Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V California 500 na oválu v Ontariu triumfoval Bobby Unser

V California 500 na oválu v Ontariu triumfoval Bobby Unser

Motorsport před 40 lety - 9. díl.

První závod amerického šampionátu USAC (dnes ChampCar) ovládl v Ontariu Bobby Unser na tovýrním Eagle-Offenhauser.

- Americkou oválovou sezonu pro monoposty rotevřel 10. března 1974 závod na 500 mil v Ontariu. Bobby Unser byl již posledních pět let pravidelně nejrychlejším jezdcem 500mílových klasiků, jeho vozy však zpravidla nevydržely tempo. V Ontariu se mu konečně podařilo takový závod vyhrát – poprvé od Indy roku 1968. Cesta k vítězství jeho Olsonite-Eagle ovšem vedla přes tvrdý, posledních 400mil trvající boj s bratrem Alem na starším Viceroy-Eagle. V cíli honičky na 200 kol je dělilo jen 0,6 sekundy – jednalo se o nejtěsnější výsledek historie USAC. Třetí skončil Jerry Grant na McLarenu-Offenhauser.
Triumf Gurenyovy značky Eagle podtrhli Jimmy Caruthers, Lloyd Ruby a Wally Dallenbach na místech 4 až 7.
Silný dojem ovšem zanechal i A.J. Foyt. Jeho Coyote-Foyt-Ford jasně dominoval kvalifikaci a po startu rychle ujel zbytku pole. Ve 20. kole si ale poškodil olejovou nádrž a musel vzdát.

- Majiteli týmu Shadow, Donovi Nicholsovi se vytýkalo, že se více zajímá o výsledky jeho značky na americké scéně, než o úspěchy ve formuli 1. Sezona 1974 mu měla v zámoří na každý pád vynést více vavřínů, než mistrovství světa. Postarat se o to měla nová kreace Mika Hillmana a Tony Southgathea pro finančně výhodný severoamerický seriál CanAm. V polovině března vyzkoušela jednička týmu Jackie Oliver vůz s osmilitrovým agregátem v Silverstone. Tento prototyp DN4 byl poté dále testován v USA a měl sloužit jako náhrada. Další dvě šasi pro Olivera a druhého jezdce týmu, Petera Revsona se právě nacházely ve stádiu dokončení.

- Dodavatel pneumatik GoodYear pozval „své“ týmy F1 do Jaramy u Madridu k testům. Přítomni byly Lotus, Ferrari, Tyrrell a s jedním vozem i McLaren a Brabham. Své ambice stát se nejrychlejším mužem F1 opět potvrdil Rakušan Niki Lauda. Vedle Petersona byl nejpilnějším jezdcem a zajel nejlepší čas před Reutemannem na Brabhamu. Ickx laboroval s modifikacemi nového Lotusu 76 a byl o dvě sekundy pomalejší, než Laudův Ferrari. Belgičan si ale byl jist, že pri velké ceně za dva měsíce o čtyři sekundy zrychlí.

- Na Davida Hobbse čekal roku 1974 perný program na obou stranách oceánu. Američan Carl Hogan chtěl svého britského pilota nasadit jak v americkém, tak i v evropském šampionátu F5000. K tomu Hogan nahlásil Hobbse vedle Johnnyho Rutherforda pro Indy500. Jeho McLaren M16/D tam měl nastoupit v lakování Carlin Black Labelu.

- Pořadatelé 24hodinovky v Le Mans zvěřejnili první listinu přihlášek. Bylo jich čtyřicet, po energetické krizi tedy ani stopy... Favoritzováni byly čtyři vozy Matra-Simca MS680/MS670 a kvarteto Alfy Romeo 33TT. Dle papírové formy se jim mohly pravděpodobně postavit jen dva vozy Gulf-Mirage.

- Dan Gurney nechal testovat svou novou jedničku týmu F5000, Breta Lungera v Riverside. První Američanova vyjížďka v továrním Eagle nemohla dopadnout lépe: časem 1m 14,65s rozdrtil traťový rekord.

- Ve Velké Británii se rozjely národní šampionáty: první závod John Player F-Atlatic v Mallory Parku vyhrál John Nicholson (Lyncar) před Jimem Crawfordem (March) a Richardem Scottem (Scott). Závod formulí Ford 1600 vyhrál při stejném mítingu Geogg Lees (Roayale). V Oulton Parku uděsil šampionát Lombard formule 3 smutným počtem pěti startujících. Tovární jezdec Marche, Brian Henton se s lehkostí prosadil před Tony Ruoffem (GRD). Jako třetí byl klasifikován Ed Wilkox na Merlynu Formule Ford!

 

Bobby Unser si jede na Eagle Offenhauser pro vítězství na oválu v Ontariu
Shadow DN4, vůz  který měl ovládnout šampionát CanAm.
Brian Henton porazil chabou konkurenci v Oulton Parku