F1 v Brands Hatch: vyhrál Ickx, zazářil ale i Lauda
Motorsport před 40 lety - 10. díl
V deštivém Brands Hatchi dokázal Niki Lauda dlouho vést nemistrovský Race of Champions. Šest kol před cílem se ovšem prosadil zkušený rainmaster Jacky Ickx.
- Před odletem do Kyalami se formule 1 17. března poprvé představila evropskému publiku závodem Race of Champions. 41.000 diváků sice muselo v Brands Hatchi odolat neustávajícímu dešti, byli ale odměněni napínavým závodem. Pořadatel se tešil z 29 přihlášek smíšeného pole F1 (16 vozů) a F5000.V kvalifikaci znovu potvrdil James Hunt kvality svého Heskethu a prosadil se před Regazzonim, Laudou, Reutemannem, Pescarolem a Fittipaldim. Start nejlépe vyšel Reutemannovi a za ním se zařadili Fittipaldi a Lauda. Hrdiny závodu se ale měli stát Lauda s Ickxem. Zatímco Reutemann po několika kolech „odložil“ svůj Brabham do bariéry v Druids, vedl Lauda před výborným Icxem ve starém Lotusu 72. Odstup Rakušana a Belgičana se celý závod měnil dle toho, komu se kdy připletl před nos pomalejší vůz F5000. Ickx si nakonec přeci jen lépe rozhodil nastavení vozu a šest kol před cílem vedoucí Ferrari v Paddock Bendu vybrzdil. V cíli byl Ickx o 1,5 sekundy před Laudou. Za nimi dojeli Fittipaldi, Hailwood, Regazzoni a Revson (kdo mohl tušit, že se jednalo o američanův poslední závod). Nejlepší z armády vozů F5000 byl osmý Ian Ashley.
- Více štěstí s počasím měli úšastníci prvního závodu mistrovství Evropy F5000, který se jel při stejném mítingu, ale již v sobotu a za sucha. Závod, do kterého vyrazilo jen 12 vozů ovládl novopečený Tasmánský mistr Peter Gethin na zbrusu novém VDS-Chevronu B28. Jediným jezdcem, který s ním dokázal držet krok, byl Brian Redman. Jeho Lola T332 nasazená Sidem Taylorem ale musela měnit pneumatiku. Redman přesto dokázal dojet třetí za Mikem Wildsem na Marchi týmu Dempster. Senzačně se uvedla Lella Lombariová: v cíli byla s odstupem jediného kola čtvrtá.
- Také formule Atlantic se v Brands Hatchi představila. Druhý závod mistrovství vyhrál Richard Scott na voze vlastní konstrukce před Američanem Tedem Wentzem (March) A Švédem Bertilem Roosem (Chevron).
- Apropos Bertil Roos: velký příznivec mladého Švéda, dovozce Chevronů pro USA, Fred Opert, měl s Bertilem velké plány. Chtěl ho v průběhu sezony nasadit jak do kompletního amerického šampionátu F-Atlantic, tak i do vybraných závodů ME F2. Mimo to mu hodlal pro Švédskou GP v červnu koupit kokpit formule 1.
- Kokpitů formule 1 bylo roku 1974 skutečně na rozdávání: mnozí insideři považovali pozvánku k odhalení dalšího nového vozu F1 za žertík. Kdo už slyšel o japonském týmu Maki? Údiv a překvapení bylo opravdu velké, když Japonci v Londýně svůj futuristicky karosovaný Maki-Ford F101 skutečně předvedli. Ani dodavatel pneumatik Firestone ještě před týdnem o projektu nic nevěděl! Bilý vůz s červeným sluncem na přídi měl být dále vyvíjen v dílnách Howdena Ganleye, který se stal i testmanem týmu.