Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ericsson: Nemůžu si přece odseknout nohu

Ericsson: Nemůžu si přece odseknout nohu

Hmotnost jezdců je opět velkým tématem Formule 1.

Výška a hmotnost jezdců se zase jednou staly jednou z důležitých témat formule 1. Naposledy byl takto obrovský tlak na štíhlou linii závodníků kladen v roce 2009, kdy Formule 1 poprvé zavedla systém KERS. Nyní se situace opakuje a s příchodem nových, těžších pohonných jednotek by inženýři opět chtěli své monoposty svěřit do rukou co nejlehčím jezdcům.

Pravděpodobně všechny týmy dokáží své vozy dostat na minimální předepsanou hmotnost - 691kg (včetně jezdce). Nicméně, týmy, které se dokáží dostat pod tuto hranici, si mohou dopřát luxusu, přidat do vozu závaží. Ta umístí ve vozech tam, kde jim nejvíce pomohou vylepšit vyvážení monopostu a navíc snížit jeho těžiště, což se může projevit nejen v časech na kolo, ale lepší rozložení hmotnosti může pomoci i v lepší práci s pneumatikami Pirelli.

Vyšší jezdci to proto v tomto roce nebudou mít lehké. Mezi letošní nováčky přitom patří i Švéd Marcus Ericsson, který, k jeho vlastnímu zármutku, měří "až" 180 centimetrů.

"Nemám konkrétní hmotnost, na kterou se potřebuji dostat, ale jsem odhodlán zbavit se tolika kilogramů, kolika jen budu moci. Ale musím myslet na to, abych pak ještě vydržel dvouhodinovou jízdu ve voze F1", vysvětluje nováček Caterhamu.

180 centimetrů vysoký a 69 kilogramů vážící Ericsson se rozhodl spolupracovat se specializovanou klinikou v Itálii, která mu sestavuje přísný dietní program.

"Budeme úzce spolupracovat, abychom si byli jisti, že dosáhnu přesně tu správnou hmotnost. Nemůže ze mě totiž zůstat pouze kostra, pokud mám pravidelně zápasit s obrovským G-přetížením. Nebudu obědvat hamburgery, ale potřebuji pravidelně jíst, protože musím každý den podstupovat tvrdý trénink.", popisuje Švéd svou neveselou zimní přípravu.

Vysokými bočními přetíženími v rychlých táhlých zatáčkách trpí hlavně jezdcovi krční svaly, které musí být pořádně vyvinuty, aby si během dlouhého závodu nepřivodili zranění. Jezdce navíc na začátku sezóny čekají i exotické závody v malajských a bahrajnských vedrech, co bude zatěžkávací zkouška především pro jejich kondičku.

"Je škoda, že FIA a Formule 1 nemohou jednoduše o 10 kilo zvýšit předepsanou hmotnost vozidel. Pak bychom neměli takové problémy a i výsledky by byly spravedlivější. Ale co mám dělat? Nemůžu si přece odseknout nohu. Přitom tři kila hmotnosti navíc, by znamenala ztrátu celé desetiny sekundy. A můj kolega Kamuj Kobajaši je ode mne o 7 nebo 8 kilo lehčí…

FIA přitom na koncilu v Ženevě minimální hmotnost monopostů o 10 kilogramů zvýšila. Pravidlo však začne platit až od roku 2015. Proti jeho dřívějšímu zavedení vystoupili některé týmy a proslýchá se, že mezi tyto týmy patřil i Mercedes, jehož jezdci přitom nepatří k nejnižším. Dalo by se tedy spekulovat, že si Mercedes troufá dát dohromady jednu z nejlehčích kombinací monopost/motor? Každopádně na fotografiích Lewise Hamiltona jde vidět, že hamburgery ze svého jídelníčku vyřadil také.