Grand magazín 24/2014 (31. října – 25. listopadu)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
SRO dostála svým slibům z poloviny října a 3. listopadu zveřejnila místa a termíny následujícího ročníku Blancpain Sprint Series. Krátké závody společnosti SRO se po třech letech neobjeví u našich východních sousedů na Slovakiaringu. Druhým chybějícím okruhem v porovnání s letošním ročníkem je Zandvoort. Náhradou se stal autodrom u ruské metropole Moskvy a italské Misano. Společně s odhalením podoby kalendáře BSS byly připomenuty v létě zveřejněné termíny podniků vytrvalostní BES. Zde došlo k posunu třetího podniku na okruhu Paul Ricard o týden dopředu. Další informace s úplným kalendářem obou sérií naleznete Zde.
Týden po skončení devátého ročníku International GT Open, 9. listopadu, zveřejnili španělští pořadatelé přehled chystaných změn a kalendář následující sezony. Zaplnit rošt letos povětšinou slabě obsazeného pole hodlají finančními úsporami účastníků, mj. zkrácením menšího počtu závodních víkendů. Částečně se v tomto duchu nese také úplné vyloučení provozně náročnější třídy GT2. Blíže se změnám a kalendáři této mezinárodní série věnuje článek Zde.
V pátek 14. listopadu představil Cadillac svůj výsledek nedávno odhaleného projektu pro GT3, typ ATS-VR GT3. Vůz přestavený společností Pratt&Miller pohání vidlicový šestiválec o obejmu 3,6 litru, jehož maximální výkon podporovaný dvojicí turbodmychadel dosahuje hodnoty okolo šesti set koní. Z váhy 1 318 kg připadá rozložení hmotnosti v poměru 51:49 ve prospěch zadní nápravy. První dvě vozidla se objeví s tovární podporou v Pirelli World Challenge. Po následném schválení FIA by se mohly první vozy zákazníků mohly objevit na dráze v roce 2016.
Po delším období v současnosti váznoucí spolupráce s ACO (mj. pořádání 24 hodin v Le Mans, LMS, WEC) anebo FIA (provozování série GT pod hlavičkou této organizace) obrací nyní SRO svoji pozornost směrem na východ. Prvním krokem je 16. listopadu oznámená dohoda s pořadateli prestižního japonského seriálu gétéček, společností GTA, o přizpůsobení systému vyrovnání výkonnosti (BOP) na okruhy japonského mistrovství. V letošním roce již v Super GT (ve třídě GT300) nahradili BOP Mezinárodní automobilové federace pro vozy dle specifikace FIA GT3 systémem SRO. Ten se odlišuje rozdělením okruhů dle charakteru na tři kategorie (vysokorychlostní, okruhy s velkou úrovní přítlaku, okruhy s velkou trakcí), z čehož vychází přesnější určení požadovaného přizpůsobení různých vozů. Nyní budou francouzští a japonští pořadatelé zvažovat další možnosti prohloubení spolupráce.
Dle informací z 19. listopadu se dlouho očekávané Porsche 911 upravené dle pravidel GT3 má v příštím roce objevit ve dvou exemplářích v závodech. Zatím se bude jednat o zkušební provoz nového modelu stájí Manthey. V současnosti probíhá výběr vhodné série k testům, nejspíše se bude jednat o 24 hodinový závod a sérii spjatou s Nordschleife (VLN).
Pořadatelé německého mistrovství gétéček zveřejnili 21. listopadu úplný kalendář příštího ročníku. Po dvou letech v něm chybí podnik na Slovakiaringu, před nímž dostal přednost Zandvoort. Více naleznete Zde.
Michel MacBurnie ze společnosti SRT, která je úpravcem vozu Chrysler Viper, naznačil v rozhovoru z 22. listopadu zájem evropských zákazníků o vůz v úpravě GT3. Celkem šest zájemců z Francie, Německa, Belgie a Švýcarska se zajímá o tento model, jehož proces homologace FIA se blíží ke konci. V Evropě má reprezentovat amerického výrobce dvojice vozů ve vytrvalostní BES (pravděpodobně holandský Race Art), ELMS anebo francouzském mistrovství GT Tour.
V příštím roce se má objevit i v evropských sériích nový Lexus RC-F GT3. Dle dohadů z 24. listopadu se má jeden vůz objevit ve vytrvalostní BES, další v německém mistrovství. Jména týmů nebyla prozatím uvedena.
Výsledkový servis
Blancpain Sprint Series (7/7); BGTS (12/12), Baku
K vrcholnému podniku v hlavním městě Ázerbájdžánu se dostavily rovné tři desítky účastníků (23 v celkovém hodnocení, 2 v kategorii smíšených posádek a pět v Silver Cupu).
Dráha lemovaná betonovými bariérami nemilosrdně a zpravidla tvrdě trestala každé pochybení, takže na roštu dopoledního kvalifikačního závodu již dva vozy chyběly. Hned v prvním kole se horliví piloti postarali o další prořídnutí pole, ale také čtvrthodinový výjezd bezpečnostního vozu. Po jeho návratu do boxů se již závodilo bez dalšího přerušení, o dramatické okamžiky však nouze nebyla.
Nejprve chyboval kolega jednoho z kandidátů o titul, Maximilian Buhk, který širokým výjezdem poškodil zadní křídlo. Rázem svitla naděje posádce Bleekemolen/Proczyk, její naděje na udržení v boji o titul však zhatila pro jejich lamborghini příliš nerovná dráha. Götz se tak i přes nulový zisk z kvalifikačního závodu stal vzhledem k dostatečnému náskoku mistrem v sérii krátkých závodů. Výsledky a další informace naleznete Zde.
Krátká doba mezi závody a divoký průběh dopoledního závodu se postaraly o další prořídnutí na 26 účastníků. Stále otevřený souboj o titul mistra BGTS prakticky skončil v šestém kole, když Rast nezvládnutým výjezdem poslal do zdi kolegu jednoho z kandidátů. U belgické stáje WRT si nejprve ujetím dostatečného počtu kol do klasifikace zajistili mladíci Abril a Lisowski titul v Silver Cupu, po protnutí cílové čáry ve vedení také Vanthoor v BGTS. Více naleznete Zde.
International GT Open (8/8) Barcelona
Na barcelonském okruhu se v závěrečném podniku devátého ročníku GT Open sešlo pět soutěžících v SGT a patnáct ve třídě GTS. Z nižší třídy se do Španělska nedostavil s dvojicí vozů audi tým Attempto anebo Sports and You s mercedesem. Řady stálých účastníků rozšířily týmy Kessel Racing, Sofrev ASP, Balfe (všichni Ferrari 458), Veloso, Kox Racing (oba Lamborghini) anebo s BMW Z4 tým TDS.
70´´ závod
Nejrychlejší muž v kvalifikaci, Zampieri (č. 60, SGT, SMP, Ferrari), si dokázal pohlídat své vedení před Souletem (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette) a rivalem v boji o titul Monterminim (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari).
Další z kandidátů na jezdeckou trofej, Miguel Ramos (č. 2, SGT, V8 Racing, Corvette), se snažil příliš rychle propracovat z 11. příčky dopředu. Ve třetí zatáčce se dokázal protáhnout okolo osmého Campanica (č. 58, GTS, Novadriver, Audi) s pouhým otřením boků, následně však poslal do únikové zóny Ciociho (č. 56, GTS, AF Corse, Ferrari). Italský jezdec výletem přes kačírek neztratil mnoho času, ale propadl se na poslední pozici, odkud začal zvolna stoupat pořadím vzhůru.
Ramos při nárazu poškodil přední část vozu, takže začal ztrácet vybojované pozice. Navíc přišel trest za způsobení kolize, takže po průjezdu boxovou uličkou pokračoval na 19. místě.
Po výměnách se do vedení dostal díky nejkratšímu prodloužení zastávky (o 10 vteřin) Sijthoff (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette). Ke změně pořadí došlo navzdory stejným handicapům mezi Schirem (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari) a Mavlanovem (č. 60, SGT, SMP, Ferrari). Ital záhy dojel holandského amatéra a bez přílišných ohledů jej překonal v technické části španělského okruhu.
Později se o podobně agresivní útok pokusil i Mavlanov, ale jediným výsledkem bylo uražené levé zpětné zrcátko Holanďanova vozu. Ruský jezdec neuspěl ani s pozdějším brzděním do La Caixa, neboť v nájezdu získanou pozici ztratil při opouštění zatáčky. Nakonec Holanďana zdolal překvapivě snadno při průjezdu zatáčkou Campsa.
Výsledky v tabulce po ujetí 38 kol.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schirò | Villorba |
F
|
1:11:22.005
|
2.
|
SGT
|
D.Zampieri/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 12.018
|
3.
|
SGT
|
M.Soulet/D.Sijthoff | V8 Racing |
C2
|
+ 18.365
|
4.
|
GTS
|
P.Keen/S.Balfe | Balfe |
F
|
+ 36.131
|
5.
|
GTS
|
C.Campanico/A.Patel | Novadriver |
A
|
+ 40.298
|
6.
|
GTS
|
J.Camathias/M.Beretta | Autorlando |
P
|
+ 1:20.008
|
7.
|
GTS
|
M.Cioci/G.Roda | AF Corse |
F
|
+ 1:22.424
|
8.
|
GTS
|
V.Maleev/J.M.P.Aicart | SMP Racing |
F
|
+ 1:22.906
|
9.
|
SGT
|
A.Hamilton/I.Tutumlu | Selleslagh |
C2
|
+ 1:30.859
|
10.
|
GTS
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 1:31.610
|
11.
|
GTS
|
M.Völker/P.Kox | Kox Racing |
L
|
+ 1:31.864
|
12.
|
GTS
|
F.Leo/C.Sdanewitsch | AF Corse |
F
|
+ 1 kolo
|
13.
|
GTS
|
N.Zlobin/L.Persiani | AF Corse |
F
|
+ 1 kolo
|
14.
|
GTS
|
S.Earle/J.Laursen | Kessel |
F
|
+ 1 kolo
|
15.
|
GTS
|
F.Perera/E.Dermont | TDS Racing |
B
|
+ 1 kolo
|
16.
|
GTS
|
J.Policand/M.Ricci | Sofrev ASP |
F
|
+ 1 kolo
|
17.
|
GTS
|
J.L.Beaubelique/G.Balthazard | Sofrev ASP |
F
|
+ 1 kolo
|
18.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
+ 1 kolo
|
19.
|
GTS
|
F.Hamprecht/F.Monje | Novadriver |
A
|
+ 11 kol
|
20.
|
GTS
|
T.Mesquita/P.Cunha | Veloso |
L
|
+ 30 kol
|
60´´ závod
Před rozhodujícím závodem měl v celkovém hodnocení Schiro s Monterminim (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari) náskok jednoho bodu před Zampierim a Mavlanovem (č. 60, SGT, SMP, Ferrari). Archaickým škrtáním nejhoršího výsledku (respektive započítáním 15 ze 16 závodů) by se po odečtení tří bodů dostávala do vedení posádka ruské stáje. V kategorii SGT bylo bodové konto obou sestav před odpočtem vyrovnané. V boxech měly oba rivalové strávit stejný čas, takže o titulech se mělo rozhodovat na dráze.
Schirovi se sice podařilo zajet nejrychlejší čas a udržet vedoucí pozici před Mavlanovem, rozhodujícím faktorem se stal týmový kolega ruského kandidáta na titul. Aicartovi (č. 61, GTS, SMP, Ferrari) se podařilo protlačit do vedení okolo Schira zprava. Italský pilot se dostal zpět na čelo pouze za cenu zkrácení dráhy průjezdem šikanou.
Přestože se s každým kolem vzdaloval od Mavlanova a dalších soupeřů minimálně o vteřinu, po průjezdu boxovou uličkou se propadl o pět míst.
Po skončeném střídání jezdců zaujal čtvrté místo Zampieri (č. 60, SGT, SMP, Ferrari) stíhající Ramose (č. 2, SGT, V8 Racing, Corvette). Montermini (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari) se marně pokoušel zdolat Hamiltona (č. 6, SGT, Selleslagh, Corvette), což se mu podařilo až v zatáčce Seat. Přitom však britského pilota, který na chvíli ponechal italskému jezdci prostor na vjezdu, poslal do hodin. Následoval trest, po němž se Ital propadl na 13. příčku.
Ačkoliv byl vedoucí Maleev (č. 61, GTS, SMP, Ferrari) v nájezdu na startovní rovinku velmi široký a neméně divokým stylem se proplétal úvodními zatáčkami španělského okruhu, nakonec vůz zvládl a po ujetí 32 kol zvítězil.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
GTS
|
V.Maleev/J.M.P.Aicart | SMP Racing |
F
|
1:00:57.558
|
2.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
+ 21.031
|
3.
|
SGT
|
D.Zampieri/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 22.411
|
4.
|
GTS
|
M.Cioci/G.Roda | AF Corse |
F
|
+ 23.159
|
5.
|
SGT
|
A.Hamilton/I.Tutumlu | Selleslagh |
C2
|
+ 40.404
|
6.
|
GTS
|
J.Camathias/M.Beretta | Autorlando |
P
|
+ 41.041
|
7.
|
GTS
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
F
|
+ 55.766
|
8.
|
GTS
|
P.Keen/S.Balfe | Balfe |
F
|
+ 55.966
|
9.
|
GTS
|
F.Perera/E.Dermont | TDS Racing |
B
|
+ 57.104
|
10.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schirò | Villorba |
F
|
+ 57.554
|
11.
|
GTS
|
J.Policand/M.Ricci | Sofrev ASP |
F
|
+ 57.982
|
12.
|
GTS
|
M.Völker/P.Kox | Kox Racing |
L
|
+ 1:03.210
|
13.
|
GTS
|
F.Hamprecht/F.Monje | Novadriver |
A
|
+ 1:04.505
|
14.
|
GTS
|
F.Leo/C.Sdanewitsch | AF Corse |
F
|
+ 1:05.202
|
15.
|
GTS
|
C.Campanico/A.Patel | Novadriver |
A
|
+ 1:13.952
|
16.
|
GTS
|
J.L.Beaubelique/G.Balthazard | Sofrev ASP |
F
|
+ 1:30.350
|
17.
|
GTS
|
S.Earle/J.Laursen | Kessel |
F
|
+ 1:36.467
|
18.
|
SGT
|
M.Soulet/D.Sijthoff | V8 Racing |
C2
|
+ 1 kolo
|
19.
|
GTS
|
T.Mesquita/P.Cunha | Veloso |
L
|
+ 2 kola
|
20.
|
GTS
|
N.Zlobin/L.Persiani | AF Corse |
F
|
+ 21 kol
|
Pohled za obzor
Letošní sezóny čtyř sledovaných mistrovství závodů gétéček jsou u konce, takže nastává čas pro rubriku seznamující se zájemci o účast v následujícím ročníku. Prozatím pouze s uvedením nových oznámení zájmu účasti v některém ze šampionátů. V příštím vydání bude již součástí tabulka s přehledem všech zájemců.
Dosud se drtivá část tohoto druhu informací týká účasti v některé ze sérií společnosti SRO. Navíc Ratelova snaha nalákat zájemce do souhrnné série Blancpain GT Series začíná přinášet příznivé výsledky.
Během závěrečného podniku BSS v Baku oznámili 31. října hned dva zájemci o účast v BGTS, byť v jednom případě podmíněně. Jedná se o belgický Boutsen Ginion, který po zkoušce BMW Z4 v BES na Nürburgringu nasadí dva vozy mnichovského výrobce ve vytrvalostní části šampionátu. Pokud se Belgičanům nepodaří prodat své mclareny, hodlají je použít v krátkých závodech. Jeden z letošních čtyř aktérů v obou částech BGTS, německý HTP Motorsport, hodlá v nastoupeném trendu alespoň s dvojicí mercedesů pokračovat i v příštím roce. Němci hodlají pokračovat také v domácím mistrovství ADAC GT Masters, čímž patří mezi první známé zájemce o účast v německém šampionátu (dle spekulací je již přihlášeno 21 zájemců).
Letošní nováček v krátkých závodech společnosti SRO, italský tým Bhai Tech, se bude dle oznámení z 4. listopadu v následujícím roce účastnit také vytrvalostních klání. Nyní visí otazník pouze nad typem mclarenu, jenž budou v příštím roce využívat. Ve hře je stávající model MP 4-12C anebo novější typ 650S, jenž lze přestavět také ze starší verze. Rozhodnutí má být učiněno v prosinci.
V souhrnném šampionátu bude mít zastoupení také naše domovina. Zástupcem bude 18. listopadu I.S.R. Racing s dvojicí vozů Audi R8 LMS. S jedním vozem již letos pražský tým absolvoval závod 24 hodin ve Spa, součást vytrvalostní BES. Více naleznete Zde.
Smělé plány na účast v obou sériích zmínil v rozhovoru 21. listopadu pilot Team Brazil Cacá Bueno. Brazilci používající vozy BMW Z4, si dali za cíl umístění na podiu v každém podniku.
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (15. – 30. října) naleznete Zde.
Profily šampionátů a 24 hodinového závodu
Blancpain Endurance Series (Zde)
Blancpain Sprint Series (Zde)
Blancpain GT Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
24 hodin ve Spa (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: SRO, GT Sport, Sportscar 365, Speedweek, Endurance-Info, GT Eins, Formule