Jak dostat 40 vozů na start Grand Prix formule 1?
Motorsport před 40 lety - 8. díl.
Situace ohledně záplavy účastníků v MS-F1 začínala být pro pořadatele velkých cen a světový svaz CSI prekérní: začátkem března 1974 předvedly další dva nové týmy své vozy F1 – Amon a Lyncar.
- V šedesátých letech platil Chris Amon za největší příslib F1, sympaťák z Nového Zélandu se ale vyznačoval pochybným talentem, vybrat si pro danou sezonu vždy tým, který zrovna ztratil formu. Rozhodl se proto, že si pro rok 1974 postaví vůz sám a poprvé s ním vyrazil k testu v Goodwoodu. Konstruktérem byl Gordon Fowell, o výstřední aerodynamiku se postaral Tom Boyce a šasi postavil John Thompson (otec dnešního jezdce WTCC). Stavbu a vývoj Amona AF101 financoval John Dalton. Použito bylo osvědčeného motoru Cosworth DFV a Amonovým cílem bylo, debutovat v Kyalami koncem března
Při testu v Goodwoodu byl přítomen i tým Hesketh. James Hunt tam zajel nový traťový rekord a znovu tím předvedl, že se sněhobílá kreace doktora Postlethwaita opravdu povedla.
- Také nadaný ladič motorů a úřadující mistr F-Atlantic, John Nicholson hlásil: „Vůz pro formuli 1 hotov!“. Novozélanďanův tým postavil jednoduchý monopost Lyncar-Cosworth dle konstrukce Martina Slatera během pouhých čtyř měsíců. S podporou firmy Pinch Plant Hire pana Bruna Druryho chtěl Nicholson vyrazit do vybraných evropských závodů F1.
Nicholson prezentoval vůz v Silverstone, kde jej hned vyzkoušel. Na trati při tom potkal i Jackieho Olivera v novém Shadowu CanAm...
- Na větší zkušenosti a především mnohem lepší finanční zázemí (jak si bláhově myslel) se mohl spolehnout John Surtees. Bývalý mistr světa motocyklů a F1 představil nového sponzora, který měl jeho značce dopomoci k vítězství. Vedle věrných mecenášů Fina a Matchbox se Big-Johnovi podařilo získat i podporu belgického Hi-Fi giganta Bang & Olufsen. Nadšený John na to zakoupil prostory pro novou továrnu v Edenbridge, kam se měl tým stěhovat po Jihoafrické GP. Belgičané ovšem během příštích měsíců nejevily zájem zaplatit, což Team Surtees o vlásek zničilo...
Dobrá zprávy pro „hrdinu z Zandvoortu“ Davida Purleye: nejen, že od Královniny matky obdržel v Buckinghamském paláci vyznamenání George Medal, konečně se mu podařilo najít angažmá pro sezonu 1974! Majetný importér Fordů a BMW, Bob Harper z Hong Kongu se rozhodl, že vstoupí dle vzoru krajana Teddyho Yipa na velkou závodní scénu. Pro Purleye a Rakušana Dietera Questera koupil dva nové Marche-BMW 742 a přihlásil je do mistrovství Evropy formule 2. „Team Harper Hong Kong“ měl základnu v Purleově dílnách v Bognor Regis pod vedením Mike Earlea (letos s týmem Onyx ve WTCC).
- Svůj talent, najít výborné sponzory znovu potvrdil Guy Edwards. Vedle svého angažmá ve formuli 1 s týmem Grahama Hilla se mu podařilo přimět mecenáše Embassy, aby mu zaplatil i sezonu v britském mistrovství F5000 s vozem Lola T332.
- V Brands Hatchi se přišlo na první britský národní míting organizovaný klubem Surrey Centre of the BARC podívat 3500 diváků. Závod šampionátu Wella-For-Men formule Ford1600 vyhrál Richard Morgan před Sydem Foxem a Stephenem Southem. Šestý dojel jistý Geoff Lees.