All-Star Race 2014
Závod o (více jak) milion amerických dolarů.
All-Star Race je především show, je to den v roce, kdy mimo samotných jezdců dojde k opěvování a představování celých týmů, včetně spotterů. Jubilejního třicátého závodu All-Star se účastní všichni jezdci, kteří minulou sezóny ukořistili alespoň jedno vítězství, vítězové loňských ročníků All-Star, vítěz pre-race, tzv. Showdownu a jezdec, kterého zvolí hlasováním (přes mobilní společnost Sprint) fanoušci.
Nepostradatelná exhibice se konala poprvé v roce 1985 právě v Charlotte, kompletní přehled historie, změn pravidel atp. můžete číst v loňském reportu ze závodu All-Star Race. Stačí kliknout ZDE.
Připomeneme si ale některé okamžiky, které za to stojí.
The Winston roku 1987, který vyhrál Dale Earnhardt.
The Winston roku 1992 a „odstranění“ Dala Earnhadta Sr. Toho roku vyhrál Davey Allison.
Závod je rozdělen do pěti segmentů. První čtyři segmenty čítají dvacet kol, poslední segment je desetikolový sprint do cíle. Celkem jezdci odkrouží devadesát kol neboli sto třicet pět mil. Výherce posledního segmentu přitom dostane odměnu více jak jeden milion amerických dolarů. (Přesně 1 035 716 USD.)
Po odříkání modlitby, kterého se ujal Joe Gibbs, po zaznění tónů americké hymny za doprovodu ohňostrojů a písně zpěváka ve velmi těsných kalhotách, došlo na představování jezdců a členů týmů podle jejich startovního pořadí.
První se tak na jeviště vykulil Pole Sitter Carl Edwards, následoval jej Kyle Busch, trefně a vtipně nazván „Candy-Manem“, Kevin Harvick, Jeff Gordon, Jimmie Johnson, Dale Earnhardt Jr.(2000 All-Star Winner), Kasey Kahne, Matt Kenseth, Clint Bowyer (vítěz Showdownu), Joey Logano, Jamie McMurray, Martin Truex Jr., Brad Keselowski, Greg Biffle, Tony Stewart (2009 All-Star Winner), Brian Vickers, A.J.Allmendinger, Kurt Bush, Josh Wise, David Ragan, Jeff Burton a poslední letošní účastník – Denny Hamlin (nejlépe v tomto závodu dojel čtvrtý a to hned dvakrát).
Před závodem se mimo jiné rozhořela diskuze, protože se díky Fan Vote (hlasování fanoušků) nedostala do závodu Danica Patrick. Diváci svými hlasy do závodu protlačili Joshe Wise. Jediným úspěchem týmu #10 tak pro letošek zůstane vtipné video, které mělo přinutit fanoušky posílat hlasy.
Pole position ukořistil Carl Edwards, který All-Star vyhrál v roce 2011. Před závodem byl velmi optimistický Jimmie Johsnon. Ještě aby ne, All-Star Race dokázal vyhrát hned čtyřikrát (2003, 2006, 2012 a 2013). Usměváček Johnson byl na závod celičký natěšený a do karet mu určitě hrála i pátá startovní pozice.
1. SEGMENT
Po startu se vedení ujal Edwards, druhý kroužil Kyle Busch a třetí Harvick. Už ve čtvrtém kole si Edwards vybudoval slušný náskok. V pátém kole o třetí pozici bojoval Gordon a Harvick. V sedmém kole dokázal Kyle Busch stáhnout náskok Edwardse, o třetí pozici stále a opět bojovali pánové Gordon a Harvick. V polovině prvního segmentu se do čela dostal Kyle Busch. Kolo na to měl již náskok 0,55 vteřiny na druhého Edwardse. Třetí kroužil Gordon. Kyle Bush zvyšoval náskok, ve třináctém kole už to bylo 0,75 na Edwardse a 0,93 na Gordona. Gordon ve čtrnáctém kole pokořil Edwardse a zakousl se na druhé příčce. Na čtvrtém místě kroužil Harvick se čtyřkou, a na pátém místě kroužil Kahne s pětkou. Za nimi se potom držel Johnson. Tři kola před cílem se na čele závodu stále držel Kyle Busch. Všechny vozy zatím v závodě a také v Lead Lap. Kyle Busch stále pracoval na svém náskoku, druhý Gordon na něj ztrácel sice jenom něco málo přes půl vteřiny, ale třetí Edwards ztrácel více jak dvě vteřiny.
První dvaceti kolové kroužení bylo přerušeno žlutou vlajkou. První segment vyhrál Kyle Busch, který ve vedení strávil zatím nejvíce - jedenáct kol. Druhý dojel Gordon, třetí Harvick.
Následovaly zastávky u mechaniků, více jak nikdy hrála už při prvních Pit Stopech velkou roli strategie. Pouze tři týmy (#2, #31 a #41) zvolily výměnu dvou kol. Ostatní jezdci zvolili výměnu všech kol, všichni kromě Dennyho Hamlina, ten totiž zůstal na trati a mechaniky vůbec nepotěšil svou návštěvou. Do druhého segmentu tak Hamlin startoval z pozice Leadera. Po jeho boku startoval Keselowski.
2. SEGMENT
Hamlin si po startu udržel pozici Leadera, následoval ho Keselowski. Do popředí se ale dobýval Edwards, ten nejdříve překonal #41 a v pátém kole i #2 a začal dorážet i na Hamlina, ve chvíli, kdy vše vypadalo nadějně došlo ke konfliktu ve třetí zatáčce.
Kyle Busch sjel za Bowyera, následně došlo ke kontaktu, Bowyer ztratil kontrolu nad vozem a roztančeným zadkem sebou strhává i „Candy-mana“. Osmnáctka se dostala do smyku, vyhnul se mu krásně Earnhardt, Logano už tolik štěstí neměl, nejdříve narazil do vozu Kyla Busche a následně ještě do horní lemující zdi. Mezi šťastlivce, kterým nechybělo málo, a staly by se také účastníky kolize, patřil beze sporu i Johnson, který se před nehodou potloukal na devátém místě.
Busch si to vztekle odkráčel od vozu a ignoroval i naléhajícího pracovníka ambulance, kterému dával najevo, že dokáže jít po svých a jeho pomoc nepotřebuje. Při rozhovoru vypadal už chladněji. Nicméně to pro něj a pro Logana byl konec nadějí na milionovou odměnu.
Některé vozy zavítaly ke svým mechanikům, mezi nimi například Keselowski, jehož vůz musel být trochu opraven po předchozím konfliktu se zdí.
Restartovalo se v jedenáctém kole. Záhy se opět (celkem po třetí) mávalo žlutými vlajkami. Do problému se dostal A.J. Almendinger – muž, který byl před začátkem závodu plný energie a na závodění se těšil s nevídanou vervou. Almendinger před nehodou kroužil desátý. Na trati se dostal do trojřadu společně s Bifflem a Vickersem. Mezi Bifflem a Vickersem možná došlo ke konfliktu, nebo se mu Vickers snažil trochu uhnout a vše to odnesl Almendinger v nejnižší stopě, který si díky tomu všemu potykal se spodní lemující zdí.
Restartovalo se ve čtrnáctém kole. Na čele závodu Edwards, za ním Kahne, Hamlin a také Earnhardt. V šestnáctém kole se vedení ujal Kahne, Edwardsovi se to pochopitelně nelíbilo a tak se snažil své vedení získat zpět. Ke konfliktu došlo o něco dál v jezdeckém poli mezi Bifflem a Hamlinem. Hemlin následně zpomalil a začal se propadat. Podle všeho se Hamlinovi při konfliktu poškodila (zula) pneumatika.
Dvě kola před cílem druhého segmentu měl Kahne na druhého Edwardse náskok 1,6 vteřiny. Kahne dovedl jezdecké pole až na konec druhého segmentu. Ve vedení strávil dohromady šest kol.
Následovaly zastávky u mechaniků. Pro dvě kola si dojel Greg Biffle, jeho mechanici ho zdrželi pouze 5,7 vteřiny. Biffle tak nejenom vyjel z Pit Road jako první, ale připsal si i „Biggest move“, protože si přilepšil o rovných jedenáct pozic. Dvě kola přezul ještě Earnhardt. Ostatní jezdci vyměnili všechna kola. #1, #20, #2 a #78 tentokráte nezajeli na Pit Lane. Mezi odpadlíky druhého segmentu patří Kyle Busch, Joey Logano a A.J. Almendinger.
3. SEGMENT
Po startu třetího segmentu se vedení ujal Jamie McMurray a ihned si vytvořil půl vteřinový náskok na druhého Keselowskeho. Mc Murray se na čele závodu udržel až do osmého kola, kdy ho z pomyslného trůnu sesadil Kahne. Johnson kroužil devátý a zatím neukázal kdejaké ambice na pátou výhru All-Star Race. Kahne si následně na druhého McMarraye vyjel náskok 0,77 vteřiny, třetí Keselowski na Leadera ztrácel více jak vteřinu.
Kahne, který vyhrál tento závod roku 2008 kroužil na pozici Leadera kolo za kolem. Na druhé pozici se střídal McMurray s Harvickem. Třetí segment vyhrál Kahne a po součtech měl nejlepší průměrný dojezd ve všech zatím odjetých segmentech, a sice 2,0. Druhý nejlepší průměr si vyjel Harvick – 2,3 a pomyslný bronz ukořistil Gordon – 5,6.
Bez výjimky zajeli všichni ke svým mechanikům. Dvě kola vyměnil McMurray, Keselowski, Johnson, Kurt Busch. Ostatní měnili kola čtyři.
4. SEGMENT
Vedení se ujal McMurray, záhy se mávalo už dohromady po šesté žlutými vlajkami. Ve třetí zatáčce došlo ke konfliktu po té, co u #24 došlo k problémům (pravděpodobně zutá pneumatika, možná zavěšení, hovořilo se i o motoru).
Gordon zpomalil a už se mu nedokázal vyhnout Truex Jr. ani Greg Biffle. Pánové tak vytvořili ukázkový vláček, Gordon posloužil jako ohnivá lokomotiva.
Biffle i Gordon zamířili rovnou do garáží. Přesto, že byla Pit Road otevřena, nikdo nechtěl zajet k mechanikům. Restartovalo se v osmém kole. Po restartu se na čele závodu opět objevila jednička, byla pronásledována Harvickem a Keselowskim. V devátém kole se s horní lemující zdí seznámil Kahne i Burton, naštěstí nemusel být závod přerušen.
V jedenáctém kole čtvrtého segmentu McMurray odvedl nejvíce kol – šestnáct a pokračoval s navyšováním tohoto počtu. Jamiemu se v Charlotte přitom docela daří, vyhrát tu dokázal již dvakrát.
V šestnáctém kole začal McMurraye ohrožovat Harvick. Kolo na to se ujal vedení. Po třech kolech byl odkroužen předposlední segment. Někteří jezdci zavítali na Pit Lane, tým Kasey Kahna opravoval pětku, kterou Kahne poslal do zdi. Nikdo se tentokrát nerozhodl pro dvoupneumatikovou variantu. Všechny týmy vyměnily všechny kola. Nejrychleji opustil Pit Road Edwards, takže Pole Sitter se na nejdůležitější restart postaví do první linie. Vedle něj z první řady odstartuje finální sprint McMurray.
Jezdce čekal finální sprint do cíle. Podmínkou úspěšného zakončení této show je, aby všech deset kol bylo odjeto pod zelenými vlajkami.
5. SEGMENT
Po startu jeli Edwards a McMurray dvouřad, jeden se snažil pokořit druhého a došlo i na nepatrné kontakty. Jako rychlejší se projevil McMurray. Edwards musel následně bojovat o druhé místo s Harvickem. Ve třetím kole měl Leader McMurray na druhého Harvicka náskok 1,33 vteřiny. Třetí kroužil Kenseth a čtvrtý Edwards. Až šestý kroužil Johsnon.
Pořadí se neměnilo, jediné co se měnilo, byla čísla v kolonce náskoků. Harvickovi se podařilo trochu náskok Leadera stáhnout. Dvě kola před cílem ztrácel druhý Harvick na McMurraye 0, 81 vteřiny. Bohužel na víc se již nezmohl, on ani nikdo jiný. Jamie McMurray se tak zapsal mezi jisté legendy - jezdce, kteří tento závod dokázali vyhrát.
Velké poprvé je to i pro samotný tým Chipa Ganassiho.
Výsledné pořadí letošního All-Star Race naleznete ZDE.
Příští týden nás čeká jeden z vůbec nejdelších závodů v závodním kalendáři – Coca-Cola 600.