Rozhovor: Gene Haas
Druhý díl rozhovoru se zakladatelem amerického týmu F1.
Dnes tu máme druhou část delšího rozhovoru s Gene Haasem. Tentokrát se bude věnovat neúspěchu USF1, motorům i výběru jezdců.
Hodně lidí překvapilo vaše rozhodnutí založit tým v Americe. Mnozí si také vzpomněli na neúspěšný projekt Kennyho Andersona a Petera Windsora.
Do velké míry se spoléháme na komunikaci přes internet. Sídlo týmu bude v Kannapolisu, v Severní Karolíně. Kromě ní však budeme mít i evropskou pobočku, kam vozy zamíří po GP na opravy a další práce. V Kannapolisu budou výrobní zařízení a prostory pro designéry.
Ale co lidé? V minulosti se potvrdilo, že pokud nejste Ferrari, můžete mít velký problém přesvědčit lidi, aby opustili Anglii.
V Americe máme dostatek lidských zdrojů. Američané jsou velice kreativní, takže nemáme v plánu lovit v evropských vodách. Zakládám americký tým, a i když budeme potřebovat pár zkušených lidí, na klíčové pozice by se měli dostat Američané.
Řekli jste, že chcete co nejvíce komponentů nakupovat, abyste si je nemuseli vyrábět sami. Co všechno už máte dohodnuto?
Nejdůležitější je samozřejmě motor, takže se snažíme nejprve dotáhnout do konce dohodu s Ferrari. Výběr dodavatele pak ovlivní celou zadní část auta.
Proč jste svůj start odložili na rok 2016?
Nedá se říci, že bychom ho odložili. Dostali jsme možnost zapojit se v roce 2015 nebo 2016. Vše, počínaje získáním licence, trvalo o něco déle, než jsme doufali. Pak nás zdržely záležitosti spojené s účetnictvím a prací v různých zemích. Když jsme dali všechno do pořádku, zjistili jsme, že máme na přípravu vozu půl. Bylo rozumnější zaměřit se na rok 2016.
Ozvali se vám už i nějací potenciální sponzoři?
Absolvovali jsme už nějaké rozhovory, ale nikdo vám nedá peníze dřív, než dáte dohromady auto. Nejprve musíme dokázat, že to myslíme opravdu vážně a teprve pak můžeme partnery požádat o peníze. Jsme připraveni odstartovat projekt F1 se sponzory, ale zvládneme to i bez nich.
V čem vidíte důvod neúspěchu USF1?
Myslím, že se pokoušeli udělat hodně věcí ve velice krátkém čase. My budeme opatrnější. Víme, co chceme dosáhnout, ale necháváme si na to dostatek času. Vše budeme mít mnohem lépe zorganizované a až později přijdou i výsledky.
Jednou z nejzajímavějších tém je vždy výběr jezdců. Jak by vypadal váš tým snů?
Splněním mých snů by byla Danica Patrick sedící v jednom z našich vozů.
Ale chystáte se nastoupit až do sezóny 2016 a v té době jí bude 34. V takovém věku už mnoho závodníků odchází z F1 do důchodu…
Ptali jste se ale na můj sen! A žena v mužském sportu by přitáhla mnoho pozornosti. Navíc se její hmotnost pohybuje kolem 50 kilo, což by bylo v dnešní F1 velkou výhodou.
Chcete tedy do jedné ze závodních sedaček posadit ženu?
Rozhodně ano. Ale ještě předtím bychom měli získat zkušeného jezdce. Někoho kdo ví, jak v F1 spolupracují jezdci s týmem, kdo nám pomůže a zajistí feedback. Takto si představuji našeho jezdce číslo 1. Číslo 2 bude Američan.
Jak vypadá váš plán do roku 2016?
Víme, že potřebujeme mít vůz připravený nejpozději v prosinci 2015, ale předpokládám, že základ bude hotový již v červenci.
Rozhodnutí svěřit výrobu šasi společnosti Dallara je už definitivní?
Dallara bude pravděpodobně naším subdodavatelem. Nic ještě nebylo definitivně dohodnuto a nerad čtu zprávy, které tvrdí něco jiného.
Prostředí F1 je někdy přirovnáváno k nádrži plné žraloků. Jste na to připraven?
Zatím jsem se ještě se žraloky nesetkal (smích). Myslím, že při správném krmení to zvládneme.