Rozhovor: Jarno Trulli
Ferrari musí ustát Alonsovo politikaření.
Odkdy Jarno Trulli odešel z Caterhamu, ztratil většinu svého bývalého zájmu o motorsport a začal se naplno věnovat pěstování vína. Přesto si však na začátku nové sezóny našel čas, aby odpověděl na pár otázek od zástupce italského deníku Il Giornale.
Hybridní technologie, turbo, rekuperační systémy, limit pohonných hmot a 30 kilometrů elektrických kabelů. Jak se vám zamlouvá nový styl Formule 1?
Vůbec se mi to nelíbí. Měl jsem rád F1, v níž bylo jezdcovou úlohou maximalizovat potenciál stroje. Éra elektroniky přišla do Formule 1 právě během mé kariéry. Jednoho dne jsem si uvědomil, že namísto hledání správného průjezdu zatáčkou, hledám správné místo kam kliknout.
Je zde riziko, že v Melbourne dokončí závod pouze polovina monopostů a klíčovou roli sehraje spolehlivost. Ale Formule 1 bývala vždy především šampionátem rychlých strojů.
Co si myslíte o dvojitých bodech?
Někdo by měl vysvětlit, proč se budou udělovat dvojité body právě v Abú Zabí a nikde jinde.
Myslíte, že za dvojitými body je třeba hledat emírovo bohatství?
Pokud ano, tak je to totálně šílené. Chápu, že se chtěli vyhnout opakování loňské sezóny, ve které dominoval jediný jezdec, ale proč nepoužijí stejné schéma jako například basketbalové soutěže? Po patnácti velkých cenách mohou určit jezdce, kteří "postoupí do play-off" a ve zbývajících GP zabojují o šampionát odděleně od ostatních.
Bylo by to lepší, než současný systém, v němž může sezoně dominovat jeden jezdec, který udělá v posledním závodě chybu a přijde tak o titul. To už by bylo lepší udělovat dvojité body v posledních třech nebo čtyřech závodech.
A co si myslíte o omezení spotřeby paliva během závodu?
Netuším, jak to chtějí vysvětlit fanouškům. To nemůže fungovat. Celé je to vymyšlené pro inženýry, nikoliv pro fanoušky, kteří se chtějí jen dívat na závody. Ti nebudou chápat, jakým způsobem palivo vlastně ovlivnilo závod.
Jaké rozložení sil očekáváte na základě předsezónních testů?
Mercedes je na tom perfektně a jeho zákazníci mají méně problémů než ostatní týmy. Ferrari by mělo být až druhé, i když testy nám vždy poskytnou jen přibližnou představu, ne skutečný přehled.
A co týmy s motorem Renault?
Red Bull je na tom kvůli svému designu opravdu špatně, ale dokáže se s tím vyrovnat. A pokud ne, zaměří se na další sezónu a budou brát závody pouze jako náhradu za testy.
Co si myslíte o návratu Kimiho Räikkönena do Ferrari?
Kimi je jedinečný závodník. Sice toho moc nenamluví, ale svou práci zvládá. Všichni sice víme, co se může stát, pokud Ferrari začne řešit jeho osobní život, ale myslím, že se letos dočkáme velkého Räikkönena.
A jak na tom bude v porovnání s Alonsem? S ním jste se setkali v Renaultu…
Nemyslím, že bychom často viděli Alonsa předjíždět Kimiho přímo na trati. Na druhé straně, Alonso do hry zapojuje i politiku. Nicméně, když už Ferrari podepsalo smlouvu právě s tímto Finem, tak jsou snad připraveni zvládat i složité situace.
Jaké jsou šance Felipeho Massy? Williams vypadá velmi konkurenceschopně.
Jestli tuto příležitost využije, mohl by bojovat o titul.
V paddocku F1 už lze jen zřídka slyšet italštinu…
Ano. Má to několik důvod, hlavně ale ekonomickou situaci. Mercedesu ani Renaultu se nevyplatí investovat do italských závodníků. Větší užitek budou mít například z Brazilce. A to platí i pro Ferrari.
V F1 je už důležitější finanční podpora jezdce, než jeho profesionální kvality. Týmům chybí peníze, a tak podepisují smlouvy s jezdci, kteří ty peníze naopak mají. Skvělým příkladem je Davide Valsecchi. Má vše potřebné k tomu, aby závodil ve Formuli 1, ale nikdy nedostal skutečnou šanci.