Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Warwick Brown novým mistrem Tasmánské Série F5000

Warwick Brown novým mistrem Tasmánské Série F5000

Motorsport před 40 lety, 9.díl

Lépe nemohli promotéři své finále Peter Stuyvesant Tasman Championshipu zviditelnit: do posledního z osmi závodů nastoupili Australani Warwick Brown a Johnnie Walker společně s Novozélanďanem Graemem Lawrencem se stejným počtem bodů. O novém mistrovi se tedy muselo rozhodnout v Sandown Parku u Melbourne. Rekordní kulisa 30.000 diváků se stala svědkem prvního velkého mezinárodního vítězství 29letého Johna Gosse ze Sydney a mimo to mohli poopravdu napínavém podniku slavit „svého“ mistra Browna!

Brownova bílá Lola T332 týmu Pata Burkeho se ujala hned po startu vedení. V jeho prospěch se závod odvíjel i v jiném smyslu: Walker zničil nejen svůj vůz, ale i veškeré naděje těžkou nehodou ještě v prvním kole a Lawrence musel několikrát zastavit v boxech kvůli technickým problémům. Vypadalo to, že Brown získá titul čistým vítězstvím, i on ovšem zajel dvě kola před koncem do boxů, kde mu mechanici museli doplnit palivo! Špičku převzal před nadšeným publikem outsider Goss na voze Matich-Repco A53 a vyhrál s náskokem 30 sekund na Johna McCormacka (Elfin-Repco MR6), Maxe Stewarta (Lola T330), Kevina Barletta (LolaT332) a Chrise Amona (Talon MR1). Warwick Brown zachránil bodík za šesté místo a tím i titul. Jaký to návrat mladého jezdce, který před necelými dvěmi lety po příšerné nehodě v Surfers Paradise dlouho bojoval o holé přežití.

Novinky z formule 1:
Tyrrell, Brabham a McLaren testovali týden před velkou cenou Jižní Afriky v Kyalami. Scheckter s Depaillerem tam světu poprvé prezentovali nový, vylepšený Tyrrell 007 a domácí jezdec natěšil své fandy nejrychlejším časem.
S nejnovější technikou hodlala nastoupit i Scuderie Ferrari. Italové dokončili testy a nový model 312T byl na cestě na jih. Lauda a Ragazzoni ho měli v Kyalami poprvé použít naostro.

Také v dílnách Graham Hill Racingu se činili: dokončili tam nové časi Lola T371. Tento „mezičlánek“ mezi opravdovým novým Brodleyovým návrhem T372 a starým T370 měl mít v Kyalami k dispozici Rolf Stommelen, zatímco chtěl šéf Hill nastoupit se starým vozem.

Pouze s modifikacemi svých dosavadních šasi musel vyjít Frank Williams. Pro Kyalami své FW02 a FW03 náležitě přepracoval: chladiče putovaly do špičky vozu, která nyní silně připomínala Hesketh. Výroba nového typu se pozdržela a Williams jej chtěl prezentovat teprve začátkem evropské sezony v Jaramě.

Novinky ze světa sportovních vozů:
Němec Willi Kauhsen převzal tovární vozy Alfa Romeo a hodlal je s podporou Italů roku 1975 nasadit v MS značek. Po odchodu Matry-Simci měl tento tým (WKRT) rozdrtit konkurenci.

Podobně si počínal i kolínský milionář Georg Loos. Vedle vozů pro DRM, Intersérii a GT zakoupil i jeden z továrních Gulfů-Mirage pro MS značek.

Dnešní majitel továrního týmu Audi, Reinhold Joest našel pro svůj Porsche 908/4 spolujezdce se zajímavým sponzorem: italského výrobce vaječného koňaku Ovoro! Tento label se měl později objevit i ve formuli 1 coby mecenáš Artura Merzaria.

V letech 1972 a 1973 platil Angličan Ian Taylor za jednoho z nejtaletovanějších jezdců své země. Na Dulonu LD9 vyhrál v olympijském roce prakticky každý závod FF1600, do kterého nastoupil a o rok později triumfoval v šampionátu Forward Trust Formule 3. V sezoně 1974 si díky chybějícímu sponzorovi moc nezajezdil, ročník 1975 ale měl vypadat jinak: s podporou kytaristy Kena Hensleye (Uriah Heep) zakotvil Taylor v továrním týmu GRD formule 3, kde pro něj Mike Warner připravil nový model 375 s motorem Holbay Pinto. Také Hensley si chtěl zazávodit a přihlásil svůj Dulon do mistrovství FF2000.

Hůře to vypadalo se sportovní budoucností Mika Hailwooda. „Mike the Bike“, bývalý motocyklový idol, mistr Evropy F2 a špičkový jezdec F1 se jen zle zotavoval ze své nehody na Nürburgringu roku 1974. Britským lékařům se nepodařilo navrátit jeho zlámanému kotníku plnou pohyblivost, proto se Mike v prosinci 1974 vydal k expertům do Jižní Afriky. Jaho noha byla v únoru 1975 v Johannesburgu znovu zlomena a fixována, hojení ale měl trvat hodně dlouho. „Nemyslím, že si ještě někdy zazávodím. Léčení bude trvat nejméně kolem šesti měsíců a do té doby asi úplně ztratím dravost,“ smiřoval se Hailwood s koncem kariéry.

 

Velké finále Tasmánské F5000 v Sandown Parku: Brown vede smečku krátce po startu.

Hovoří nový mistr Tasmánské Série Warwick Brown. Vpravo vítěz Sandown Parku, John Goss.

 Ferrari 312T, jehož premiéra byla ohlášena pro Kyalami, měl brzy ovládnout dění sezony 1975.