Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pat Symonds popisuje vývoj FW37

Pat Symonds popisuje vývoj FW37

Úprava špičky nosu ovlivnila celý vůz.

Williams dnes odhalil FW37, nový stroj, který má udržet směr nastolený jeho neočekávaně úspěšným předchůdcem a pomoct tradiční britské stáji znovu se etablovat mezi nejsilnějšími týmy královny motorsportu.

"Základní představu o FW37 jsme získali tak, že jsme se podrobně podívali na FW36 a jeho výkonnost, rozpoznali dobře fungující oblasti a identifikovali ty, které bylo třeba zlepšit," začal vysvětlovat Pat Symonds, technický ředitel Williamsu. "Přestože například čísla týkající se aerodynamiky vozu (FW36) byly působivá, vždy se dá najít prostor pro zlepšení, zejména v kombinaci s novými předpisy týkajícími se oblasti nosu."

Přesto, že vychází z konceptu FW36, s jeho designováním se začalo ještě dříve, než začali fanoušci oslavovat návrat Williamsu mezi špičkové týmy.

"První koncepty FW37 vznikly ještě dříve, než se FW36 poprvé dotklo asfaltu. Pak se bylo třeba podívat na změny pravidel a pochopit jejich vliv na celý vůz. Museli jsme zjistit, zda naše představy budou uskutečnitelné i po úpravě pravidel."

V posledních letech se často stávalo, že Williams ukončil vývoj aktuálního vozu již během letní přestávky a raději se soustředil na další sezónu. To však loni nepřipadalo v úvahu, protože před koncem roka vyzval Ferrari na souboj o třetí místo Poháru konstruktérů.

"Touha porazit Ferrari a dostat se na třetí místo mezi konstruktéry F1 nás donutila naplno vyvíjet (nové díly pro FW36) až do pozdního podzimu. Nicméně tým byl již dostatečně velký na to, aby to zvládl. Současně probíhal vývoj vozu během sezóny i práce na FW37."

Jednou s nejdůležitějších oblastí vývoje byla samozřejmě aerodynamika, ale hodně pozornosti věnovali také jiným oblastem.

"Při tvorbě FW36 jsme narazili na několik bariér, které jsme odstraňovali až při designování nového vozu. FW36 sebou vozilo docela rozumné množství balastu, takže jsme si mohli dovolit dělat změny ve prospěch výkonu a neobávat se, že vůz bude kvůli nim příliš těžký. Mírné bolesti hlavy nám způsobila změna v oblasti nosu. Nový tvar měl nakonec na zbytek vozu mnohem větší vliv, než jsme předpokládali. Byl to hluboký zásah do jeho aerodynamiky a celý tým musel tvrdě pracovat na odstranění vzniklého deficitu."

Většina technických předpisů však zůstala nezměněna, což podle Symondse přispěje k větší vyrovnanosti šampionátu.

"Čím stabilnější pravidla, tím vyrovnanější startovní pole. Věřím, že jsme schopni udržet nastolené tempo a dotáhnout se na Mercedes a další týmy se pokusí dotáhnout na nás. Není to však jenom o stabilitě pravidel, ale také o týmu a každém jednotlivci."

Na trati budou Williams opět reprezentovat zkušený Felipe Massa a talentovaný Valtteri Bottas a letos by mohl opět těžit z výkonu pohonné jednotky Mercedes. Kromě toho během zimy podepsal velkou sponzorskou smlouvu s Rexonou a tým posílilo pár inženýrů z konkurenčních týmů. Nejen oni se tak už určitě těší na předvedení rychlosti FW37 na závodní dráze. První předsezonní test se bude konat na trati v Jerezu od 1. do 4. února.