Newey se těší na aktivní aerodynamiku
Na důchod nebo přestup ani nepomyslí.
Nejuznávanější technický génius F1 posledních desetiletí, Adrian Newey, neztrácí páru ani ve věku 65 let. Po skončení sezony, které opět jednou dominoval jím podepsaný vůz, tentokrát s rekordním počtem vítězství za rok. Novou motivací mu bude aktivní aerodynamika, kterou bude vybavena další generace monopostů vyvíjená pro sezonu 2026 a následující.
„Aktivní aerodynamiku skutečně musíme mít, abychom nahradili ztráty na straně výkonu (ještě více zelené) pohonné jednotky,“ řekl vyšší technický ředitel Red Bullu. „Mně to nedělá starosti. Nahradí nám to fakt, že pohonná jednotka bude mít k dispozici méně energie. Nemyslím, že to bude pro F1 špatné. Co nejvyšší efektivnost aerodynamiky je správným cílem. A proč ne? Aktivní aerodynamika se již dostává i do silničních automobilů. Tak proč ji nemít v závodech? Aktivní aerodynamika si udělala špatné jméno v 60. letech, když křídla odpadávala z vozů, ale to je už dávná minulost.“
Newey poznamenal, že F1 již pro automobilový průmysl zpopularizovala kotoučové brzdy nebo karoserii z uhlíkových vláken (samozřejmě pro ty dražší automobily) a zpopularizovat efektivní aerodynamiku, kterou lze šetřit palivo, bude dobrá věc. Řeč je přitom o nastavitelných přítlačných křídlech, spoilerech sportovních automobilů. Strmě nastavená křídla v zatáčkách a ploše nastavená na rovinkách, jako při využívání DRS, mají zajistit dostatek přítlaku v zatáčkách a menší aerodynamický odpor na rovinkách, což pak pomůže dosáhnout dobré maximální rychlosti i s hybridnějším motorem a s palivem z obnovitelných zdrojů.
„(Newey) přichází a odchází, jak uzná za vhodné. Pracuje na projektech, na kterých chce pracovat. Tým se přizpůsobil jeho stylu práce,“ popisuje šéf stáje Red Bull styl práce svého technického guru, který má tedy dostatek svobody na to, aby ho nic netáhlo oznámit odchod do důchodu. „Adrian je důležitou součástí týmu, ačkoli jeho role se léty změnila a v posledních letech náš technický tým vede Pierre Wache. A odvádí brilantní práci, takže nejsme na Adrianovi zcela závislí.“
Oslavuje spoustu vítězství, má před sebou nové výzvy a přitom ani nemusí chodit denně do práce. Může to vůbec být lepší? Foto: Red Bull
Newey na začátku letošního roku v tichosti vyjednal prodloužení smlouvy s Red Bullem a na jeho konci potvrzuje, že se nikam nechystá.
„To ani náhodou. Když jsem se připojil k Williamsu a k McLarenu, byly to dva velké týmy, které vyhrávaly závody a sbíraly tituly dříve, než jsem se objevil já. Můj přínos byl proto omezen téměř výlučně na to, co jsem mohl udělat lépe na straně návrhu vozu. Odchodem do týmu Red Bullu jsem riskoval kariéru, ale chtěl jsem být při přerodu celého týmu. V podstatě jsem jej pomohl vybudovat tak jako Christian (Horner) a Helmut (Marko) a nechce se mi jen tak odejít.“
Newey odchod zvažoval před desetiletím, v roce 2014, avšak jak sám připomíná, to bylo jen kvůli beznadějnosti situace, ve které se Red Bull ocitl kvůli nekonkurenceschopné pohonné jednotce od automobilky Renault, která zároveň odmítala píchnout své továrně na motory F1 finanční injekci potřebnou k rychlému dohnání konkurence. Situace se zlepšila až přechodem k motorům Honda v roce 2019, v roce 2021 přišel první ze zatím tří titulů Maxe Verstappena a nyní se Red Bull pustil i do vývoje vlastní pohonné jednotky, což dává Neweymu ještě volnější ruce.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull