Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor: Gene Haas

Rozhovor: Gene Haas

První díl rozhovoru se zakladatelem amerického týmu F1.

Téměř 4 a půl roku a dvě změny jména potřeboval tým pod vedením zkušeného Johna Bootha, který se do F1 přihlásil jako Manor Grand Prix, aby získal své první body. Jeho rivalové z Caterhamu se bodů ještě nedočkali a Hispania Racing Team už skončil a nikdy tedy žádné body nezískal ani nezíská. Na startu velkých cen jsme očekávali i vozy týmu USF1, které ale existovaly jenom na papíře. Jaké má tedy šance na úspěch nový americký projekt? A jak dlouho asi potrvá, než se Gene Haas dostane k prvním bodům?

V Americe jste velkým hráčem, ale co vás dovedlo k myšlence vytvořit vlastní tým Formule 1? Na tento typ motorsportu je přece většině Američanů úplně cizí.

Nemyslím, že by byla F1 USA zcela cizí. Američané vnímají Formuli 1 již desetiletí a dokonce by se dalo říci, že její styl mají rádi. Ještě si vzpomínám na rok 1975 a Velkou cenu Long Beach. Byl to pro mě velký zážitek a od té doby jsem fanouškem Formule 1.

Máte už ale vybudován jeden úspěšný tým a nyní začínáte někde jinde úplně od nuly. Bude nějaké spojení mezi původním týmem a týmem F1?

NASCAR nám pomáhá prodávat produkty naší značky Haas Automation v Americe. Na to je NASCAR ideální. A totéž chceme udělat ve Formuli 1 - zvýšit povědomí o naší společnosti i ve zbytku světa. F1 je vrcholová disciplína s dobrým jménem, takže nám pomůže dostat naše produkty do světa.

Řekněte nám něco o Gene Haasovi. Proudí v jeho žilách benzín?

Abych byl upřímný, víc mě baví zakládat nové společnosti. Mám společnost, která se zabývá výrobou obráběcích strojů, máme aerodynamický tunel (Haas chtěl pravděpodobně poukázat na zisky z jeho pronájmu) a Stewart Haas Racing je také velmi úspěšným podnikem a jsem přesvědčen, že projekt F1 bude také úspěšný.

Takže jste více podnikatel než blázen do motorsportu?

Dobrá otázka. Když se podíváte do mé minulosti, tak zjistíte, že jsem se k motorsportu dostal dříve než k podnikání. Nikdy jsem ale nebyl závodník. Pracoval jsem ve firmách vyrábějící součástky pro auta, takže jsem se dostal k závodním týmům a zjistil, co potřebují. Nedivil bych se, kdyby množství součástek současných vozů Formule 1 vznikalo pomocí našich strojů. V Anglii se jich prodává hodně.

Není žádným tajemstvím, že Formule 1 je pro týmy extrémně drahá. Jak vypadá váš podnikatelský plán? Zklamalo vás odmítnutí rozpočtového stropu?

V NASCAR jsme se naučili chovat efektivně a stejný přístup použijeme i ve Formuli 1. Nemám v plánu obětovat úspěchu stovky milionů dolarů. Mnozí lidé nechápou, že úspěch není závislý na astronomických investicích.

V F1 spolu soutěží týmy s více než šesti sty zaměstnanci a týmy, které si mohou dovolit pouze dvě stě lidí. Ke kterým se plánujete přidat vy?

Myslím, že když máte více než 600 zaměstnanců, tak už vlastně nikdo neví, co se v týmu děje. Úspěšný tým potřebuje malou skupinu schopných lidí, která dokáže fungovat efektivněji než velká organizace. Tak to děláme ve Státech a tak to budeme dělat i v F1. Nemáme v plánu vyrábět si všechno sami. Co nejvíce technologie chceme nakupovat od partnerů. Sami budeme vyrábět jen to, co opravdu musíme. Nazval bych nás štíhlou organizací. A podle mých zkušeností motorsport miluje štíhlé organizace. Pokud chcete být rychlí a obratní, musíte být štíhlí.

Ale v současnosti jsou vpředu velké týmy. Za výjimku lze považovat jedině Force Indii. Jste připraveni začít na chvostu?

Máme se co učit a to zabere nějaký čas. Samozřejmě nemůžeme jen tak přijít a všechny porazit. Předpokládám, že vzadu strávíme tři, čtyři, ale možná i 5 sezón. Nemohu nic slíbit, ale myslím, že když ostatní uvidí náš přístup, také budou chtít změnu. Nevidím důvod, proč bychom nemohli být ekonomičtí a zároveň úspěšní. Kdybych nevěřil, že uspějeme, tak bych do toho přece nešel.