Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Martini se stal sponzorem Ecclestoneho týmu Brabham

Martini se stal  sponzorem Ecclestoneho týmu Brabham

Motorsport před 40 lety, 1. díl

Martini se stal novým sponzorem Ecclestoneho týmu Brabham a Lombardiová pojede celou sezonu za March!
Bernie Ecclestone ještě nedávno tvrdil, že o jednání s potencionelním sponzorem Martini nic neví, krátce před Vánocemi 1974 ovšem v rámci honosného banketu v Londýně oznámil, že právě získal podporu firmy Martini & Rossi až do konce roku 1976. Italský výrobce aperitivů se tedy do světa F1 vrátil, i když jeho bývalé zkušenosti nebyly zrovna nejlepší: Martini podporoval v letech 1972-73 nepovedený projekt Tecno. Při stejné příležitosti byli představeni i jezdci a vůz pro sezonu 1975, což se obešlo bez překvapení: volantu Brabhamu BT44B, kterému se dle konstruktéra Gordona Murraye přes zimu dostalo 142 detailních změn, se znovu směli chopit Carlos Reutemann a Carlos Pace. Murray také připustil, že se díky podpoře Martini bude moci pustit do projektu Brabhamu-Alfa. O tom, že Ecclestone brzy použije továrních dvanáctiválců z Milána se již déle mluvilo. Několik exemplářů plochých italských motorů se ovšem právě objevilo i v dílnách Grahama Hilla...

Louis Stanley, jehož tým BRM měl roku 1975 slavit své 25. výročí účasti ve formuli 1, již dlouho hlásal, že chce nasadit výlučně britské piloty a oznámil, že první tři závody za BRM nastoupí Mike Wilds. Plánem bylo, připravit začátkem evropské sezony druhý vůz pro Boba Evanse. Ano, plány a sny pana Stanleye se jako často silně rozcházely s realitou, která měla brzy udeřit.

Max Mosley v listopadu oznámil, že jeho March Ltd. do sezony 1975 nenastoupí – této situaci se ale dostalo překvapivého zvratu. Během Vánoční Racing Car Show v Londýně představil pozdější prezident FIA sestavu svého týmu March-F1: „Održeli jsme nabídku sponzora, kterou jsme nemohli odmítnout. Chce abychom nasadili vedle Brambilly druhý vůz ve všech evropských GP a jeho jedinou podmínkou bylo, že pilot bude italské národnosti. Disukutovali jsme situaci s Vittoriem a rozhodli jsme se pro Lellu Lombadiovou. Připouštím, že to teď vypadá, jako bychom úmyslně pokerovali – události se v posledních týdnech ale opravdu vyvinuly nečekaně. Nejdříve se ozval Brambillův sponzor Beta a teď tento další sponzor. Poprvé v historii naší stáje máme dost peněz nejen na to, abychom nasadily dva vozy, ale paralelně i pro objemný vývojový program.“

Vedle Shadowu a Heskethu testoval v Le Castelletu i tým Surtees. „Big John“ při tom zkoušel spíše jezdce, než technické novinky. V kokpitu jeho typů TS14 a TS16 se vystřídali Henri Pescarolo, Dave Morgan, Michel Leclere, Jose Dolhem a málo známý Rakušan Kurt Rieder. Nejlepší z nich byl veterán Pescarolo, zatímco Leclere nebyl britskou značkou příliš nadšen - nedosáhl ani časů, které na stejném okruhu zajel se svou formulí 2. Tovární kokpit nakonec nedostal ani jeden ze jmenovaných. Nejrychlejší testů byl Jean-Pierre Jarier na novém Shadowu DN5 – malý poukazatel na to, co se mělo dít úvodem sezony.

Z Argentiny do Evropy dorazily první zprávy o nové značce F1, Berta. Jeden z největších tamních výrobců závodních automobilů, Oreste Berta byl nejen hotov s konstrukcí, jeho jezdec Nestor Jesus Garcia Vega monopost již i testoval. Vůz byl postaven v Bertově ultra-moderní továrně u Cordoby a Berta pro něj vyvinul vlastní třílitr V8. Vega měl být nesazen do obou jihoamerických velkých cen za podpory Renaultu-Argentina a Kalifornského dovozce Ferrari, Francisco Mira.

Vánoce zvláštního druhu zažil jezdec formule 2 Jean-Pierre Paoli. Při srpnovém závodě F2 ve švédské Karlskoze musel s defektem odstoupit a nechat svůj March-BMW stát vedle trati. Pořadatel po závodě odstavený monopost neodtáhl a pokračoval v programu závodem cestovních vozů. Jeden z nich opustil trať právě tam, kde Paoliho vůz stál, vletěl do něj a zcela ho zničil. Po dlouhých tahanicích se Švédi rozhodli Francouzovi škodu nahradit a se zpožděním 4 měsíců mu vyplatili 10.000 Liber.

V Londýně byli vyhlášeni a odměněni nejslibnější mladí jezdci Commonwealthu. „Grovewood Award“ v hodnotě 1000 Liber získal 27letý Bob Evans, druhý Richard Morgan obdržel 500 Liber a třetí Alan Jones se radoval ze tří stovek...

Patřili po výborném ukončení minulé sezony k favoritům ročníku 1975: Carlos Pace a Carlos Reutemann při prezentaci sponzora Martini v prosinci 1974.

Byl považován porotou renomovaného Grovewood Awardu za nejtalentovanějšího dorostence Commonwealthu: Bob Evans. Na snímku vede závod F5000 v Oulton Parku před Gethinem, Schuppanem a Ashleyem.

Těšila se na sezonu formule 1 v kokpitu továrního vozu March: Lella Lombardiová.