Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Lotus představil svou novou kreaci formule 1, typ 76

Lotus představil svou novou kreaci formule 1, typ 76

Motorsport před 40 lety - 5. díl.

Colin Chapman již od roku 1970 nasazoval svůj osvědčený Lotus 72, se kterým získali Rindt a Fittipaldi tituly mistra světa. Pro ročník 1974 si geniální Brit konečně připravil něco nového: revoluční Lotus 76.

- Na druhý únorový týden roku 1974 se experti těšili hlavně proto, že jim chtěl Colin Chapman předvést svou novou kreaci formule 1, Lotus 76. Nebyli zklamáni. U nablýskaného vozu v neporazitelném lakování JPS, který pod Champanovým vedením zodpovídal Ralph Bellamy, se bylo nač dívat. Elegantní karosérie, jejíž protažený kryt motoru zároveň držel nevídaný dvouplošný zadní spoiler, měla chladiče až těsně před zadní nápravou. Ještě zajímavější ovšem byly inovace pod ní. Vůz byl údajně o 50kg lehčí, než jeho předchůdce a to napříč komplikovanému elektrickému a hydraulickému systému, který ovládal poloautomatickou spojku. U závěsů byly použity torzní tyče v kombinaci s teleskopickými tlumiči Koni.

Tým po prezentaci pádil do zamrzlého Goodwoodu, kde nováčka poprvé vyzkoušel. Dnes víme, že staré dobrá dvaasedmdesátka ještě dávno neměla odzvoněno...

- Do formule 1 se roku 1974 ovšem hrnulo i několik nováčků. Jedním z nich byl Trojan-Tauranac-Racing, který právě představil své plány. Majitel firmy Trojan (stavěla v licenci vozy McLaren) se spojil s geniálním konstruktérem Ronem Tauranacen (dříve Brabham, později Ralt) a postavil vlastní vůz F1. Trojan-Ford T102 měl s Australanem Timem Schenkenem v kokpitu debutovat při Španělské velké ceně.

- V konečné fázi příprav na evropskou část sezony F1 se nacházel i tým Rondel pod vedením Rona Dennise a Neila Trundela. „Přibližně za měsíc bude vůz připraven k testům,“ prozradil pozdější šéf McLarenu Dennis. Jako nejpravděpodobnější kandidáti pro kokpit nového týmu platili Tom Pryce nebo Tony Brise.

- Frank Williams podal bližší informace ohledně budoucího obsazení jeho druhého vozu. Jedničkou nadále zůstal Ital Arturo Merzario. Ve druhém kokpitu jeho Iso-Marlbora se měli po zbytek sezony střídat Dán Tom Belso a Nizozemec Gijs van Lennep.

- Totálním triumfem týmu VDS skončil šestý závod Tasmanské série v Surfers Paradise. Chevron Belgičana Teddyho Pilettea vyhrál před týmovým kolegou Peterem Gethinem a Frankem Matichem na slibném novém voze vlastní konstrukce. Max Stewart odstoupil s rozbitým motorem a celkové prvenství proto znovu převzal Gethin.

- Zlé zprávy z formule 2. Jak plánovaný úvodní podnik v Estorilu, tak i červnový závod v Zolderu byly odřeknuty. Sponzoři si své angažmá rozmysleli jinak...

- Jedním z finančně nejlépe zabezpečených týmů sezony 1974 byl právě představený ShellSport-Luxembourg-Lola-F5000-Team Jackieho Epsteina. Dvě Loly T332 s motory Chevrolet ladiče Alana Smitha směli v evropském a britském mistrovství F5000 pilotovat Ian Ashley a Italka Lella Lombardiová.

 

Pilette vítězí před Gethinem v Surfers Paradise.
Snili o formuli 1: Ron Dennis a Neil Trundle. V kokpitu jejich Brabhamu F2 je Tim Schenken.