Grand magazín 8/2014 (28. dubna – 13. května)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Zvěsti z 30. dubna o účasti české stáje v závodě 24 hodin ve Spa byly o pár dní později potvrzeny samotným týmem (tisková zpráva Zde).
Dva a půl měsíce před zahájením podniku 24 hodin v Le Mans zveřejnili 12. května pořadatelé z SRO startovní listinu týmů se zájmem o účast v závodě. Spolu s možnými sestavami získanými z vlastních zdrojů a s přispěním informací z Endurance-Info můžete její podobu vidět Zde.
Test nového Audi a budoucnost GT vozů
Zkoušky druhé generace Audi R8 LMS před třemi týdny v Monze nedávno rozvinul informacemi k současné situaci na trhu GT3 reportér Speedweeku. Ty později doplnily sdělení vedoucího sportovního oddělení Audi, Dr. Wolfganga Ulricha.
Podle dřívějších úvah spolu s představením silniční verze nástupce Audi R8 měla být odhalena také závodní varianta v úpravě pro GT3. Uvedení druhé generace německého supersportu je plánováno na začátek příštího roku.
Přestože vedoucí sportovního oddělení ingolstadtského výrobce potvrdil, že v Monze byla zkoušena již druhá generace vozu, na trhu se závodní vůz objeví později: „Nyní jsme začali pouze s testy a jsme teprve na začátku. Ukončení vývoje předpokládáme na konci příštího roku, k uskutečnění zkušebních závodů dojde v roce 2016. Teprve poté dodáme novou R8 prvním zákazníkům“.
Přitom v současnosti nejsou známy požadavky na jednotná GT, která by měla již od roku 2016 (nejpozději od roku 2017) nahrazovat nynější vozy GT2 (GTE) a GT3. Tuto skutečnost naznačil také Ulrich: „Zkoušíme prototyp postavený podle nových pravidel, alespoň podle toho co víme o nových předpisech“.
K dokončení technických předpisů dojde pravděpodobně v červnu při setkání FIA a výrobců. V nových pravidlech kategorie GT nahradí současné GT3. Nástupcem GTE se stane třída s pracovním názvem GT+. V případě GT3 je zmíněno přechodné období pro použití ještě v roce 2018.
Podle německého magazínu však nemusí být pořízení nového Audi R8 špatnou volbou. Nástupci totiž mohou být dražší a také nejméně o dvě vteřiny pomalejší.
Audi však není jediným výrobcem, který chystá uvést na trh vůz končící třídy GT3. Proslýchá se o přípravách Mercedesu vycházejícího z menšího modelu, než je současné SLS. Vůz by se měl na trhu objevit také v roce 2016.
Než se však objeví nová GT bude možné u nynějších GT3 provést prozatím od roku 2013 pozastavené vylepšení. Podklady pro posouzení FIA je nutné předložit nejpozději v červnu, k testům vylepšených modelů pro rok 2015 má dojít v září.
Výsledkový servis
International GT Open (1/8), Nürburgring
Úvodního podniku se zúčastnilo 24 vozidel. Oba závody byly nakonec ochuzeny o jedno z lamborghini týmu Eurotech (Valsecchi, Venturini) poškozené po havárii v kvalifikaci.
70´´ závod
Již v první zatáčce po letmém startu to vypadalo na menší drama při postrčení Catsburga (č. 6, SGT, Corvette, Selleslagh) Ramosem (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing). Holandský pilot dostal hodiny, navzdory startovní vřavě se mohl bez poškození vozu vydat z chvostu pole na stíhací jízdu. Ramosův vůz utrpěl viditelné poškození, z jehož okolí se zpočátku valil oblak dýmu navozující dojem poškozené pneumatiky. Dokázal si však udržet třetí pozici, z níž startoval.
Postrkování kohoutů v amerických korábech bravurně využil sedmý Enge (č. 72, GTS, Lamborghini, Kox Racing), který se protáhl vnitřkem za Monterminiho (č. 1, SGT, Ferrari, Villorba).
Sobotní však závod významněji ovlivnil pozdější pět kol trvající výjezd zpomalovacího vozu po závadě na motoru porsche Tutumlua (č. 13, SGT, Autorlando). Španělský jezdec skončil v hodinách v první zatáčce, kde potřeboval také preventivní zásah komisařů s hasícími přístroji. Catsburg se v době vyjetí bezpečnostního vozu probil již na 11. příčku.
Přestože se před výměnami ocitl Enge pod tlakem Zampieriho (č. 60, SGT, Ferrari, SMP), své vynikající umístění uhájil. Bohužel střídající Völker při svém debutu v GT svými časy na úrovni amatéra neměl v poli s malými rozestupy šanci zabránit rychlému propadu na konečnou 19. příčku.
Zatímco Montermini za sebou dokázal v první části za sebou udržet i zkušeného Engeho, střídající Schirò (č. 1, SGT, Ferrari, Vilorba) po chybách podlehl nejprve Mavlanovovi (č. 60, SGT, Ferrari, SMP), později Souletovi (č. 6, SGT, Corvette, Selleslagh).
Na čele s přehledem jezdil Pastorelli (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing), který se po ujetí 32 kol mohl radovat z vítězství.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
1:10:08.400
|
2.
|
SGT
|
D.Zampieri/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 4.566
|
3.
|
SGT
|
N.Catsburg/M.Soulet | Selleslagh |
C2
|
+ 6.545
|
4.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schirò | Villorba |
F
|
+ 9.484
|
5.
|
GTS
|
J.M.P.Aicart/V.Maleev | SMP Racing |
F
|
+ 24.623
|
6.
|
SGT
|
J.Camathias/M.Venturi | Black Bull |
F
|
+ 30.592
|
7.
|
GTS
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 30.919
|
8.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/F.Leo | AF Corse |
F
|
+ 31.315
|
9.
|
GTS
|
M.Plachutta/T.Jäger | Plachutta |
MB
|
+ 35.483
|
10.
|
GTS
|
A.Piccini/G.Roda | AF Corse |
F
|
+ 45.579
|
11.
|
GTS
|
A.Sicart/S.Constantini | Ombra |
F
|
+ 49.882
|
12.
|
GTS
|
D.Derdaele/M.Retera | V8 Racing |
C
|
+ 52.448
|
13.
|
GTS
|
C.Campanico/A.Patel | Novadriver |
A
|
+ 56.242
|
14.
|
GTS
|
G.Solieri/S.Pezzucchi | Krypton |
P
|
+ 57.761
|
15.
|
GTS
|
N.Pronk/P.Kox | Kox Racing |
L
|
+ 1:03.770
|
16.
|
GTS
|
S.Gatusso/M.Cordoni | Ombra |
F
|
+ 1:25.076
|
17.
|
GTS
|
F.Geri/L.Bontempelli | Eurotech |
L
|
+ 1:35.652
|
18.
|
GTS
|
A.Coimbra/L.Silva | Sports and You |
MB
|
+ 2:00.060
|
19.
|
GTS
|
T.Enge/M.Völker | Kox Racing |
L
|
+ 1 kolo
|
20.
|
GTS
|
D.Haggenmüller/S.Weidt | Spirit Race |
A
|
+ 3 kola
|
21.
|
SGT
|
A.Hamilton/D.Sijthoff | V8 Racing |
C2
|
+ 23 kol
|
22.
|
SGT
|
I.Tutumlu/M.Beretta | Autorlando |
P
|
+ 27 kol
|
23.
|
SGT
|
J.M.López/F.Monje | Drivex |
P2
|
+ 31 kol
|
60´´ závod
Nedělní závod představoval zajímavější podívanou díky množství předjížděcích manévrů a soubojů. I když v nejednom případě došlo ke kontaktu, vše se odehrávalo bez výjezdu bezpečnostního vozidla.
Na čele se Souletovým stínem (č. 6, SGT, Corvette, Selleslagh) stal Pastorelli (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing), jejichž společnou jízdu ukončilo teprve Pastorelliho zajetí do boxů. Jejich kolegové (č. 6 Catsburg, č. 2 Ramos) se již na dráze přímo neutkali kvůli nutnému prodloužení zastávky vozu holandské stáje.
Jestliže sobotní výjezd zpomalovacího vozu zhatil Engeho (č. 72, GTS, Lamborghini, Kox Racing) naděje na vybudování náskoku, současný průběh závodu zvyšoval ztrátu jeho výrazně pomalejšího kolegy. Český pilot tak přebíral vůz s kolem ztráty na nejlepší jezdce. Rychlými časy včetně zajetí nejlepšího kola v závodě se dokázal propracovat nejen pořadím vzhůru, ale po chvíli dokázal zdolat vedoucího Catsburga.
O něco lépe na tom byl úřadující šampión Montermini (č. 1, SGT, Ferrari, Villorba), který přebíral vůz od Schira ze sedmého místa. Italský jezdec se s nezměněnou vervou pustil k dobývání pozic.
Ani v neděli se Ramos (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing) nevyvaroval kontaktu v první zatáčce. Tentokráte se jeho obětí stal Camathias (č. 64, GTS, Ferrari, Black Bull) v posledním kole závodu. Švýcarský pilot zůstal po hodinách poměrně dlouho stát.
Konečné výsledky po ujetí 30 kol se po zásahu komisařů měnily, důvodem však bylo nedodržení minimálního času stráveného v uličce. Hříšníky, Campanica s Patelem, stála tato chyba přičtení dvaceti vteřin k výslednému času a propad o dvě pozice.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
N.Catsburg/M.Soulet | Selleslagh |
C2
|
1:01:25.202
|
2.
|
SGT
|
D.Zampieri/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 6.967
|
3.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schirò | Villorba |
F
|
+ 13.536
|
4.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
+ 28.490
|
5.
|
SGT
|
J.Camathias/M.Venturi | Black Bull |
F
|
+ 47.074
|
6.
|
GTS
|
A.Piccini/G.Roda | AF Corse |
F
|
+ 1:04.758
|
7.
|
GTS
|
A.Sicart/S.Constantini | Ombra |
F
|
+ 1:07.441
|
8.
|
GTS
|
D.Derdaele/M.Retera | V8 Racing |
C
|
+ 1:08.816
|
9.
|
GTS
|
M.Plachutta/T.Jäger | Plachutta |
MB
|
+ 1:27.456
|
10.
|
GTS
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 1:27.825
|
11.
|
GTS
|
C.Campanico/A.Patel | Novadriver |
A
|
+ 1:28.930
|
12.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/F.Leo | AF Corse |
F
|
+ 1:37.934
|
13.
|
GTS
|
T.Enge/M.Völker | Kox Racing |
L
|
+ 1:55.526
|
14.
|
GTS
|
G.Solieri/S.Pezzucchi | Krypton |
P
|
+ 1 kolo
|
15.
|
GTS
|
N.Pronk/P.Kox | Kox Racing |
L
|
+ 1 kolo
|
16.
|
GTS
|
A.Coimbra/L.Silva | Sports and You |
MB
|
+ 1 kolo
|
17.
|
GTS
|
F.Geri/L.Bontempelli | Eurotech |
L
|
+ 1 kolo
|
18.
|
SGT
|
J.M.López/F.Monje | Drivex |
P2
|
+ 1 kolo
|
19.
|
SGT
|
A.Hamilton/D.Sijthoff | V8 Racing |
C2
|
+ 1 kolo
|
20.
|
GTS
|
D.Haggenmüller/S.Weidt | Spirit Race |
A
|
+ 2 kola
|
21.
|
SGT
|
I.Tutumlu/M.Beretta | Autorlando |
P
|
+ 7 kol
|
22.
|
GTS
|
J.M.P.Aicart/V.Maleev | SMP Racing |
F
|
+ 15 kol
|
23.
|
GTS
|
S.Gatusso/M.Cordoni | Ombra |
F
|
+ 15 kol
|
Engeho úkolem bylo během tohoto podniku pomoci kolegovi při jeho premiéře v gétéčkách, což se projevilo na výsledku posádky. Více o vystoupení Engeho v Německu je slovy libereckého jezdce více popsáno Zde.
ADAC GT Masters (2/8), Zandvoort
Během víkendu v Holandsku 25 účastníků německého mistrovství poznalo pestrou škálu rozmarů počasí okruhu ležícího v blízkosti Severního moře. Oba závody se však odehrály za deště. Víkend tentokráte proběhl bez české účasti.
První závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
K.Estre/J.van Lagen | Schütz (GW IT) |
Porsche
|
1:00:29.033
|
2.
|
C.Jöns/M.Winkelhock | Prosperia |
Audi
|
+ 9.264
|
3.
|
K.van der Linde/R.Rast | Prosperia |
Audi
|
+ 14.194
|
Druhý závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
K.Estre/J.van Lagen | Schütz (GW IT) |
Porsche
|
1:00:47.322
|
2.
|
K.van der Linde/R.Rast | Prosperia |
Audi
|
+ 8.371
|
3.
|
F.Hamprecht/N.Thiim | Prosperia |
Audi
|
+ 13.937
|
Očekávané události
16. května - Formule.cz: představení Blancpain GT Series.
Souhrnný článek, v němž naleznete doplňující informace o nástavbě dvou šampionátů společnosti SRO.
17. – 18. května - Blancpain Sprint (2/7); BGTS (3/12), Brands Hatch
Druhý podnik šampionátu krátkých závodů se odehraje na zajímavém ostrovním okruhu v Brands Hatch. Přihlášeno je 22 posádek: 15 profesionálních, 3 smíšené a 4 sestavené z mladých talentů.
Oproti Nogaru došlo ke změně zařazení posádky týmu Phoenix (č. 5, Latif/Winkelhock) do kategorie smíšených sestav. Přesun so stejné třídy znamenalo vystřídání Tomáše Engeho Stefanem Landmannem za volantem lamborghini týmu Grasser. Rakouský pilot se stane trvalejší náhradou za zraněného Matzkeho.
Ve Velké Británii však Enge chybět nebude, objeví se v kokpitu lamborghini týmu Reiter (č. 88). Jeho kolegou nyní bude zdatnější Štefan Rosina. Také další příležitostný účastník, Farnbacher Racing (č. 57), se pochlubí zkušenou dvojicí jezdců ve složení Frommenwiler/Tandy.
Ke změnám sestav došlo u týmu Belgian Audi (Rusinov místo Guilverta, s Ortellim, č. 3) a BMW Team Brazil (Filho místo Piqueta jr., s Buenem, nyní č. 30 místo č. 21).
Přenos závodu můžete sledovat pouze prostřednictvím stránek pořadatele (Zde). Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce, díky zkrácenému formátu víkendu se oba konají v neděli.
Sport 5 nyní již nenabízí přenosy, sestřihy jsou vysílány na stanici Eurosport v úterý v noci.
Událost | Den | SRO | Start |
Kvalifikační závod | Neděle | 11,15-12,45 |
11,35
|
Hlavní závod | Neděle | 14,40-16,55 |
15,50
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
23. – 25. května - Blancpain Endurance (2/5); BGTS (4/12), Silverstone
23. – 25. května - ADAC GT Masters (3/8), Lausitzring
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (17. – 27. dubna) naleznete Zde.
Profily šampionátů
Blancpain Endurance Series (Zde)
Blancpain Sprint Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Sportcars 365, Speedweek, Formule