F1 pravděpodobně přejde na 18palcová kola
Pirelli je připraveno pustit se do vývoje úzkých pneumatik
Nejmenovaný zdroj webu Motorsport přišel s tvrzením, že v technických pravidlech psaných pod vedením Rosse Brawna pro sezonu 2021 pravděpodobně budou i 18palcová kola. Ještě to není jisté, ale přechod na 18" je pravděpodobnější než setrvání při 13". Zahraniční web kontaktoval Charlieho Whitinga a ten informaci potvrdil.
"S tím mohu souhlasit. Je to součástí návrhu, o kterém teď diskutujeme," řekl ředitel závodů F1.
Změna velikosti kol ovlivní nejen vzhled vozů, ale vyžádá si i úplně jiné pneumatiky. Baculaté gumy, jaké se v F1 používají od nepaměti, by ustoupily štíhlým pneumatikám, podobným těm ze silničního provozu, odkud se již rozšířily do LMP1 i elektrické FE. O stejném kroku v F1 se již mluvilo v letech 2014 a 2015, když se jednalo o novém kontraktu s výrobcem pneumatik. Velká kola byla tehdy podmínkou zájmu Michelinu, ale prototypy připravilo a testovalo Pirelli. Avšak F1 se rozhodla držet tradic a od roku 2017 se začaly používat širší a přitom stejně objemné pneumatiky.
"Někteří by chtěli 18- nebo 19palcové pneumatiky, protože by byly podobnější tomu, co se používá na silnicích. Ovšem osmnáctipalcové jsou všechny ostatní námi vyráběné okruhové pneumatiky a třináctipalcové vlastně F1 odlišují od ostatních. Marketingovému oddělení by se také líbilo zachování pneumatik se širokou boční stěnou. Vejde se tam viditelný nápis, což je pro nás dobrá reklama, za kterou nemusíme platit," řekl tehdejší sportovní šéf Pirelli Paul Hembery v roce 2015, když byla italská společnost již jistým dodavatelem pro roky 2017, 2018 a 2019.
Právě blízkost 18palcových kol silničnímu provozu a s tím spojené marketingové výhody ale asi ukončí dlouhou éru 13palcových. Pirelli nic nenamítá.
"Jsme tomu otevření. Oni teď samozřejmě hledají správná pravidla a týmy jsou připraveny na to, že se budou muset přizpůsobit změnám. Je s tím spojených několik problémů v aerodynamice, zavěšení a dalších oblastech. Ale pokud jsou týmy připraveny, tak my také. Nám jde o technologii. Jsme spokojeni s třináctkami, jsme spokojeni s osmnáctkami," řekl generální ředitel italského dodavatele Marco Tronchetti Provera.
Všem zúčastněným stranám dělá starosti načasování. Kontrakt Pirelli na současný typ pneumatik končí rokem 2019, ale F1 začne novou éru až rokem 2021. Pokud dodavatelem zůstane Pirelli, v roce 2020 bude problém pouze se zabezpečením nějakého testovacího vozu. Pokud by se dodavatel změnil, například by měl opět zájem Michelin, musel by vyvinout 13palcovou pneumatiku výhradně pro rok 2020, což nezní jako moc dobrá investice.