Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Newey: S těmito nosy by mohly být vozy nebezpečné

Newey: S těmito nosy by mohly být vozy nebezpečné

Nelíbí se mu ani baterie KERSu pod palivovou nádrží.

Adrian Newey zpochybnil logiku nových bezpečnostních předpisů. Ty donutily týmy navrhnout několik zvláštních tvarů nosů, aby jejich špičky dostali blíže k asfaltu.

Je to sice jen jedna z mnoha velkých letošních změn, ale jistě nejvíc viditelná ze všech. Důvodem snížení nosů přitom měla být bezpečnost jezdců. V minulosti se při kolizí dvou vozů mohlo stát, že jedno auto použilo druhé jako skokanský můstek.

"Pravidlo bylo zavedeno po nějakém výzkumu FIA ukazujícím, že nižší výška nosu by snížila šance na odpálení monopostu do vzduchu." vysvětluje Newey. "To se stalo například ve Valencii před pár lety, když Webber vrazil zezadu do Kovalainena.

video

Musím se přiznat, že jsem znepokojen tím, že novým pravidlům se možná podařilo dosáhnout druhého extrému. Vozy se mohou začít chovat tak trochu jako ponorky. Pokud například vůz vrazí čelně do zadní strany jiného monopostu, může se stát že se vsune pod něj a jezdec skončí se zadní nárazovou strukturou jiného vozu v obličeji.
Jsou nehody, o kterých si myslím, že by dopadly mnohem hůř, kdyby u nich měli vozy nižší nosy. Před pár lety, když se Michael Schumacher otočil v zatáčce v Abú Zabí, někdo do něj vrazil. Myslíte, že s nižším vozem by ta nehoda dopadla líp nebo hůř? Já nevím, ale osobně nejsem fanouškem tohoto nového pravidla.
"

video

Newey zpochybnil i další nové pravidlo. To nutí týmy umístit baterie nového systému rekuperace energie do blízkosti přední části motoru. Red Bull byl jediným týmem, který dosud umisťoval KERS za motory a Newey nechápe, proč měl někdo potřebu přijít s takovým omezením.

"Umisťovaly jsme baterie do okolí převodovky. Mělo to hned několik výhod. Ušetřili jsme dost místa, umožnilo nám to přenést váhu baterií více dozadu a v oblasti motoru jsme získali větší volnost při rozložení hmotnosti i celkovém uspořádání. O tuto možnost jsme ale letos přišli. Není mi přitom jasné, co je na umístění baterií pod palivovou nádrží tak bezpečného, v porovnání s umístěním vzadu za motorem.", diví se Newey.