně předběhla Force India a dnes se před něj neváhal zařadit ani Williams. Návrhy monopostu, které dnes prezentoval na svém webu, ale vznikly již v průběhu prosince. Dá se tak předpokládat, že se koncem ledna v garáži Williamsu objeví trochu jiná verze nového FW36.
Přesto nám obrázky nového auta konečně umožňují udělat si představu o tom, jak bude nová generace monopostů F1 vypadat. Už na první pohled zaujme hlavně velmi úzká špička nosu, široké bočnice, či výrazná ploutev na krytu motoru.
K tomu, co Williams Mercedes FW36 skrývá pod povrchem, se vyjádřil nový technický ředitel týmu, Pat Symonds:
"Turbomotory jsme již dříve v F1 měli, ale toto je o něčem úplně jiném. Nejde jen o změnu motoru. Prošli jsme z částečně hybridního, ale jinak klasického atmosférického motoru, na plně integrovanou hybridní pohonnou jednotku s množstvím nových technologií v jejím samotném srdci."
Symonds dále prozradil, že se jim podařilo zlepšit vodní a olejové chladicí systémy, ale nové výkonnější ERS a turbokompresor mají obrovské nároky na chlazení. Kvůli tomu museli přijít s mnohem širšími bočnicemi.
Williams podepsal sedmiletou smlouvu na dodávky pohonného ústrojí s Mercedesem, ale nadále si připravuje vlastní převodovku. Tu se jim podařilo připravit v předstihu, ale je to jejich první osmistupňová převodovka, takže spolehlivost si ještě budou muset otestovat na dráze.
Náročným úkolem bylo i dostat monopost na minimální váhový limit, protože nová pohonná jednotka je mnohem těžší, než loňské V8 s KER-em.
Přesto Symonds upozorňuje, že F1 je stále hlavně o aerodynamice a věří, že se letos se svým aerodynamickým balíčkem posunou velmi blízko ke špičce.
První kilometry v Jerezu dostane na starost Valtteri Bottas. Toho tým nasadí během prvních dvou dnů. 30. a 31. ledna zasedne do vozu Felipe Massa.