To Newey předvídal porpoising
Red Bull investuje do nového tunelu.
Mít v týmu geniálního aerodynamika, který je navíc i veteránem s desítkami let zkušeností, to se prostě vyplatí. A tak to vypadá, že Red Bullu to letos hodně pomohlo k zisku mistrovského titulu s Maxem Verstappenem, i k zisku Poháru konstruktérů. Jak Adrian Newey zmínil i ve své knize "Jak postavit monopost F1", téma vozů s přísavným efektem má nastudováno do hloubky. I díky tomu předvídal nebezpečí porpoisingu. Z velké trojky pouze Red Bull zahájil sezonu s vozem netrpícím tímto problémem. Naopak, Mercedesu F1 W13 porpoising zlomil vaz.
„Aerodynamice přísavného efektu jsem se věnoval během studia, moje poslední školní práce byla na téma jeho aplikace ve sportovních vozech,“ cituje Neweyho Auto Motor und Sport. „Hledal jsem si stáž, tak jsem pár týmům poslal žádost a většina ani neposlala odpověď, ale Harvey Postlethwaite, který tehdy pracoval pro Fittipaldiho, mi nabídl juniorskou pozici v jeho aerodynamickém oddělení. Avšak, jak se ukázalo, hned byl ze mě šéf vlastního oddělení, ve kterém jsem šéfoval jen sám sobě.“
Potom dostal Newey otázku ohledně předvídání problému s porpoisingem.
„Věděl jsem, že existuje. Ale i já jsem byl překvapen, že efekt byl až tak silný. A v podstatě každý měl vědět, že porpoising existuje. Je zakódován v genech tohoto typu vozů.“
Dále Newey řekl, že mnozí konkurenti nedokázali porpoising zvládnout, protože jej nelze simulovat ani ve špičkovém větrném tunelu. Větrného tunelu se týká i pozitivní zpráva, že se tým brzy pustí do výstavby zcela nového. V současnosti používá vícekrát modernizovaný tunel, který byl postaven ještě v roce 1946 ministerstvem obrany za účelem testování letadel. V týmu byl již znám jako „relikt studené války“.
Tak to vypadá, že Newey hodně přispěl ke skvělému vykročení do nové éry přísavného efektu. Foto: Red Bull
Také bylo prozrazeno, že obří investici do tunelu odsouhlasil před smrtí Dietrich Mateschitz. A to navzdory tomu, že obrovské peníze zrovna spolkla výstavba vlastní továrny na motory. Tunel bude zaměřen na efektivní využití času testování, který mají týmy F1 omezený pravidly FIA. Výstavba nového tunelu aktuálně běží v Silverstonu, v sídle Aston Martinu a ve Wokingu, kde sídlí McLaren. Výstavba velkého, složitého, přesného zařízení zpravidla trvá minimálně dva roky.
V souvislosti se změnou vedení společnosti vyrábějící energetické nápoje bylo potvrzeno, že tým Red Bull zůstane značně autonomní od zbytku společnosti i jejích ostatních marketingových aktivit a bylo popřeno, že Scuderia AlphaTauri je na prodej. Otazník může vyset nad budoucností Red Bull Ringu a VC Rakouska, jelikož okruh nikdy nebyl přímo ve vlastnictví společnosti, patřil Mateschitzově nadaci Projekt Spielberg, kterou Red Bull sponzoroval.
Zdroj: The Race, Auto, Motor und Sport, úvodní foto: Red Bull