Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Force India a Haas se těší na rozpočtový strop

Force India a Haas se těší na rozpočtový strop

Věří, že jim umožní vyhrávat závody

Jakmile se, snad už v květnu, definitivně zodpoví otázka, jaké motory bude F1 používat po roce 2020, bude čas mluvit o šíleně vysokých nákladech týmů F1 a rozpočtovém stropě.

Omezení maximální výšky týmového rozpočtu rozhodně není nová myšlenka. Max Mosley, bývalý prezident FIA, se ho snažil dostat už do pravidel pro sezonu 2009 a přitom tvrdil, že 40 milionů USD musí závodnímu týmu stačit. Uběhlo celé desetiletí a nejbohatší týmy stále utrácejí stovky milionů ročně, což si jejich menší soupeři nedovedou ani představit. Ross Brawn letos přišel s tvrzením, že150 milionů dolarů musí stačit. Claire Williamsová je všemi deseti pro a stoprocentní podporu vyjádřili i Otmar Szafnauer a Gene Haas.

"Současná dvouúrovňová F1 je výsledkem rozdílů v rozpočtech," vysvětluje Szafnauer, provozní ředitel týmu Force India. "Jsme limitovni v tom, do jaké míry můžeme experimentovat, než vyrobíme něco optimálního. Pokud nemáte peníze na to, abyste vše vyráběli hned, tak čekáte, než nové díly dostanete na trať a tím zlepšíte vůz. Pokud ty peníze máte, tak dostanete nové díly třeba zítra. Můžete mít více dodavatelů, nebo nakoupíte stroje, abyste si je vyráběli sami. Když bude zaveden rozpočtový strop a všichni budeme utrácet stejné množství peněz, tak tento rozdíl zmizí a celé pole bude vyrovnanější."

Toto Wolff, šéf Mercedesu, údajně na schůzce Strategické skupiny F1 tvrdil, že na150 milionů dolarů svůj tým do roku 2021 nedostane, Szafnauer tomu nevěří.

"Já si myslím, že je to rozumné číslo. Poslední dva roky jsme byli celkově čtvrtí a přitom jsme utráceli podstatně méně než tuto částku. Musíme dělat kompromisy. A dobrý kompromis je takový, se kterým jsou všichni stejně spokojeni, případně všichni stejně nespokojeni. Kdybychom měli rozhodnout my, chtěli bychom ještě nižší strop, ale to by nebylo férové vůči někomu jinému."



Pod strop by se pohodlně vešel i tým Haas. Podle agentury Reuters ročně utrácí kolem120 milionů dolarů.

"Rozpočtový strop všechno změní," těší se Gene Haas. "S ním budou mít velké ceny celou řadu nových vítězů a na druhé straně bude pár nečekaných poražených. Pokud bude zaveden rozpočtový strop, náš tým bude skvěle připraven. Naší největší výhodou je adaptabilita. Dokážeme reagovat na změny, protože jsme noví. Vidíme to jako výhodu, dokážeme se rychle přizpůsobit. Větším, stabilnějším týmům nastávají těžké časy. Jsou jako velké lodě, těžko mění kurz. Pružnost je naší výhodou."

Se120 miliony v rozpočtu je Haas od stropu dál, než by se na první pohled zdálo, protože náklady na marketing a PR, pohonné jednotky, platy jezdců a další položky mají zůstat mimo. Na druhé straně, když bude mít tým šanci vyhrát závod, zvýší se i zájem sponzorů.

Bylo by překvapením, kdyby rozpočtový strop nepodpořil i Sauber, jistě by jej chtělo Toro Rosso a pozitivně se k němu vyjadřují i ​​McLaren a Renault, které vidí šanci dohnat Ferrari, Mercedes a Red Bull. A právě tyto tři týmy bude třeba přesvědčit.