Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak dostat 40 vozů na start Grand Prix formule 1?

Jak dostat 40 vozů na start Grand Prix formule 1?

Motorsport před 40 lety - 8. díl.

Situace ohledně záplavy účastníků v MS-F1 začínala být pro pořadatele velkých cen a světový svaz CSI prekérní: začátkem března 1974 předvedly další dva nové týmy své vozy F1 – Amon a Lyncar.

- V šedesátých letech platil Chris Amon za největší příslib F1, sympaťák z Nového Zélandu se ale vyznačoval pochybným talentem, vybrat si pro danou sezonu vždy tým, který zrovna ztratil formu. Rozhodl se proto, že si pro rok 1974 postaví vůz sám a poprvé s ním vyrazil k testu v Goodwoodu. Konstruktérem byl Gordon Fowell, o výstřední aerodynamiku se postaral Tom Boyce a šasi postavil John Thompson (otec dnešního jezdce WTCC). Stavbu a vývoj Amona AF101 financoval John Dalton. Použito bylo osvědčeného motoru Cosworth DFV a Amonovým cílem bylo, debutovat v Kyalami koncem března

Při testu v Goodwoodu byl přítomen i tým Hesketh. James Hunt tam zajel nový traťový rekord a znovu tím předvedl, že se sněhobílá kreace doktora Postlethwaita opravdu povedla.

- Také nadaný ladič motorů a úřadující mistr F-Atlantic, John Nicholson hlásil: „Vůz pro formuli 1 hotov!“. Novozélanďanův tým postavil jednoduchý monopost Lyncar-Cosworth dle konstrukce Martina Slatera během pouhých čtyř měsíců. S podporou firmy Pinch Plant Hire pana Bruna Druryho chtěl Nicholson vyrazit do vybraných evropských závodů F1.
Nicholson prezentoval vůz v Silverstone, kde jej hned vyzkoušel. Na trati při tom potkal i Jackieho Olivera v novém Shadowu CanAm...

- Na větší zkušenosti a především mnohem lepší finanční zázemí (jak si bláhově myslel) se mohl spolehnout John Surtees. Bývalý mistr světa motocyklů a F1 představil nového sponzora, který měl jeho značce dopomoci k vítězství. Vedle věrných mecenášů Fina a Matchbox se Big-Johnovi podařilo získat i podporu belgického Hi-Fi giganta Bang & Olufsen. Nadšený John na to zakoupil prostory pro novou továrnu v Edenbridge, kam se měl tým stěhovat po Jihoafrické GP. Belgičané ovšem během příštích měsíců nejevily zájem zaplatit, což Team Surtees o vlásek zničilo...

Dobrá zprávy pro „hrdinu z Zandvoortu“ Davida Purleye: nejen, že od Královniny matky obdržel v Buckinghamském paláci vyznamenání George Medal, konečně se mu podařilo najít angažmá pro sezonu 1974! Majetný importér Fordů a BMW, Bob Harper z Hong Kongu se rozhodl, že vstoupí dle vzoru krajana Teddyho Yipa na velkou závodní scénu. Pro Purleye a Rakušana Dietera Questera koupil dva nové Marche-BMW 742 a přihlásil je do mistrovství Evropy formule 2. „Team Harper Hong Kong“ měl základnu v Purleově dílnách v Bognor Regis pod vedením Mike Earlea (letos s týmem Onyx ve WTCC).

- Svůj talent, najít výborné sponzory znovu potvrdil Guy Edwards. Vedle svého angažmá ve formuli 1 s týmem Grahama Hilla se mu podařilo přimět mecenáše Embassy, aby mu zaplatil i sezonu v britském mistrovství F5000 s vozem Lola T332.

- V Brands Hatchi se přišlo na první britský národní míting organizovaný klubem Surrey Centre of the BARC podívat 3500 diváků. Závod šampionátu Wella-For-Men formule Ford1600 vyhrál Richard Morgan před Sydem Foxem a Stephenem Southem. Šestý dojel jistý Geoff Lees.

 

– Zklamal svého pilota na celé čáře: Amon-Ford AF101
Lyncar formule 1 s Johnem Nicholsonem v kokpitu. Boty a helmu zatím odstavil vlevo pod přívěs
John Surtees hrdě prezentuje nového sponzora (v kokpitu je Jochen Mass). Kooperace s firmou Bang & Olufsen měla být největším zklamáním jeho dráhy.