Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand magazín 8/2014 (28. dubna – 13. května)

Grand magazín 8/2014 (28. dubna – 13. května)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

Zvěsti z 30. dubna o účasti české stáje v závodě 24 hodin ve Spa byly o pár dní později potvrzeny samotným týmem (tisková zpráva Zde).

Dva a půl měsíce před zahájením podniku 24 hodin v Le Mans zveřejnili 12. května pořadatelé z SRO startovní listinu týmů se zájmem o účast v závodě. Spolu s možnými sestavami získanými z vlastních zdrojů a s přispěním informací z Endurance-Info můžete její podobu vidět Zde.

Test nového Audi a budoucnost GT vozů

Zkoušky druhé generace Audi R8 LMS před třemi týdny v Monze nedávno rozvinul informacemi k současné situaci na trhu GT3 reportér Speedweeku. Ty později doplnily sdělení vedoucího sportovního oddělení Audi, Dr. Wolfganga Ulricha.

Podle dřívějších úvah spolu s představením silniční verze nástupce Audi R8 měla být odhalena také závodní varianta v úpravě pro GT3. Uvedení druhé generace německého supersportu je plánováno na začátek příštího roku.

Přestože vedoucí sportovního oddělení ingolstadtského výrobce potvrdil, že v Monze byla zkoušena již druhá generace vozu, na trhu se závodní vůz objeví později: „Nyní jsme začali pouze s testy a jsme teprve na začátku. Ukončení vývoje předpokládáme na konci příštího roku, k uskutečnění zkušebních závodů dojde v roce 2016. Teprve poté dodáme novou R8 prvním zákazníkům“.

Přitom v současnosti nejsou známy požadavky na jednotná GT, která by měla již od roku 2016 (nejpozději od roku 2017) nahrazovat nynější vozy GT2 (GTE) a GT3. Tuto skutečnost naznačil také Ulrich: „Zkoušíme prototyp postavený podle nových pravidel, alespoň podle toho co víme o nových předpisech“.

K dokončení technických předpisů dojde pravděpodobně v červnu při setkání FIA a výrobců. V nových pravidlech kategorie GT nahradí současné GT3. Nástupcem GTE se stane třída s pracovním názvem GT+. V případě GT3 je zmíněno přechodné období pro použití ještě v roce 2018.

Podle německého magazínu však nemusí být pořízení nového Audi R8 špatnou volbou. Nástupci totiž mohou být dražší a také nejméně o dvě vteřiny pomalejší.

Audi však není jediným výrobcem, který chystá uvést na trh vůz končící třídy GT3. Proslýchá se o přípravách Mercedesu vycházejícího z menšího modelu, než je současné SLS. Vůz by se měl na trhu objevit také v roce 2016.

Než se však objeví nová GT bude možné u nynějších GT3 provést prozatím od roku 2013 pozastavené vylepšení. Podklady pro posouzení FIA je nutné předložit nejpozději v červnu, k testům vylepšených modelů pro rok 2015 má dojít v září.

Výsledkový servis

International GT Open (1/8), Nürburgring

Úvodního podniku se zúčastnilo 24 vozidel. Oba závody byly nakonec ochuzeny o jedno z lamborghini týmu Eurotech (Valsecchi, Venturini) poškozené po havárii v kvalifikaci.

70´´ závod

Již v první zatáčce po letmém startu to vypadalo na menší drama při postrčení Catsburga (č. 6, SGT, Corvette, Selleslagh) Ramosem (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing). Holandský pilot dostal hodiny, navzdory startovní vřavě se mohl bez poškození vozu vydat z chvostu pole na stíhací jízdu. Ramosův vůz utrpěl viditelné poškození, z jehož okolí se zpočátku valil oblak dýmu navozující dojem poškozené pneumatiky. Dokázal si však udržet třetí pozici, z níž startoval.

Postrkování kohoutů v amerických korábech bravurně využil sedmý Enge (č. 72, GTS, Lamborghini, Kox Racing), který se protáhl vnitřkem za Monterminiho (č. 1, SGT, Ferrari, Villorba).

Sobotní však závod významněji ovlivnil pozdější pět kol trvající výjezd zpomalovacího vozu po závadě na motoru porsche Tutumlua (č. 13, SGT, Autorlando). Španělský jezdec skončil v hodinách v první zatáčce, kde potřeboval také preventivní zásah komisařů s hasícími přístroji. Catsburg se v době vyjetí bezpečnostního vozu probil již na 11. příčku.

Přestože se před výměnami ocitl Enge pod tlakem Zampieriho (č. 60, SGT, Ferrari, SMP), své vynikající umístění uhájil. Bohužel střídající Völker při svém debutu v GT svými časy na úrovni amatéra neměl v poli s malými rozestupy šanci zabránit rychlému propadu na konečnou 19. příčku.

Zatímco Montermini za sebou dokázal v první části za sebou udržet i zkušeného Engeho, střídající Schirò (č. 1, SGT, Ferrari, Vilorba) po chybách podlehl nejprve Mavlanovovi (č. 60, SGT, Ferrari, SMP), později Souletovi (č. 6, SGT, Corvette, Selleslagh).

Na čele s přehledem jezdil Pastorelli (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing), který se po ujetí 32 kol mohl radovat z vítězství.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C2
1:10:08.400
2.
SGT
 D.Zampieri/R.Mavlanov   SMP Racing
F
+ 4.566
3.
SGT
 N.Catsburg/M.Soulet   Selleslagh
C2
+ 6.545
4.
SGT
 A.Montermini/N.Schirò   Villorba
F
+ 9.484
5.
GTS
 J.M.P.Aicart/V.Maleev   SMP Racing
F
+ 24.623
6.
SGT
 J.Camathias/M.Venturi   Black Bull
F
+ 30.592
7.
GTS
 D.Cameron/M.Griffin   AF Corse
F
+ 30.919
8.
GTS
 C.Sdanewitsch/F.Leo   AF Corse
F
+ 31.315
9.
GTS
 M.Plachutta/T.Jäger   Plachutta
MB
+ 35.483
10.
GTS
 A.Piccini/G.Roda   AF Corse
F
+ 45.579
11.
GTS
 A.Sicart/S.Constantini   Ombra
F
+ 49.882
12.
GTS
 D.Derdaele/M.Retera   V8 Racing
C
+ 52.448
13.
GTS
 C.Campanico/A.Patel   Novadriver
A
+ 56.242
14.
GTS
 G.Solieri/S.Pezzucchi   Krypton
P
+ 57.761
15.
GTS
 N.Pronk/P.Kox   Kox Racing
L
+ 1:03.770
16.
GTS
 S.Gatusso/M.Cordoni   Ombra
F
+ 1:25.076
17.
GTS
 F.Geri/L.Bontempelli   Eurotech
L
+ 1:35.652
18.
GTS
 A.Coimbra/L.Silva   Sports and You
MB
+ 2:00.060
19.
GTS
 T.Enge/M.Völker   Kox Racing
L
+ 1 kolo
20.
GTS
 D.Haggenmüller/S.Weidt   Spirit Race
A
+ 3 kola
21.
SGT
 A.Hamilton/D.Sijthoff   V8 Racing
C2
+ 23 kol
22.
SGT
 I.Tutumlu/M.Beretta   Autorlando
P
+ 27 kol
23.
SGT
 J.M.López/F.Monje   Drivex
P2
+ 31 kol

60´´ závod

Nedělní závod představoval zajímavější podívanou díky množství předjížděcích manévrů a soubojů. I když v nejednom případě došlo ke kontaktu, vše se odehrávalo bez výjezdu bezpečnostního vozidla.

Na čele se Souletovým stínem (č. 6, SGT, Corvette, Selleslagh) stal Pastorelli (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing), jejichž společnou jízdu ukončilo teprve Pastorelliho zajetí do boxů. Jejich kolegové (č. 6 Catsburg, č. 2 Ramos) se již na dráze přímo neutkali kvůli nutnému prodloužení zastávky vozu holandské stáje.

Jestliže sobotní výjezd zpomalovacího vozu zhatil Engeho (č. 72, GTS, Lamborghini, Kox Racing) naděje na vybudování náskoku, současný průběh závodu zvyšoval ztrátu jeho výrazně pomalejšího kolegy. Český pilot tak přebíral vůz s kolem ztráty na nejlepší jezdce. Rychlými časy včetně zajetí nejlepšího kola v závodě se dokázal propracovat nejen pořadím vzhůru, ale po chvíli dokázal zdolat vedoucího Catsburga.

O něco lépe na tom byl úřadující šampión Montermini (č. 1, SGT, Ferrari, Villorba), který přebíral vůz od Schira ze sedmého místa. Italský jezdec se s nezměněnou vervou pustil k dobývání pozic.

Ani v neděli se Ramos (č. 2, SGT, Corvette, V8 Racing) nevyvaroval kontaktu v první zatáčce. Tentokráte se jeho obětí stal Camathias (č. 64, GTS, Ferrari, Black Bull) v posledním kole závodu. Švýcarský pilot zůstal po hodinách poměrně dlouho stát.

Konečné výsledky po ujetí 30 kol se po zásahu komisařů měnily, důvodem však bylo nedodržení minimálního času stráveného v uličce. Hříšníky, Campanica s Patelem, stála tato chyba přičtení dvaceti vteřin k výslednému času a propad o dvě pozice.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
SGT
 N.Catsburg/M.Soulet   Selleslagh
C2
1:01:25.202
2.
SGT
 D.Zampieri/R.Mavlanov   SMP Racing
F
+ 6.967
3.
SGT
 A.Montermini/N.Schirò   Villorba
F
+ 13.536
4.
SGT
 M.Ramos/N.Pastorelli   V8 Racing
C2
+ 28.490
5.
SGT
 J.Camathias/M.Venturi   Black Bull
F
+ 47.074
6.
GTS
 A.Piccini/G.Roda   AF Corse
F
+ 1:04.758
7.
GTS
 A.Sicart/S.Constantini   Ombra
F
+ 1:07.441
8.
GTS
 D.Derdaele/M.Retera   V8 Racing
C
+ 1:08.816
9.
GTS
 M.Plachutta/T.Jäger   Plachutta
MB
+ 1:27.456
10.
GTS
 D.Cameron/M.Griffin   AF Corse
F
+ 1:27.825
11.
GTS
 C.Campanico/A.Patel   Novadriver
A
+ 1:28.930
12.
GTS
 C.Sdanewitsch/F.Leo   AF Corse
F
+ 1:37.934
13.
GTS
 T.Enge/M.Völker   Kox Racing
L
+ 1:55.526
14.
GTS
 G.Solieri/S.Pezzucchi   Krypton
P
+ 1 kolo
15.
GTS
 N.Pronk/P.Kox   Kox Racing
L
+ 1 kolo
16.
GTS
 A.Coimbra/L.Silva   Sports and You
MB
+ 1 kolo
17.
GTS
 F.Geri/L.Bontempelli   Eurotech
L
+ 1 kolo
18.
SGT
 J.M.López/F.Monje   Drivex
P2
+ 1 kolo
19.
SGT
 A.Hamilton/D.Sijthoff   V8 Racing
C2
+ 1 kolo
20.
GTS
 D.Haggenmüller/S.Weidt   Spirit Race
A
+ 2 kola
21.
SGT
 I.Tutumlu/M.Beretta   Autorlando
P
+ 7 kol
22.
GTS
 J.M.P.Aicart/V.Maleev   SMP Racing
F
+ 15 kol
23.
GTS
 S.Gatusso/M.Cordoni   Ombra
F
+ 15 kol

Engeho úkolem bylo během tohoto podniku pomoci kolegovi při jeho premiéře v gétéčkách, což se projevilo na výsledku posádky. Více o vystoupení Engeho v Německu je slovy libereckého jezdce více popsáno Zde.

ADAC GT Masters (2/8), Zandvoort

Během víkendu v Holandsku 25 účastníků německého mistrovství poznalo pestrou škálu rozmarů počasí okruhu ležícího v blízkosti Severního moře. Oba závody se však odehrály za deště. Víkend tentokráte proběhl bez české účasti.

První závod

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 K.Estre/J.van Lagen   Schütz (GW IT)
Porsche
1:00:29.033
2.
 C.Jöns/M.Winkelhock   Prosperia
Audi
+ 9.264
3.
 K.van der Linde/R.Rast   Prosperia
Audi
+ 14.194

Druhý závod

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 K.Estre/J.van Lagen   Schütz (GW IT)
Porsche
1:00:47.322
2.
 K.van der Linde/R.Rast   Prosperia
Audi
+ 8.371
3.
 F.Hamprecht/N.Thiim   Prosperia
Audi
+ 13.937

Očekávané události

16. května - Formule.cz: představení Blancpain GT Series.

Souhrnný článek, v němž naleznete doplňující informace o nástavbě dvou šampionátů společnosti SRO.

17. – 18. května - Blancpain Sprint (2/7); BGTS (3/12), Brands Hatch

Druhý podnik šampionátu krátkých závodů se odehraje na zajímavém ostrovním okruhu v Brands Hatch. Přihlášeno je 22 posádek: 15 profesionálních, 3 smíšené a 4 sestavené z mladých talentů.

Oproti Nogaru došlo ke změně zařazení posádky týmu Phoenix (č. 5, Latif/Winkelhock) do kategorie smíšených sestav. Přesun so stejné třídy znamenalo vystřídání Tomáše Engeho Stefanem Landmannem za volantem lamborghini týmu Grasser. Rakouský pilot se stane trvalejší náhradou za zraněného Matzkeho.

Ve Velké Británii však Enge chybět nebude, objeví se v kokpitu lamborghini týmu Reiter (č. 88). Jeho kolegou nyní bude zdatnější Štefan Rosina. Také další příležitostný účastník, Farnbacher Racing (č. 57), se pochlubí zkušenou dvojicí jezdců ve složení Frommenwiler/Tandy.

Ke změnám sestav došlo u týmu Belgian Audi (Rusinov místo Guilverta, s Ortellim, č. 3) a BMW Team Brazil (Filho místo Piqueta jr., s Buenem, nyní č. 30 místo č. 21).

Přenos závodu můžete sledovat pouze prostřednictvím stránek pořadatele (Zde). Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce, díky zkrácenému formátu víkendu se oba konají v neděli.

Sport 5 nyní již nenabízí přenosy, sestřihy jsou vysílány na stanici Eurosport v úterý v noci.

 Událost  Den  SRO  Start
 Kvalifikační závod  Neděle  11,15-12,45
11,35
 Hlavní závod  Neděle  14,40-16,55
15,50

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

23. – 25. května - Blancpain Endurance (2/5); BGTS (4/12), Silverstone

23. – 25. května - ADAC GT Masters (3/8), Lausitzring

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (17. – 27. dubna) naleznete Zde.

Profily šampionátů

Blancpain Endurance Series (Zde)

Blancpain Sprint Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Sportcars 365, Speedweek, Formule