Frank Williams má příští sezonu jasno
Motorsport před 40 lety - 42. díl.
„Zasvěcení“ již týdny tvrdili, že Frank Williams v sezoně 1975 nasadí dva koupené vozy brabham a vybaví je motory Alfa Romeo. Koncem října prozradil Brit médiím své skutečné plány.
"Jsem rád, že mohu oznámit, že za můj tým nastoupí i roku 1975 Arturo Merzario a Jacques Laffite,“ plánoval Frank Williams. Ohledně sponzora se ještě vyjádřit nemohl – dnes víme, že se mu opět nepodařilo najít podpory, která by jeho stáji zajistila stabilitu a v jeho kokpitech se znovu mimo obou jmenovaných vystřídali i další jezdci. Ohledně vozu prozradil Williams toto: „Konstrujujeme nový vůz. Zodpovědný je Ray Stokoe, kterého mi doporučil Harwey Postlethwaite. Pracoval již i s Gordonem Coppuckem, takže by měl být dobrý. Auto bude hotové pro začátek „evropské“ sezony a pokud mi za jméno nikdo nezaplatí, tak ho asi pojmenuji „Williams“. Konec konců je to slovo, které dokáží všude bez problémů vyslovit – ne jako třeba Postlethwaite.“
- Více štěstí ohledně spolupráce se sponzorem měl Bernie Ecclestone. Angličan financoval své dva vozy po celou sezonu 1974 z vlastní kapsy a dle insiderů se mu konečně podařilo najít štědrého mecenáše pro rok 1975: výrobce alkoholických nápojů Martini a Rossi. „Na této fámě není ani špetka pravdy. Nestojí za to, abychom se o tom bavili,“ sdělil Ecclestone novinářům, kteří chtěli vědět podrobnosti senzačního dealu. Brabhamy samozřejmě od sezony 1975 tři roky jezdily v barvách Martini.
- V Goodwoodu nechal Graham Hill testovat svůj vůz F1 Francouzem Francoisem Migaultem a novopečeným mistrem Evropy F5000 Bobem Evansem. Jednalo se o jasný poukazatel na to, že Graham vážně pomýšlel na ukončení vlastní kariéry – pro kokpit jeho první Embassy-Hill-Loly totiž již podepsal Němec Rolf Stommelen.
- Výborně obsazený závěr sezony v Riverside měl rozhodnout o mistrovi americké F5000. Do podniku se přihlásilo 41 vozů, mimo jiné i mistr USAC Bobby Unser na Eagle-Offenhauseru typu Indy. Bobby s tímto vozem, který vlastně nebyl pro silniční závody konstruován, začátkem závodu senzačně vedl. Brzy se mu ale zlomil ventil a musel přenechat vítězství Mario Andrettimu na Parnelli-Lole. Ani toto třetí vítězství sezony ale Andrettimu nemělo pomoci: Brian Redman totiž dokázal dojet druhý a mistrem se tak stal pilot týmu Haas. O další špičkové pozice se po zábavném souboj podělili Warwick Brown, Unserův mladší bratr Al, Graham McRae a Brett Lunger. Také James Hunt a Vern Schuppan dlouho bojovali o pozice mezi prvními pěti, jejich snažení ale ukončila ošklivá nehoda.
- Novinky z nižších tříd:
Mistr britské Formule Ford 1600, nadějný Patrick Neve měl jasno ohledně postupu do formule 3. Belgičan měl roku 1975 startovat na továrně připravené Lole T350.
Do F3 chtěl postoupit i jiný talent z FF1600, Rupert Keegan. O finance se měla postarat firma BAF otce Mika Keegana, vozem se měl pravděpodobně stát výrobek firmy Hawke.
Zdálo se, že další kariéra Lelly Lombardiové bude směřovat do USA: Francisco Mir jí nabídl vůz pro tamní mistrovství F5000, na které se Italka měla připravit několika starty v Australské sérii.
Ještě vetší pozornost ovšem v USA vzbudily plány hvězdy dragsterů, Dannyho Ongaise, přesedlat na okruhy. Hawajec se domluvil s týmem Vel´s Parnelli (za který jezdil i dragstery), že pro něj nasadí vedle Andrettiho druhý vůz formule 5000.
Finská hvězda formule Super-V, Keijo Rosberg dostal v Silverstone šanci, testovat vůz mistra F5000, Lolu T332 stáje McKechnie.
Didier Pironi se vítězstvím v Jaramě korunoval mistrem francouzského šampionátu F-Renault.
Nic nepomohlo: Frank Williams musel i roku 1975 prodávat kokpity jezdcům s penězi (Damien Magee v Anderstorpu).
Klasika, ze které se designéři letošního Williamse poučili jen málo: Ecclestoneho Brabham-Ford BT44B v lakování Martini.
Senzace v Riverside: Unser vede na voze USAC závod F5000 před Andrettim.