Vytrvalostní šílenství jménem Bathurst 1000
Mount Panorama Curcuit (11/14)
Austrálská závodní scéna se tento víkend může těšit na největší sportovní událost sezóny. Kromě finále austrálského fotbalu či rugby league, kde mimojiné titul získal tým herce Russella Crowea, si sportovní (a evropští) nadšenci mohou zítra přivstat a zíkat tak zkušenost s jedním s nejpopulárnějších závodů aktuální smetánky motorsportu.
Zítra bude totiž odstartován 58. ročník vytrvalostního závodu na trati Mount Panorama, nesoucí jméno Bathurst 1000.
Trať se řadí mezi nejkrásnější na světě. Svým profilem připomíná horskou dráhu. Vše je opepřeno dlouhými rovinkami a technickou pasáží, která následuje po výjezdu na kopec - Mount Panorama. Trať je jako stvořená pro závody cestovních vozů. Na konci rovinek jezdci běžně překonávají 300km/h rychlost. Pokroucená pasáž na vrcholku hory skládající se z několika “esíček” nepostrádá betonové lemování, tolik charakteristické pro městské okruhy.
Trať měří 6.172m a čítá 20 zatáček. Během závodního víkendu Bathurst 1000, se na závodišti představí i Dunlop Series, Aussie Racing Cars, V8 Ute Racing Series či např. závody veteránů Touring Car Masters. Kromě “véosmiček” se na trati Mount Panorama pravidelně jezdí i závod na 12 hodin, kterého se zúčastnila nejedna hvězda V8. Rekord na jedno kolo drží Simon Hodge, který s austrálskou F3 dokázal zajet čas 2:02.670.
Celý kolotoč vytrvalostních závodů se nedaleko Sydney (cca 210km na západ) rozjel v roce 1960. Tehdy se jelo na 500 mil a tato délka závodu vydržela až do sezóny 1972. Následující rok se u protinožců konvertovalo na metrický systém, tudíž se původních 500 mil (cca 800km) převtělilo v náročnější záležitost, tedy závod na 1000km. Od těch dob se závodní posádka skládala vždy ze dvou jezdců. Letos tomu samozřejmě není jinak.
Letošní ročník začal, jako vždy, již během čtvrtečního rána, kdy byly na programu první tréninky. Měřených tréninků bylo nezvykle šest - přecijenom, více bylo i jezdců. Velmi úspěšné byly vozy Ford Pepsi Max Crew (Mostert & Winterbottom), kterým se podařilo několik tréninků ukořistit pro sebe. Velkou ránu zažil Warren Luff, který se ve voze střídá s Garthem Tanderem. Při nájezdu do první zatáčky selhaly brzdy a Luff se po kontaktu s Craigem Lowndesem dostal dokonce přes střechu.
Celá záležitost vyústila v odstoupení týmu s číslem 2. Což následně rozezlelo tým Triple Eight Race Enginnering/Red Bull Team. Díky odstoupení vozu Tandera/Luffa se v první desítce, která se kvalifikovala do závěrečného boje o prvních deset míst na startovním roštu (Top Ten Shootout), uvolnilo místo. To následně obsadil jedenáctý nejrychlejší vůz - shodně stejný tým, ve kterém jezdí Tander/Luff. James Courtney a Greg Murphy se tedy následně mohli s dalšími devíti vozy poprat o pole-position. Což se právě nelíbilo Red Bull Teamu. Byl podán protest. A byl úspěšný. Duo Courtney/Murphy se rozstřelu Top Ten Shootout nakonec nezúčastnilo.
Na vítěze zítřejšího závodu čeká celkem 300 bodů. Ačkoliv se závod počítá do celkového pořadí, celý šampionát jde trošku bokem.
: výsledky prvního tréninku
: výsledky druhého tréninku
: výsledky třetího tréninku
: výsledky čtvrtého tréninku
: výsledky pátého tréninku
: výsledky šestého tréninku
Stejně jako by každý chtěl vyhrát GP Monaka, či závody Daytona 500, Indianapolis 500 a v neposlední řadě LeMans24hrs - Bathurst 1000 je rovněž den, kdy každý z jezdců myslí jen na jediné. Na vítězství v největším závodě sezóny.
Konečné pořadí, v jakém se jezdci postaví na start zítřejšího závodu naleznete v odkaze.
: výsledky kvalifikace Top Ten Shootout