Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Změna: Motory se mohou vyvíjet i během sezóny

Změna: Motory se mohou vyvíjet i během sezóny

FIA uznala, že v její pravidlech zeje velká díra.

Současní výrobci pohonných jednotek (PJ) pro Formuli 1 budou moci své PJ vylepšovat i během sezóny 2015. Za změnou stojí díra v pravidlech Mezinárodní automobilové federace, která si už svou chybu přiznala.

Už uprostřed sezóny 2014, které dominovaly PJ Mercedesu, se Ferrari a Renault snažily prosadit rychlou změnu pravidel, která by jim umožnila vyvíjet a měnit jejich PJ i během sezóny. Měla to pro ně být příležitost, jak rychleji zkřesat náskok německé automobilky, což by nakonec, podle jejich argumentů, bylo i v zájmu celého sportu, kterému by mohla dominance jednoho výrobce uškodit.

Mercedes byl však přirozeně proti a nejen on, ale i jeho zákazníci Williams a Force India, argumentovali především zvýšením nákladů, které by nakonec nemuselo přinést žádné ovoce, jelikož vyvíjet by mohl i Mercedes. Změna pravidel tedy neprošla přes Komisi F1.

S novou nadějí pro oba zaostávající výrobce přišel James Allison, technický ředitel Ferrari, který předstoupil před Mezinárodní automobilovou federaci s tvrzením, že v jejích sportovních předpisech pro Formuli 1 je velká díra, kterou maranellský tým hodlá naplno využít. FIA totiž při psaní pravidel pro novou generaci hybridních motorů počítala s tím, že každý výrobce bude chtít po zimním vývoji nastoupit do nové sezony s novou, vylepšenou pohonnou jednotkou, která může být homologována 28. února. Nikde v předpisech se však nepíše, že výrobce nemůže do sezóny 2015 nastoupit s motory homologovanými loni.

Po setkání (v Abú Zabí) je naše stanovisko jasné. Každý rok můžete použít pouze jeden typ homologovaného motoru," vysvětlil mluvčí FIA. "Proto cokoliv, co použijete v Melbourne, bude vaším homologovaným motorem. V pravidlech to není nikde explicitně napsáno, ale vždy se předpokládalo, že výrobci se vypořádávají s úpravami v rámci platných pravidel a pak nám ukážou nový motor.

Je to jednoduché, ale když si přečtete předpisy, tak to bohužel nikde nenajdete. Ale je tu druhý bod čtvrtého dodatku ("Výrobce si nemůže nechat homologovat více než jednu specifikaci pohonné jednotky.") a měli jsme mnoho společných diskusí, takže není prostor pro pochybnosti. Potřebujeme to znovu společně probrat, ale měli bychom si s tím poradit dříve, než se vydáme do Melbourne.

FIA však byla nucena podrobně zkoumat vlastní předpisy a absolvovat další setkání se zástupci výrobců a nakonec uznala, že pravidla pro sezónu 2015 jsou děravá.

Charlie Whiting, technický delegát FIA, rozeslal zástupcem týmů F1 zprávu, z níž Autosport cituje: "Protože není jasně uvedeno…, kdy mohou být pohonné jednotky modifikovány, došli jsme k závěru, že uvedené položky (32 žetonů = 48 % motoru pozn. redakce) mohou být změněny kdykoliv v průběhu sezóny 2015. Základní pohonnou jednotkou v takovém případě zůstane ta, která byla homologovaná pro sezónu 2014, včetně všech změn provedených v souladu s odstavcem 1 (c) dodatku 4 (sportovních předpisů)."

Nadále tedy platí, že Ferrari, Renault i Mercedes mohou upravit téměř polovinu součástek svých pohonných jednotek, ale pokud se rozhodnou nenastoupit s novými jednotkami, mohou tyto součástky vyvíjet tak dlouho, dokud s nimi nebudou zcela spokojeni. To by mělo pomoci Renaultu a Ferrari, které se zřejmě pokoušejí napodobit úspěšný koncept Mercedesu s kompresorem umístěným na opačné straně motoru jako turbína.

Hondy se tato změna netýká, neboť dosud nemá homologovaný žádnou PJ vyhovující současným pravidlům a jednu si tak bude muset nechat homologovat ještě před začátkem sezóny.