Ron Tauranac založil značku Ralt
Motorsport před 40 lety - 45. díl.
V listopadu 1974 se již pomalu formoval sportovní ročník 1975. Staré pojmy jak Yardley, nebo Clermont Ferrand měly pomalu vymizet – na jejich místo se ovšem drala nová jména jako třeba Ralt.
- Ron Tauranac, dřívější spoluředitel stáje Brabham oznámil, že zakládá vlastní značku jménem Ralt. Jeho cílem byla výroba malých sérií monopostů pro formuli 2, formuli 3 a formuli Atlantic. Ron plánoval, že tak na trhu závodních vozů vyplní místo, které vzniklo, když značka Brabham přestala podobné výrobky nabízet. Tauranac, blízký spojenec Jacka Brabhama, strávil roky 1973 a 1974 s podnikem Trojan a jméno Ralt použil již dříve, když doma v Austrálii kreslil své první návrhy. Pro sezonu 1975 plánoval nasazení jednoho továrního vozu formule 3 s krajanem Larry Perkinsem v kokpitu.
Projekt se měl skutečně vydařit. Ralt se během několika let vypracoval v jednoho z největších výrobců monopostů a slavil velké úspěchy zvláště ve formuli 3, formuli 2 a ve formuli 3000.
- Zlé zprávy pro nadějného Keijo Rosberga: Fin, který roku 1974 patřil mezi hvězdy formule-V doufal, že se mu podaří postup do F5000. Před týdny testoval vůz mistra Boba Evanse a hledal od té doby sponzory, kteří by mu ve stáji McKechnie sezonu 1975 zaplatil – bezúspěšně. A bylo hůř: milionář Alan McKechnie měl ohromných investic do sportu dost a po 20 letech se rozhodl, že svůj tým zavře. Rosbergova kariéra se nacházela ve zdánlivě beznadějné situaci...
- Nejistota panovala i ohledně plánů několika velkých sponzorů. V Hethelu si po měsících rozhodování konečně oddechl Colin Chapman, když jeho hlavní mecenáš John Player definitivně oznámil, že bude Team Lotus podporovat i nadále. JPS chtěl sponzorovat i britské mistrovství F-Atlantic, za to ovšem ukončil spolupráci s továrním motocyklovým týmem Norton.
Jasno měli i u McLarenu – a to v negativním smyslu. Výrobce kosmetiky Yardley prozradil, že se sponzoringem motorsportu nadobro končí. Yardley se poprvé objevil ve formuli 1 roku 1970 coby sponzor BRM a od sezony 1972 přešel k McLarenu, kde ještě roku 1974 sponzoroval třetí vůz, který pilotovali Hailwood, Hobbs a Mass. Toto rozhodnutí znamenalo konec McLarenova „B-týmu“ pod vedením Phila Kerra.
V Americe se olejárna uop rozhodla, že nebude dále financovat vozy shadow seriálu CanAm. Bez stáje Shadow nezbyl organizátorům SCCA ani jeden profesionelní tým a šampionát pro sezonu 1975 odřekli.
- Ještě v listopadu 1974 vedla FIA ve svém kalendáři formule 1 Clermont Ferrand coby dějiště velké ceny Francie roku 1975. Také samotní Francouzi ale věděli, že má jejich krásný „mini-Nürburgring“ ohledně formule 1 v zásadě odzvoněno. Nic nepomohlo, že na Circuitu Charade konečně vyasfaltovali i paddock (!), od nadcházející inspekce FIA a zástupců sdružení jezdců GPDA se všeobecne čekalo jasné „No!“ A tak se také stalo. Okruh definitivně ztratil licenci pro pořádání velké ceny. Clermont Ferrand tedy naposledy hostil formuli 1 roku 1972, kdy vyhrál Jackie Stewart a mladý Rakušan Helmut Marko přišel o oko. Na trati se ovšem i poté jezdilo. Její provoz byl definitivně ukončen až roku 1988.
Larry Perkins byl prvním továrním jezdcem týmu Ralt. Zde vede v Monaku roku 1975 před Anderssonem, Nilssonem, Nevem a Dieudonnem závod formule 3.
Podobné prezentace, jako roku 1972 se již neměly konat: barvy Yardley z F1 zmizely.
Poslední závod F1 v Clermontu: Amon (Matra) vede před Stewartem (Tyrrell) a nešťastným Markem (BRM).