Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Soukromé Porsche dominovaly 24h v Daytoně

Soukromé Porsche dominovaly 24h v Daytoně

Motorsport před 40 lety, 6.díl

Tradiční 24hodinovka v Daytoně zahájila 1. února 1975 světový šampionát značek, toto zařazení bylo pro závod na Floridě ovšem více, než lichotivé. Velcí hráči mistrovství, Porsche, Renault a Alfa Romeo cestu do Ameriky nevážili a tak připomínalo pole 57 trénujících vozů spíše jakýsi Porsche-Carrera-pohár, kterého se zúčastnilo i několik Chevroletů Corvette a BMW. Podnik tedy byl především závodem seriálu IMSA, než světovou událostí.

Kvalifikace ještě slibovala pestrou podívanou na špičce pole. Nejrychlejší čas zajel mohutný Chevrolet Corvette Johna Greenwooda před továrními BMW Ronnieho Petersona a Hanse-Joachima Stucka, v samotném závodě se ale naprosto prosadila armáda spolehlivých Porsche. Greenwoodův americký vůz skončil ve zdi lemující ovál a oba „Bavoráci“ maraton nedokončili kvůli rozbitým motorům. Na čele tabulky se dlouho usadili Al Holbert s Elliotem Forbes-Robinsonem na Porsche 911 RSR týmu Audi-USA, po delší zastávce v boxech se ale propadli až na osmé místo konečné klasifikace. Z vítězství se tak mohli radovat další američtí specialisté, Peter Gregg a Hurley Haywood na stejném voze týmu Brumos. Jejich náskok na druhé v cíli, poloamatérskou posádku Michael Keyser/Billy Sprowls/Andres Contreras (samozřejmě také na Porsche RSR) činil 15 kol – o napínavém rozhodnutí tedy také nemohlo být řeči. Mezi prvními deseti se klasifikovalo devět vozů Porsche Carrera RSR, jejich hegemonii narušoval jen Ferrari 365 Woodnera a Philipse na osmém místě.

V Oran Parku nedaleko Sydneye pokračovala pátým závodem Tasmánské série F5000. Podnik na velmi pomalém a formuli 5000 spíše nevyhovujícím okruhu se vyvinul naprosto dle gusta 20.000 australských fandů: domácí hrdina Warwick Brown (Lola T332-Chevy) vyhrál s jistým náskokem 34 sekund na novozélandského národního mistra Greama Lawrence (Lola T332-Chevy) a Johnnieho Walkera (Lola T332-Repco). Chris Amon dovlekl svůj Talon MR1 do cíle s rozbitou převodovkou na čtvrtém místě. Tři závody před koncem mistrovství vedl Brown s 24 body celkovou tabulku. Za ním číhali Lawrence (21), Walker (14) a Amon (12).

K velkému skoku se právě rozebíhal čerstvý mistr formule Italia, Lamberto Leoni. 21letý Ital oznámil, že roku 1975 nastoupí rovnou ve formuli 2, pro kterou si již pořídil nový March-BMW 752. Společně s krajanem Gabrielem Serblinem, který měl k dispozici stejný výrobek, vozy testovali na Ferrariho soukromé trati ve Fioranu. Velký Commendatore byl během posledních měsíců často kritizován domácím tiskem, že se nestará o podporu mladých italských talentů a proto tento test připustil. Oboum mladíkům údajně „pro někdy později“ slíbil i test vozu F1...

K doposud nevídanému kroku se rozhodl bývalý pilot F1, Reine Wisell: cestou inzerátu v národním tisku se Švéd obrátil na potencionelní sponzory s prosbou o podporu. Pro svůj plánovaný útok na evropské mistrovství F5000 s týmem Sida Taylora potřeboval kolem 50.000 Liber.

„Triumf spolehlivosti“ – u Porsche mohli být po 24h v Daytoně nač hrdí...

Brown uhání v Oran Parku před Lawrencem směrem vítězství.

 Směl ve Fioranu testovat vedle Lamberta Leoniho svůj nový March-BMW: italská naděje Gabriele Serblin.