Rozhovor: Pat Symonds
Do Williamsu se vrací sebedůvěra.
Formulí 1 otřásají změny pravidel a Williamsem zároveň otřásají organizační změny, jejichž původcem je jeho technický ředitel, Pat Symonds.
Dařilo se vám v zimních testech lépe, nebo hůř než jste očekávali?
Myslím, že jsme očekávali více problémů, než jsme ve skutečnosti měli. Vůbec neberu velké změny pravidel na lehkou váhu, ale očekával jsem, že budeme mít větší množství malých problémů. Samozřejmě se nějaké dostavily, ale na konci testů již například nový motor běžel skoro stejně dobře, jako staré osmiválce. Vůbec to nepřipomínalo první kroky nové pohonné jednotky.
Takové věci se ale v F1 nestávají často!
Je to tak. Během 12 dnů jsme ale absolvovali téměř 5 000 kilometrů. To mluví samo za sebe.
Myslíte, že je zde nějaký speciální důvod, proč to Williams zvládl snadněji než jiné týmy?
Samozřejmě nám pomohlo, že Mercedes připravil prvotřídní motor. Ale i tak jsme museli odvést množství dobré, solidní inženýrské práce, abychom ho integrovali do našeho šasi. Máme tým skutečně dobrých designérů, kteří v této oblasti odvedli skvělou práci.
Co nám řeknete o novém systému elektronického ovládání brzd? Mnoho týmů s ním mělo značné problémy…
I náš systém měl problémy. Několik menších problémů jsme měli v Jerezu, ale všechny se nám podařilo vyřešit dříve, než jsme se vrátili zpět do Grove. Od té doby již celý systém funguje bezchybně.
Takže se vám mnoho položek z vašeho seznamu podařilo vyškrtnout už v Jerezu?
Ano, i když proces samozřejmě pokračoval až do posledního dne testů. V Jerezu se nám opravdu dařilo. Měli jsme tři docela dobré dny a jeden, během kterého jsme měli problémy.
Během posledních dvanácti měsíců jste váš tým značně posílili. Je již tento proces ukončen?
Ano. A jsem nadšený z toho, co jsme dosáhli. Nerozšířili jsme tým o stovky nových lidí, pouze jsme naši dort obohatili o pár třešniček. Grove má skutečně zdravé jádro a skvělé zaměstnance, ale museli jsme se porozhlédnout po pár lidech, kteří nám pomohou v konkrétních oblastech.
Po tak dobré předsezónní přípravě musí být morálka týmu na vysoké úrovni. Týmy často využívají slovní spojení "jsme opatrně optimističtí“…
Ale je to docela dobrá fráze, no ne? (smích) Máme vysokou morálku a týmu se vrátilo sebevědomí.
Zdá se, že důležitou roli sehraje management paliva. Je na to Williams připraven?
Myslím, že v této oblasti nebudeme mít žádný problém, protože jsme se na ni zaměřili již během testů. Tohle mi starosti nedělá.
Během posledních sezón byly nejdůležitější pneumatiky. Myslíte, že nyní sehraje hlavní roli palivo?
Nejsem si tím tak jistý. Jednak jsou tu okruhy, kde není problém vejít se do 100 kilogramového limitu. Albert Park je jedním z okruhů, kde by bylo jednodušší mít k dispozici více paliva, ale i tak jsme si spotřebu sledovali už v minulosti, protože jsme v cíli chtěli mít maximálně pár stovek gramů paliva navíc.
Jezdci často hovoří o vysokém točivém momentu nových motorů, který ničí pneumatiky. Je to pravda?
Ano.
Určitě už máte plán na příštích několik závodů. Přinesete na každý závod nějaké viditelné vylepšení, nebo plánujete velký balík pro první evropský závod?
Určitě budeme vůz vylepšovat pravidelně. Seznam toho, co chceme udělat je dlouhý a něco z něj určitě nasadíme ještě před Evropou, ale s některými věcmi je lepší počkat do chvíle, kdy se vozy opět vrátí zpět na základnu.