Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nový vůz Williamsu nejspíš nebude o 5 sekund rychlejší

Nový vůz Williamsu nejspíš nebude o 5 sekund rychlejší

Kvůli Strollovi se bude vyrábět více dílů.

Pat Symonds je ohledně vozů sezóny 2017 mírně skeptický. Před změnou pravidel varoval, že velké zvýšení aerodynamického přítlaku bude mít nepříznivý vliv na předjíždění a teď si není jistý, zda vozy opravdu budou o 5 sekund rychlejší a budou lámat rekordy okruhů. Mnoho z nich patří vozu Ferrari F2004 z roku 2004. Také si je jistý, že všichni jezdci jsou dost silní, aby jízdu v nich fyzicky zvládli.

"Už v takových vozech jezdili. Nebude to nic, co bychom už neměli v letech 2004, 2005," řekl Symonds. "Abych vám dal příklad, v typické 200km/h zatáčce se rychlost zvýší o 30 až 35 km/h. Bude tam o jedno G více, takže to bude o něco fyzicky náročnější, ale nic ohromného. Rychlost bude podobná vozům, které jsme měli před více než deseti lety, ale ne až tak vysoká.

Pamatujete, jak se mluvilo o zrychlení o 5 sekund? Nejsem si jistý, že se to podaří dosáhnout. Pneumatiky jsou velkou neznámou. Nevíme, jak rychlé budou. Ale podle mých předpokladů to budou asi 4 sekundy. Na tratích jako Barcelona, ​​která takovému typu vozu sedne, by to mělo být více, ale jinde méně. Například v Monze budeme chtít odebrat co nejvíce z přítlaku, protože nás na rovinkách bude brzdit odpor širších pneumatik. Řekl bych, že na takovém typu tratí uvidíme pouze malé rozdíly v časech na kolo."

Symonds ale zároveň očekává mohutný vývoj během sezóny.

"Vývojové tempo bude kruté. Myslím, že nic takového jsme neviděli, odkdy jsme narychlo lepili dohromady dvojité difuzory. (Oproti předchozím velkým změnám technických pravidel) máme méně času na vývoj vozu. Času ve větrném tunelu, i celkově. Změna před sezónou 2009 byla obrovská, ale mluvili jsme o ní celé věky. Pravidla jsme znali s velkým náskokem a ve větrných tunelech to frčelo 24/7. Při této změně jsme dostali modely pneumatik pro větrné tunely až na konci února a týdně smíme v tunelu udělat pouze 65 stintů, přičemž ve vývoji byl ještě i vůz sezóny 2016. Vozy jsou stále hodně nevyzrálé, proto bude vývoj bez přestání pokračovat."
 
Nová výzva čeká nejen designéry, ale i výrobu. Nejenže se bude vyrábět více nových dílů, ale je potřeba počítat i s tím, že nováček Lance Stroll jich zničí více než zkušený Felipe Massa.

"Počítáme se dvěma faktory. Zaprvé, bude více nových dílů. Zadruhé, budeme mít nováčka. Proto se pokusíme zvýšit výrobní možnosti."

Poslední velká změna pravidel vynesla Williams z chvostu pole až mezi nejlepší týmy. V roce 2017 se prý můžeme dočkat podobných překvapení, ale daní za to budou větší rozdíly v rychlosti vozů.

"Poslední velká změna byla pro Williams velmi dobrá, protože, spolu s pár dalšími týmy, měl problém pochopit foukaný difuzor a výfuk s Coanda efektem. Ty zmizely spolu s novými pravidly, čímž se všichni postavili na stejnou startovní čáru a díky tomu se mohlo zamíchat pořadí. To se může stát i nyní, jenže to neznamená, že rozdíly budou menší. O to se postará až čas."