Rozhovor: Toto Wolff
O dnešním závodě, Lewisi Hamiltonovi i Rossu Brawnovi.
O okruhu v Barceloně se mluví jako o trati, kde jsou aerodynamika a práce s pneumatikami nade všechno. Velké uznání tedy patří technickému oddělení Mercedesu, jehož vozy (po novém označované F1 W05 Hybrid) dominovaly všem tréninkům i všem částem kvalifikace. Znamená to, že bude dnes na čele závodu nuda? Podle Tota Wolffa, ne. Mercedes může, díky náskoku, svým jezdcům ponechat "volnou ruku" stejně, jako to udělal v Bahrajnu.
Zdá se, že máte atraktivitu závodu ve svých rukou. Vše závisí na tom, zda svým jezdcům povolíte vzájemný souboj. Připustili byste opakování bahrajnského scénáře?
Ano. Nevadilo by nám, kdyby se Bahrajn zopakoval v každém závodě! Sice nám pokaždé přibude pár šedivých vlasů, ale právě takto by se měl chovat závodní tým. Tvrdé souboje patří k naší filozofií. Jezdci však nesmějí zapomínat, že na prvním místě jsou zájmy týmu.
A myslíte, že na to jezdci myslí i v zápalu boje?
Vědí o co jde a musí na to myslet i během soubojů.
Říká se, že Lewis zanechal několik svých aktivit nesouvisejících se závoděním. Nevěnuje se už tolik hudbě ani módě ani dalším věcem. Dokázal ho Mercedes vtáhnout zpět do závodní dimenze?
Ne, nikam jsme ho netahali. Nezapomínejte, že Lewis je stále ještě mladý. Některé věci souvisejí s vývinem jeho osobnosti a jedinou osobou odpovědnou za Lewisův vývoj je Lewis sám. Já to vidím tak, že je nyní šťastný a to ho pohání vpřed.
Může to být i tím, že má možnost vyhrát každý závod?
Možná. Lewis touží vyhrávat, a pokud zjistí, že má příležitost, pak ho může začít více bavit i jeho práce. Šance vyhrávat je pro jezdce fantastickým stimulátorem.
Jak se díváte na své jezdce? Právě teď se Lewis zdá být jasně lepším…
Ano, pokud se díváte jen na pár posledních závodů, zdá se být Lewis mnohem lepší, protože vyhrává závody. Ale oba jsou fantastickými jezdci. Tvrdě soupeří a i pokud jste na vzestupu, nikde není napsáno, že to tak bude i v dalším závodě. Oba to vědí a od obou očekáváme skvělé výkony.
Asi by nebylo férové tvrdit, že za vaši současnou rychlost odpovídá pouze Paddy Lowe. Průlom přišel těsně po odchodu Rosse Brawna.
Můžu to přiznat otevřeně - za současné úspěchy vděčíme z velké části Rossovi. Celý tým ho obdivuje za to, co dokázal. Tým ale nestojí na úspěších jednoho člověka. Náš tým má 800 zaměstnanců v Brackley a dalších 400 v Brixworthu (sídlo Mercedes AMG - High Performance Powertrains, kde vznikají motory Mercedes pro Formuli 1, bývalý Ilmor) a všichni přispívají k úspěchu. Je trochu iritující, když média popisují úspěch jednotlivců a na zbývajících 1 200 zaměstnanců zapomínají.
Pokud by Ross zůstal v týmu, sklidil by všechnu slávu? Lidé by asi řekli: "Dokázal to v roce 2009 a nyní znovu." Bez něj se více uznání dostane celému Mercedesu…
Tak to vidí média, ale není to způsob, jakým naše společnost, náš tým funguje. Jak jsem řekl, Rosse všichni obdivujeme a měl velký vliv i na naše současné auto, ale úspěch týmu není o jednotlivci. Mohu vám hned teď jmenovat 50 inženýrů, kteří také mají velký vliv na letošní úspěchy a jsou zde stovky dalších důležitých lidí. Vaše otázka také naznačuje, že jsme věděli, že budeme letos úspěšní, ale to v F1 není možné.