Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Symonds: Omezené využívání tunelů zabrání dominanci

Symonds: Omezené využívání tunelů zabrání dominanci

Sezony 2009 a 2014 se prý už nebudou opakovat.

Jeden z nejuznávanějších expertů na techniku ​​F1, Pat Symonds, je přesvědčen, že příští rok neuvidíme dominanci jednoho týmu a roztříštěné startovní pole, jako tomu bývalo v minulosti po velkých změnách technických pravidel.

Sezona 2009, první s vysokými zadními přítlačnými křídly, pneumatikami bez drážek a KERS-em, začala dominancí týmu Brawn a následoval rychlý vzestup vozů Red Bullu. V roce 2014, prvním s ořezanou aerodynamikou zadní části vozu a hybridními pohonnými jednotkami s turbem, jsme sledovali dominanci vozu Mercedes, přičemž velkou část svého náskoku před zbytkem pole si Němci zachovali doteď.

V čem má být sezóna 2017 jiná? Vývoj vozů všech týmů je po celou dobu přísně omezován pravidly regulujícími využívání větrných tunelů, programů CFD i testování na trati. Velké týmy tak nemohou své zdroje využívat tak efektivně, jak jim to bylo umožněno předtím a pohonné jednotky se nemění.

"Musíte myslet na to, co všechno se během posledních let změnilo. Aerodynamici každého týmu mohou v tunelu udělat pouze 65 testů týdně," vysvětluje technický ředitel Williamsu, který se už léta drží na pomezí velkých bohatých a malých chudých týmů.

"Vzpomeňte si, jak to bylo před velkou změnou v roce 2009. (Velké týmy) mohly strávit v tunelech tolik času, kolik chtěli. Některé týmy využily dva větrné tunely. Například Toyota, které jely dva tunely 24/7. Samozřejmě jí to velmi pomohlo.

Když jsme se připravovali na rok 2014, měli jsme povolených 80 testů v jednom tunelu týdně. Teď už je to jen 65. To zásadně vyrovnává podmínky. Ano, musíte těch 65 testů využít co nejlépe, ale z toho nevzniknou až takové rozdíly, jaké vznikaly před lety."

Symonds si nemyslí, že se nové vozy postarají o dramatičtější závod, ale aspoň to budou krasavci.

"Líbí se mi. Líbí se mi, jak budou vozy vypadat a líbí se mi i všechno to kolem. Pohledem inženýra je to velmi zajímavé a já mám změny rád. Ale nevím, jestli tohle je to, co teď sport potřebuje. Nemyslím si, že závodění bude výrazně lepší."