Newey očekával problémy RB20
Teď předpovídá soutěž výrobců motorů.
Krátce poté, co Adrian Newey přestal dohlížet na správný směr vývoje vozu Red Bull, zabloudil tým do slepé uličky a musel se z ní vrátit zahozením měsíců vývoje, co ho stálo Pohár konstruktérů a téměř i mistrovský titul sezony 2024. Náhoda? Bývalý vyšší technický ředitel Red Bullu naznačuje, že pod jeho dohledem by se to nejspíš nestalo.
„Je si třeba uvědomit, že velkou část zásluh (na ukončení dominance Red Bullu) nesou Ferrari a hlavně McLaren. Odvedli velmi dobrou práci při vylepšování svých vozů,“ řekl Newey. „Ale už v roce 2023 jsem si všiml, že řízení vozu začalo být problematické. Samozřejmě, Max si s ním dokázal poradit. Nebylo to pro něj nejlepší, ale dokázal si s tím poradit. Checo ne. I proto se v průběhu roku rozevřely nůžky mezi Maxovými a Checovými výsledky. Přeneslo se to do začátku roku 2024, ale vůz byl rychlý, takže nějaký ten kompromis nevadil. Začalo mi to dělat starosti, jenže většina organizace si s tím vůbec nelámala hlavu.
Co se dělo poté, jsem už sledoval zvenčí. Nechci soudit, ale tipnul bych, že chyběly zkušenosti a lidé prostě pokračovali nastaveným směrem. A jak to šlo dál, tak už ani Max nebyl schopen vůz zkrotit. Kompromisy v nastavení dokážou problém do určité míry zakrýt, ale to neznamená, že problém neexistuje. Nastavení vozu má sloužit pouze optimalizaci vlastností vozu a částečně jeho přizpůsobení jezdci. Nemá se to přehánět.“
Zajímavý je také jeho pohled na současnou generaci vozů, která generuje přítlak hlavně podlahou. Zatímco jinde na voze je aerodynamika o vyvažování přítlaku a odporu, při designování podlahy omezuje jeho honbu za přítlakem něco jiného.
„Opět máme vozy, které využívají přísavný efekt, ale tentokrát bez závěsů na okrajích. Takový vůz bude vždy náchylný k nestabilnosti. Pod podlahou lze generovat místa s extrémním podtlakem, avšak po stranách musí nevyhnutně docházet k únikům. Čím blíže k asfaltu se dostanete, tím jsou problémy větší. Ovšem, je to skvělé místo k vytváření přítlaku. Vždy je to přítlak versus konzistentnost.“
Příští měsíc začne Newey pracovat na voze Aston Martinu sezony 2026. Foto: Aston Martin
K důvodům svého odchodu z Red Bullu a nalodění se na palubu Aston Martinu řekl jen tolik, že ho práce v motorsportu vždy bavila, že ji už dávno nemusí dělat pro peníze, ale bez ní by se unudil. A že by nebyl věrný sám sobě, kdyby v Red Bullu zůstal. Můžeme se jen domnívat, jestli to znamená, že ho to už u Red Bullu nebavilo a zda ho to nebavilo kvůli dominanci nebo vnitřně nesouhlasil s tím, aby Christian Horner sám ovládl Red Bull Racing, zvláště po kauze ze začátku loňského roku. A Lawrence Stroll z něj udělal spolumajitele svého týmu, přestože netušíme, kolik procent dostal, když přijal místo technického partnera. Do práce nastoupí příští měsíc, takže před sezonou 2026 se může podívat na zoubek vozu i celé organizaci, avšak minimálně jedna oblast není v jeho rukou.
„S velkou pravděpodobností bude začátek nové generace soutěží výrobců motorů. A je velká šance, že jeden výrobce začne v dominantní pozici. Pokud to bude díky spalovací části motoru, tak se to ostatním bude těžko dohánět, tak jsou postavena pravidla. Co se elektrické části týká, tam je více možností dohnat ztrátu. A co se týče paliva, které také může sehrál roli, tak tam je také v podstatě dostatek flexibilnosti, jen je třeba mít na paměti, že optimalizace bude tak důležitá, že končí časy, kdy se do motoru mohlo prostě nalít palivo jiného výrobce.“
Newey je pro Aston skvělým úlovkem i proto, že se léta podílel na designování vozů kolem pohonné jednotky Hondy, která bude od příštího roku partnerem Astonu. Pohonná jednotka bude zcela nová, ale spolupráce s Japonci může pokračovat postaru. Nováčkem bude výrobce paliva, společnost Aramco, která už ale vyrábí udržitelné palivo pro F3 a F2 a jeho palivo posloužilo i jako referenční při prvních testech nových pohonných jednotek a psaní pravidel pro výrobce paliva.
Zdroj: Auto Motor und Sport, úvodní foto: Red Bull